گارهای تخصصی و الکترونیکی  و صنایع نیمه رسانا

با توسعه صنایع نیمه رسانا تقاضا برای گازهای تخصصی و الکترونیکی اقزایش می یابد. شرکت مشاوره مواد تِک‌سِت[۱] گزارش جدیدی از نرخ رشد مرکب سالانه[۲] (CAGR) 6.4 درصدی را برای بازار گاز الکترونیک پیش‌بینی‌ کرده است، و هشدار می‌دهد که ممکن است در آینده، گازهای اساسی مانند: دی‌بوران[۳] و تنگستن هگزا فلوئورید[۴] با محدودیت‌های عرضه مواجه شوند.

دلیل این پیش‌بینی مثبت برای گازهای الکترونیکی که عمدتاً به دلیل توسعه صنعت نیمه‌رساناها است، که در آن برنامه‌های کاربردی leading-edge logic و ۳D NAND بیشترین تأثیر را بر رشد دارند.

این گزارش، با عنوان گزارش مواد اساسی گازهای تخصصی و الکترونیکی[۵] ، تأیید می‌کند در حال حاضر شش سازنده عمده تراشه[۶] در ایالات متحده، از جمله گلوبال فاندریز[۷]، اینتل[۸]، سامسونگ[۹]، تی‌اِس‌اِم‌سی[۱۰]، تگزاس اینتسرومِنتس[۱۱]، و میکرون تکنولوژی[۱۲]، برای ساخت کارخانه‌های جدید برنامه‌ریزی می‌کنند.

با این حال، گزارش مذکور نشان می‌دهد، ممکن است عرضه گازهای تخصصی و الکترونیکی به‌زودی با محدودیت مواجه شوند. زیرا انتظار می‌رود افزایش تقاضا از عرضه پیشی گیرد.

برای مثال می‌توان به گازهایی همچون دی‌بوران (B2H6) و تنگستن هگزافلوئورید (WF6) اشاره کرد، و هر دو برای ساخت انواع مختلف دستگاه‌های نیمه‌رسانا همچون بُردِ IC، حافظه پویا (DRAM)، حافظه ۳D NAND، حافظه ترابُرد (flash memory)، و موارد دیگر ضروری هستند. با توجه به نقش حیاتی گازهای مذکور، انتظار می‌رود با گسترش صنایع نیمه رسانا تقاضا برای آنها به سرعت افزایش یابد.

تحلیل شرکت تِک‌سِت، مستقر در کالیفرنیا، نشان می‌دهد که اکنون برخی از تأمین‌کنندگان آسیایی از این فرصت استفاده می‌کنند تا شکاف‌های عرضه موجود در بازار ایالات متحده را پُر کنند.

مقاله مرتبط: EU Chips Act lacking timing and materials

اختلالاتِ عرضه گاز از منابع فعلی نیز ضرورتِ ورودِ تأمین‌کنندگان جدید گاز به بازار را تشدید کرده است. برای مثال تأمین‌کنندگان اوکراینی نئون خام در حال حاضر، به دلیل جنگ روسیه، فعال نیستند و ممکن است برای همیشه از بازار خارج شوند. این امر محدودیت شدیدی را به زنجیره تأمین نئون تحمیل کرده است و  فروکش نخواهد کرد، مگر زمانیکه منابع جدید تأمین در مناطق دیگر فعال شوند.

جوناس ساندکویست، تحلیل‌گر ارشد شرکت تِک‌سِت، ضمن اشاره به کمبودهای نسبی ظرفیت جدید هلیوم، که طی سال گذشته بازار را فرا گرفته است، اضافه کرد: « عرضه هلیوم نیز به شدت در معرض خطر است. ممکن است اداره مدیریت زمین ایالات متحده[۱۳]، با انتقال مالکیت فروشگاه‌ها و تجهیزات هلیوم، عرضه را دچار اختلال کند. زیرا احتمال دارد تجهیزات به‌منظور تعمیر و نگهداری و ارتقاء از خط خارج (آفلاین) شوند. »

به‌علاوه، دنیای گاز آگاه است شرکت تِک‌سِت در حال حاضر کمبودهای احتمالی زِنون[۱۴]، کریپتون[۱۵]، نیتروژن تری‌فلورید[۱۶] (NF3)، و تنگستن هگزافلوئورید (WF6) را در چند سال آینده پیش‌بینی می‌کند، مگر اینکه ظرفیت‌های اضافی راه‌اندازی شوند.

[۱] TECHCET

[۲] Compound Annual Growth Rate (CAGR)

[۳] Diborane

[۴] Tungsten hexafluoride

[۵] Electronic Gases Critical Materials Report,

[۶] Chip

[۷] Global Foundries

[۸] Intel

[۹] Samsung

[۱۰] TSMC

[۱۱] Texas Instruments

[۱۲] Micron Technology

[۱۳] US Bureau of Land Management

[۱۴] Xenon

[۱۵] Krypton

[۱۶] nitrogen trifluoride

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *