نگهداری سیلندر

نکات نگهداری سیلندر گاز

آگاهی از نکات گفته شده در متن زیر حوادث احتمالی در هنگام نگهداری سیلندر گاز ( کپسول گاز ) را به حداقل می رساند:

۱- محل نگهداری سیلندر گاز ( کپسول گاز ) بایستی به طور واضح قابل شناسایی باشد.

۲- نصب انواع تابلوها و علائم هشداردهنده: ( سیگار کشیدن ممنوع، خطر انفجار، انجام کار گرم جوشکاری و … ممنوع )

۳- درهنگام انتقال سیلندر سر پوش روی آن باید به صورت محکم روی آن قرار گیرد.

۴- محل نگهداری سیلندر گاز بایستی به دور از هر نوع منبع جرقه یا شعله، خشک، دارای تهویه مناسب، فاقد راهرو پلکان و … باشد( جهت تهویه مناسب هوای انبار در زمان بروز نشتی گاز باید چگالی نسبی گازها را نسبت به هوا در نظر بگیرید ) .

۵- هوای انبار باید به قدر کافی تهویه شود تا امکان تجمع گاز در محیط بخصوص در انبارهای سربسته وجود نداشته باشد.

۶- در صورتی که محل نگهداری سیلندر گاز  در فضای باز است، باید دور از تابش مستقیم نور آفتاب باشد.

۷- سیلندر بایستی در برابر تماس با زمین، یخ، برف، آب، نمک، خوردگی، زنگ زدگی، شعله، حرارت و دمای بالا محافظت شوند.

۸- سیلندر گاز را همواره به حالت ایستاده نگهداری نموده و با کمک زنجیر یا تسمه چرمی و در بالای مرکز ثقل به اشیاء ثابت یا دیوار ببندید.

۹- سیلندر گاز پر و خالی باید بطور مجزا نگهداری شوند ( خالی یا پر بودن سیلندر گاز ( کپسول گاز ) به نحو مطلوبی علامت گذاری بشوند ).

۱۰- سیلندر گاز در محل نگهداری خود نبایستی در معرض ضربه خوردن و آسیب دیدن توسط وسائل نقلیه، لیفتراک و … باشند.

۱۱- هنگام انبار نمودن کپسول گاز، آن ها را به صورت عمود بر زمین و به تفکیک نوع گاز مستقر نمایید و سیلندر را به وسیله زنجیر جهت جلوگیری از سقوط محکم کنید یا این که آنها را در قفسه های قفل دار نگهداری نمایید که ایمن تر به نظر می رسد.

۱۲- هرگز سیلندر گاز را در وسط انبار یا کارگاه یا آزمایشگاه رها نکنید. آن ها را کنار دیوار ببرید و در سطح صاف به حالتی مطمئن مهار کنید.

۱۳- سیلندر گاز موجود در پالت ها و قفسه های نگهداری باید محکم و ثابت باشند. قبل از آزاد کردن تسمه و زنجیرهای نگهدارنده سیلندر،می بایست سیلندرمنحرف شده را مرتب کرد.

۱۴- هرگز اطلاعات روی سیلندر گاز را از بین نبرید و سعی کنید این اطلاعات همواره خوانا باشند.

۱۵- سیلندر گاز نباید کشیده شود حتی برای مسافت های کوتاه.

۱۶- سیلندر گاز را در معرض ضربه هایی که موجب آسیب رساندن به شیر آن می گردد؛ قرار ندهید.

۱۷- سیلندر گاز تحت فشار را نباید در مجاورت کوره ها، بخاری ها و جاهای گرم دیگر و در اماکنی که خطر آتش سوزی وجود دارد انبار نمود. هرگز سیلندر گاز را در درجه حرارت بالا قرار ندهید. هیچ قسمتی از سیلندر گاز نباید در برابر درجه حرارتی بالاتر از ۵۱ درجه سانتیگراد قرار گیرد.

61 دیدگاه در ۱۷ نکته مهم در نگهداری سیلندر گاز
  1. منظور از سیلندرهای گاز تحت فشار یعنی چی؟

    • گازهای موجود در سیلندر ها عموما دارای فشار های بالایی می باشند این فشار به بدنه سیلندر وارد می شود و سبب می شود آلیاژ سیلندرها تحت فشار قرار بگیرند. به همین جهت به این سیلندرها سیلندرهای تحت فشار گفته می شود.

  2. آیا میشود سر پیک نیک را به سیلندر گاز نصب نمود و استفاده کرد؟لطفاً از طریق ایمیل جواب بدهید فوری است ممنونم-رستمی

  3. آیا درنگهداری سیلندرها گاز داخل آن مهم است ؟

  4. چه مدل پالت هایی برای نگهداری سیلندرها مناسب تر است ؟

  5. محل درج پر یا خالی بودن سیلندر ها کدام قسمت بدنه ی سیلندر است ؟

  6. چه نوع سرپوش هایی در حمل سیلندر مورد استفاده قرار می گیرد؟

    • کلاهک فولادی سیلندر

    • چرا محل نگهداری سیلندر های پر و خالی باید از هم جدا باشد؟

      • قاعده نانوشته ای در مورد گاز های خالص وجود دارد که گاز های خالص تا ۵ سال تاریخ انقضا دارند اگر شرایط نگهداری مناسب داشته باشند و آنالیز شده باشند ، قابل استفاده است.

  7. آیا می توان سیلندر گازی که سی سال پیش پر شده و استفاده
    نشده را الان استفاده کرد. و آیا می‌شود سیلندر های گاز پر و
    خالی را در بالکن خانه که در زمستان درجه سرما گاه به سی درجه
    زیر صفر می‌رسد نگهداری کرد ؟ و آیا خطری ندارد؟ ممنونم از
    پاسخ تان

    • سیلندر گاز فولادی یکپارچه هر ۵ سال یکبار می باید تست شود و در صورت پاس کردن تست بدون محدودیت سن تا زمانی که تست ها پاس می شود قابل استفاده است.
      بله، اکثر سیلندرهای گاز در دمای زیر صفر هم قابلیت نگهداری دارند تنها برخی از مخلوط های گازی جهت استفاده می بایست تحت دمای آزمایشگاهی باشند.

  8. آیا می توان سیلندر گازی که سی سال پیش پر شده و استفاده
    نشده را الان استفاده کرد. و آیا می‌شود سیلندر های گاز پر و
    خالی را در بالکن خانه که در زمستان درجه سرما گاه به سی درجه
    زیر صفر می‌رسد نگهداری کرد ؟ و آیا خطری ندارد؟ ممنونم از
    پاسخ تان

    • سیلندر گاز فولادی یکپارچه هر ۵ سال یکبار می باید تست شود و در صورت پاس کردن تست بدون محدودیت سن تا زمانی که تست ها پاس می شود قابل استفاده است.
      بله، اکثر سیلندرهای گاز در دمای زیر صفر هم قابلیت نگهداری دارند تنها برخی از مخلوط های گازی جهت استفاده می بایست تحت دمای آزمایشگاهی باشند.

  9. سلام برای جلوگیری از یخ زدگی سیلندر گاز خانگی چه راه حلی پیشنهاد میکنین؟ لطفا جواب رو به ایمیل بفرستین ممنون میشم

    • بهترین راه جهت گرم کردن سیلندرها استفاده از پتوهای گرم کننده( مخصوص سیلندر ) می باشد.

  10. بهترین راه برای از بین بردن زنگ زدگی داخل محفظه گاز پیامک نیکی چی هست ممنون میشم زود راهنماییم کنید تشکر

    • سلام روز خوش
      این کار می بایست توسط آزمایشگاه همکار اداره استاندارد جایی که گاز شما را پر کرده اند انجام دهند برای شما

      • دیدگاه *یکی از نکات و حساسیتهایی که تو سایت باید به خرج بدیم بحث سیلندرهاست مخصوصا سیلندرهای اکسیژن(o2) که حتما بایدهم تو زمان استفاده وهم انبارداری ان به صورت ایستاده و عمودی نگه داری بشه

        • سلام
          دقیقاً درست میفرمایید، علاوه بر آن هنگام حمل به صورت عمودی باید حمل شود ولی متاسفانه در اکثر مواقع سیلندرهای گاز به صورت خوابیده و بدون کلاهک حمل می شود.

  11. سلام من در ایام کرونایی یک کپسول ده لیتری اکسیژن خریدم وایدا به استاندارد بودنش توجهی نکردم چینی هست از آورنده خواستم اون مانومترش را هم وصل کرده اون را در گوشه اتاق پذیرایی گذاشتم میشه منو راهنمایی کنید که آیا نگهداری این وسیله در ایوان سرپوشیده بیرون از خانه عاقلانه تراست یا تو اتاق که گذاشتم البته آپارتمان ما حدود ا بالای صد و بیست متره

    • سلام روز خوش
      کپسول خریداری شده شما گرید اکسیژن تنفسی می باشد که دارای فشار پایینی است و نگهداری این نوع کپسول خطری ندارد اگرچه باید در نگهداری آن احتیاط کرد و از برخورد روغن با بدنه و شیر کپسول جلوگیری شود چون تماس اکسیژن با روغن در لحظه منجر به انفجار می شود

  12. ممنوعیتی برای نگه داری کپسول های LPG(لیفتراک) در کنار مواد قابل اشتعال زا وجود داره؟؟؟
    شرایط نگهداری میفرمایید🙏

    • سلام روز خوش
      کپسول های LPG را نباید در کنار کپسول های اکسیژن نگهداری کنید و در کل کپسول های LPG را در کنار مواد اکسید کننده نگهداری نکنید.

  13. سلام و عرض ادب

    همه مطالب سایتتون رو خوندم بسیار بسیار آموزنده و ضروری بود.خواستم تشکر ویژه ای بکنم

  14. دیدسلام درودمن یک کپسول اکسیژن ۴۰کیلویی روسیه ای باشیرتمام استیل گرفتم موقعیکه‌بردمش پرش کنم صاحب اونجاعاشقش شدوکارگراشم همیطورهی میخاستن ازم بخرنش ک من نطرم عوض شد داخل وبیرونش برام چک کردن دیدن بعداز۶۰سال این سیلندر هنوز تروتمیز وشیک وسرپاهست بدون رنگ زدگی فقط ۲ماه تواتاقم بوداز زیر درزهای پایه دورش بینشون دیدم زنگ زده چون بارها اب گرفته بودم زیرش باسمباده پاکش کردم یکم ازسطحش خورده شده بنظرتون مشکلی نیس؟شاید نزدیک ۲سانت پهنا امابه عمق نیم میلیمترعمق پوسیدگی برداشت تارسیدم بجاییکه که سمباده کشیدم برق میزد بنظرتون مشکلی نداره چون دیشب گازش تمامشد اومدم ی دست رنگش بزنم وتهش هم رنگ بزنم متوجه زنگ زدگی درز ازداخل شدم حالا میخام بدونم خطرناک نیست ایطور؟

    • سلام
      سیلندرهای فولادی بدون درز هر ۵ سال یکبار نیاز به تست دارند در صورتیکه تست آنها گذشته باشد نباید از آنها استفاده کرد. در صورت نیازبه سمباده اگر میزان سمباده به مقدار خیلی کم باشد مشکلی ایجاد نمی کند. زدودن زنگ زدگی و رنگ مجدد می بایست توسط شرکت های متخصص این حوزه انجام گیرد.

  15. دیدگاه سلام وقت به خیر ، ببخشید من یه خونه گرفتم فعلا گاز کشی نیست و مجبورم از سیلندر استفاده کنم، بوشهرهستم اینجا هوا خیلی گرمه مخصوصا تابستون هواشرجیه، خواستم بدونم اشکال نداره کپسول رو بزاریم تو بالکن واستفاده کنیم، بالکن نزدیک آشپزخونه ست، لطفا راهنمایی کنید،اگه امکانش هست به ایمیلم بفرستید، تشکر *

    • پیشنهاد این استکه سیلندرهای گاز در بیش از دمای ۵۰ درجه سانتیگراد استفاده نشود. همچنین در نظر داشته باشید که برخورد آفتاب باعث افزایش دمای سیلندر می شود لذا پیشنهاد می شود که دور از آفتاب و محل خنک و خشک نگهداری شود.

  16. دیدگاه * سلام. در سانترال یک بیمارستان دیدم پالت اکسیژن ۹تایی بصورت افقی حمل و استفاده میشود. حتی برای حمل افقی دستگیره تعبیه شده. آیا این اشکال داره؟

    • سلام
      برخی پالت منیفولدهای سیلندرهای گاز به صورتی طراحی و ساخته می شود که سیلندرها افقی هستند. اگر پالت منیفولد طراحی شده ی عمودی را افقی حمل کرده اند کاریست غیر ایمن و غیر استاندارد اما به احتمال زیاد پالت منیفولدها به صورت افقی طراحی شده بودند.

  17. سلام. آیا پالت های اکسیژن را میشود در فضای آزاد نگهداری کرد؟

    • سلام
      بله، می شود. اما طبق استاندارد انبارش سیلندرهای گاز، بهتر است سیلندرها زیر سایه قرار داشته باشند.

  18. نکات مهم در نگهداری سیلندر گاز و کپسول گاز خالی چیست ؟

  19. دیدگاه *
    سلام. ما خونه ای را خریدیم که هنوز امتیاز گاز نداره ولی لوله کشی انجام شده. آیا میشه کپسول گاز مایع ۵۰ کیلویی را ابتدای لوله کشی نصب کنیم و از گاز مایع که از طریق لوله توی ساختمان منتقل شده برای وسایل گاز سوز استفاده کرد؟؟؟

    • سلام
      زمینه فعالیت شرکت دایان، گازهای صنعتی و آزمایشگاهی ست اما باید گفت امکان کاری که شما می خواهید بکنید وجود ندارد، زیرا فشار گاز کپسول گاز مایع بسیار کم است و امکان انتقال گاز از این طریق وجود ندارد.

  20. سلام. سئوالم این بود که آیا کپسول های گاز هلیوم در صورت نگهداری و استفاده نشدن نشت می کنند و خطری دارند؟ با تشکر

    • سلام
      نشتی گاز از ۲ قسمت امکان داره انجام شود: ۱) از داخل شیر ۲) از محل اتصال شیر به سیلندر
      در صورتی که مدت زمان نگهداری هر سیلندر طولانی باشد هر چند وقت یکبار با تست کف و صابون از نشتی دادن اون مطمئن شویم.
      اگر شیرها خوب و استاندارد باشند اصولاً نباید با گذشت زمان نشتی دهند ولی احتمال خراب شدن شیرها در بلند مدت خصوصاً اگر استفاده زیادی از اونها بشه وجود داره. بعضی وقتها امکان نشتی گیری به هنگام نشتی از داخل شیر نشتی از داخل شیر وجود داره که اینکارو باید به متخصص آن بسپارید. توجه داشته باشید برای نشتی گیری (چه از محل شیر و چه از محل سیلندر) خودتان اقدام نکنید چون بسیار کار پر خطریست.

  21. سلام خسته نباشید من سیلندر نیتروژن پری رو در مکانی به شکل افقی دارم نگهداری می کنم برای چند ماه مجبورم همون جا نگهش دارم آیا در موقع استفاده از گاز اون به مشکل جدی برخورد میکنم؟ اگه با زاویه سی درجه قرار بگیره فرقی می کنه؟ در کل نگهداری افقی اون چه نوع آسیبی می زنه؟

    • سلام
      بهترین حالت قرار گرفتن سیلندرها به صورت ایستاده ست و حتماً می بایست با کمربند به جایی وصل شده باشه ولی اگر شرایط شما به گونه ایست که نمیتونید به صورت عمودی آنرا نگهداری کنید میتوانید – در خصوص سیلندر گاز نیتروژن – به صورت افقی هم آنرا نگهداری کنید مخصوصاً اگر سیلندر پر فشار باشه ( ۲۰۰ یا ۳۰۰ بار ) اما حتماً می بایست آنرا به وسیله کمربند و وسایل مخصوصی که برای نگهداری در کف طراحی شدند آنرا ثابت کنید. نکته ای که در نگهداری سیلندر بسیار حائز اهمیت می باشد اینستکه در زمان نگهداری آن باید مراقب کلاهک باشید که حتماً بسته باشه و اگر کلاهک باز است نباید سیلندر بیوفته یا ضربه بخوره که آسیب ببینه. در واقع بزرگترین مشکلی که برای سیلندر میتونه پیش بیاد اینستکه کلاهک برداشته شده باشه و ضربه ای به شیر بخوره.
      اما برای بعضی از سیلندرهای گاز مثل سیلندر گاز استیلن ( چون فازشون از هم جدا میشه ) یا گاز میکس و یا فلاسک گاز نیتروژن مایع نباید سیلندر را افقی گذاشت اما برای گاز نیتروژن ایرادی نداره برای مدت محدودی اینگونه نگهداری شود و در رابطه با زاویه ۳۰ درجه هم اگر بتوانید سیلندر نیتروژن را به گونه قرار داده و آنرا ثابت نگهداری کنید که تکون نخوره برای مدت محدودی مشکلی ایجاد نمیشه.

  22. دیدگاه *
    سلام . من در کیش زندگی میکنم و اینجا از گاز کپسول استفاده میشه. من کپسول گاز را در تراس گذاشتم چون نزدیک اشپزخانه است و لوله گاز را از دیوار به نراس منتقل کردم .کپسول راداخل یک باکس چوبی در بسته برای محافظت درمقابل افتاب گذاشتم . البته باکس رابه دیوار چسباندم و پشت باکس نیمه باز است . ایا این کار درزمان گرما و هوای شرجی تابستان بی خطر است ؟

    • سلام
      بله در صورتی که فضای کافی برای خروج گاز وجود داشته باشد.

  23. سیلندر گاز فلورین را در چه شرایطی باید انبار کرد ؟

    • یک سری از گازها هستند که بسیار خطرناکند مانند مرکاپتان ها یا فلورین خالص. همینطور شرایط نگهداری آنها نیز به مراتب خاص می باشد به طوریکه برای نگهداری از فلورین در یک محوطه باز و به دور از هرگونه شی و وسیله ای (حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ متری خالی از هر گونه وسیله دیگر) نگهداری می شود . همینطور برای نزدیک شدن افراد به آن و حمل و نقل آن نیز می بایستب با پوششی ایمن و خاص و در کانتینری به تنهایی و بدور از هر گاز دیگری انجام گیرد.

  24. دیدگاه *
    سیلندر گاز چند لیتری دارید؟

    • دایان گاز نماینده انحصاری شرکت پارس ام سی اس (۲۰، ۴۰ و ۵۰ لیتری) در زمینه سیلندر گاز می باشد . و تامین کننده سایزهای دیگر نیز می باشیم.
      لطفا برای اطلاع بیشتر با بخش فروش شرکت تماس حاصل فرمایید.
      شماره تماس: ۰۲۱۲۲۰۷۰۷۱۸ داخلی ۱۰۱، ۱۰۳، ۱۱۰، ۱۱۲، ۱۱۵

  25. دیدگاه *
    کپسول گاز ۵۰ لیتری موجود دارید؟

    • بله، دایان گاز نماینده انحصاری شرکت پارس ام سی اس (۲۰، ۴۰ و ۵۰ لیتری) در زمینه سیلندر گاز می باشد .

  26. دیدگاه *چرا بایستی محل نگهداری سیلندرها قابل روئیت باشد؟

    • به دلیل موارد ایمنی و سلامت کارگاه، محل نگهداری سیلندر گاز می بایست قابل رویت باشد. در واقع به دلیل دور نگه داشتن مواد قابل اشتعال و روغن و همچنین خودداری از پارک کردن ماشین نزدیک به محل نگهداری سیلندر، می بایست این محل قابل رویت باشد.

  27. دیدگاه *اگر اطلاعات روی بدنه سیلندر پاک شده باشد چگونه باید تشخیص بدهیم چه گازی پرشده وچه کاربردی دارد؟

    • بر روی بدنه سیلندر گاز ( کپسول گاز ) اطلاعات پاک شده بود از رنگ بدنه سیلندر می توان به محتوای گازی داخل سیلندر پی برد و یا از روی لیبل و گواهینامه روی سیلندر گاز هم می توان متوجه گاز داخل سیلندر شد در صورت نبود این دو از روی استاندارد شیر سیلندر و نیز می توان با تماس با جایی که سیلندر را از آنجا خریداری کردید اطلاعات را دریافت کنید و در آخر نیز می توان سیلندر به مرجع ثالث برای آنالیز گاز داخل سیلندر ارسال کنید.

  28. دیدگاه *محل نگداری سیلندرها در محیط باز یا سر پوشیده کدام ایمن تر است/

    • بهتر است در فضای سرپوشیده باشد که در این صورت اگر به شکل اتاقک است می بایست اتاقک دارای تهویه باشد و اگر سر پوشیده مدل اتاقکی نیست، می بایست دیوارهای آن فنسی باشند.

  29. دیدگاه *سلام کپسول پر گاز تحت فشار پر شده ماشین میشه با باز کردن شیر در فضای باز خالی کرد خطری بخاطر فشار زیاد گاز هنگام تخلیه ندارد چند سالیست کپسول پر. را از روی ماشین باز کردم گوشه حیاط منزل تو سایه بوده است موندم گازشو چگونه بدون خطر خالی کنم برای تخلیه دستگاه خاص میخواد یا نه ممنون از راهنمایی شما


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *