گاز سرمایشی

انواع گاز سرمایشی

آمونیاک  گاز

R717
گاز آمونیاک ، گاز سرمایشی طبیعی است ، با قابلیت اشتعال کم ولی گازی سمی است. گاز  آمونیاک از معدود گازهای سرمایشی  طبیعی است که هنوز هم در سیستم های تراکمی ـ تبخیری و با کمپرسورهای رفت و برگشتی تحت  شرایط ایمنی خاصی مورد  استفاده قرار می گیرد. از این گاز مبرد بیشتر در سرمایش مورد نیاز کارخانه های صنعتی استفاده می شود؛ هر چند که در حجم های بالا می شود درمصارف تهویه مطبوع به کار رود.
گاز آمونیاک به خاطر خواص سرمایشی عالی، به طور گسترده، به عنوان گاز مبرد در سرمایش مواد غذایی و سردخانه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. این گاز همچنین در حجم های کمتر برای سیستم های تهویه مطبوع ساختمانی نیز کاربرد دارد. آمونیاک دارای ODP و GWP برابر با صفر است و به همین دلیل، گاز مبردی جذاب از نظر زیست محیطی و صرفه جویی در انرژی به حساب می آید. اما این گاز ماده سمی بوده و در شرایطی خاص، آتش زا نیز هست. خوشبختانه سمی بودن این گاز سرمایشی به دلیل بوی زننده ای که دارد و آن را به راحتی قابل شناسایی می سازد، آنچنان خطرناک نیست. خطرنشتی یا تخلیه ی اتفاقی این ماده را می توان با تعبیه کردن چیلرهای آمونیاکی در اتاقک های کاملا عایق بندی شده که مجهز به هواکش های مجهز به فن هستند، به مقدار زیادی کاهش داد. با این که بخار گازآمونیاک سبک تر از هواست، تحقیق های اخیر که توسط BRE انجام شده، نشان داده است که باد می تواند باعث شود بخار آمونیاک مانند یک گاز شناور در هوا رفتار کند. اثر مشابهی نیز در مورد گازهای دودکش بویلر به خوبی شناخته شده است. هواکش های مجهز به فن قوی، جهت اطمینان از این که انتشار اتفاقی این گاز کاملا رقیق شده و به شکلی ایمن از آن اطراف دور می شود، ضروری است. راهنمایی های لازم در مورد گازآمونیاک از انستیتو گازهای سرمایشی انگلستان و استاندارد BS EN 378 قابل دست یابی است.

(R-744) گاز دی اکسید کربن
مبردی طبیعی است که استفاده بسیار اندکی دارد. تحقیقات اخیر راه را برای بعضی استفاده های خاص از این مبرد باز کرده است. از دی اکسید کربن در سیکلهای تراکمی ـ تبخیری و با کمپرسورهای رفت و برگشتی استفاده می شود. نکته منفی سیکلهای تبریدی که از این گاز سرمایشی استفاده می کنند، فشار بالا حدود ۶۱ بار و راندمان پایین سیکل است. کاربرد گاز دی اکسید کربن در سیکلهای تبریدی می تواند مفید باشد.
از نقطه نظر زیست محیطی و ایمنی، گاز دی اکسید کربن (CO2) یک مبرد عالی به شمار می آید. این گاز غیرقابل اشتعال، بدون بو و غیرسمی است (البته غلظت های بسیار بالای این گاز می تواند باعث بروز خفگی گردد) و همچنین ODP آن صفر بوده و GWP آن نیز پایین است.

هوا R729: 
هوا نیز می تواند در سیکل گاز جهت ایجاد سرمایش به کار رود، سیستمی که عموما مفهوم سیکل هوا را مطرح نموده و به شکلی گسترده در سرمایش کابین هواپیما مورد استفاده قرار می گیرد. متاسفانه، سیکلی هوا دارای بازدهی بسیار کمی بوده و مصرف انرژی را در مقایسه با سیستم های معمولی تراکم بخار که از HCFC ها یا HFC ها استفاده می کنند، افزایش میدهد. اما مطالعات انجام شده توسط BRE و دانشگاه بریستول، منجر به پیدایش یک سیستم سیکل هوا برای گرمایش و سرمایش همزمان در ساختمان شده است که بازدهی انرژی آن کمی بالاتر از بسیاری از سیستم های معمولی است. سیستم هایی با سیکل هوا که در محدوده ی تجاری قابل دسترس باشند هنوز به بازار عرضه نشده اند و نیاز به این دارند که تولید کننده ای برای تولید انبوه این دستگاه ها، سرمایه گذاری کرده و هزینه ی سیستم های سیکل هوا را تا جایی پایین بیاورد که با سیستم های معمولی تراکم بخار قابل رقابت باشند.

هیدروکربنها (HC) 
گاز پروپان (R-290) و گاز ایزوبوتان (R-600a) در کنار بعضی دیگر از هیدروکربنها می توانند در سیکلهای تراکمی ـ تبخیری استفاده شوند. در اروپای شمالی حدود سی و پنج درصد یخچالها با مبردهای هیدروکربنی کار می کنند. از جمله خواص این مبردها راندمان زیاد و در عین حال اشتعال پذیری بسیار بالا می باشد. در ایالات متحده استفاده از این نوع مبردها به دلیل استانداردهای ایمنی بسیارکم است.
این گازها، دارای خواص تبریدی خوبی بوده و اثرات نامطلوب زیست محیطی بسیار جزیی دارند. به همین دلیل، این مواد برای کاربرد در یخچال های خانگی و سیستم های تبریدی کوچک و همچنین سیستم های تهویه مطبوع از عمومیت زیادی برخوردار شده اند. اما، اشتعال پذیری بالای این مواد، مستلزم این است که موارد ایمنی به دقت رعایت شوند. یکی از خطراتی که از اهمیت زیادی هم برخوردار است، این است که چون هیدروکربن ها هیچ بویی ندارند، وجود مقدار بالای آن ها در محل سرویس و نگهداری بسیار خطرناک است و قابل تشخیص نخواهد بود.

گاز سرمایشی کلروفلوئوروکربنها (CFC’s) 
رایجترین مبردهای این گروه R-114 ، R-113 ، R-12 و R-11 می باشند. تا اواسط دهه ۸۰ میلادی استفاده از آنها در سراسر دنیا معمول بود اما به موجب پروتکل مونترال استفاده و تولید آنها از سال ۱۹۹۵ در کشورهای توسعه یافته متوقف شده و در کشورهای در حال توسعه نیز طبق برنامه به تدریج جمع آوری میشود. استفاده از کلروفلوئوروکربنها برای تمام انواع کمپرسورها و در سیکل تراکمی ـ تبخیری امکان پذیر است. راندمان و ایمنی بالا و غیرقابل اشتعال بودن از خواص مثبت آنها است. متاسفانه این مبردها صدمات زیادی را به لایه ازن می.

هیدروکلروفلوئوروکربنها (HCFC’s) 
R-22 که پر استفاده ترین گاز سرمایشی می باشد، در این گروه قرار می گیرد. این مبردها در سیکلهای تراکمی ـ تبخیری و با تمام انواع کمپرسورها قابل استفاده هستند. مانند مبردهای CFC برنامه ای برای ممنوعیت استفاده از آنها در تمام کشورها در حال انجام است.

هیدروفلوئوروکربنها (HFC’s) 
این گازها از مبردهای جدید بوده و به عنوان جایگزین برای گازهای سرمایشی مخرب لایه ازن مطرح
می باشند R-134a از جمله آنها بوده و با راندمان نسبتاً بالا، و با خواصی نظیر غیرقابل اشتعال و غیر سمی بودن، مشخصات اصلی یک مبرد خوب را دارد.

مبردهای مخلوط 
در صورتی که دو یا چند مبرد مشخص با نسبت خاصی با هم مخلوط شوند، می توان به یک مبرد جدید دست یافت؛ به عنوان مثال R-407C از مخلوط R134a و R-125 به دست آمده و دارای خواص قابل توجهی می باشد. مبردهای مخلوط خود به دو دسته عمده تقسیم می شوند:
A) آزئوتروپها: بعضی از مبردهای مخلوط خواصی مانند یک مبرد تک جزئی دارند؛ به عبارت دیگر فشار و دمای اشباع هر جزء با فشار و دمای اشباع کل مخلوط یکسان است. مثلا R-500 شامل دو جزء R-134a و R-125 بوده و مخلوطی از آزئوتروپ می باشد.
B) زئوتروپها: برخلاف گروه A این نوع مخلوطها در هنگام تغییر فاز به اجزاء تشکیل دهنده خود تقسیم شده و لایه های مختلف گاز و مایع را تشکیل می دهند. از جمله زئوتروپها R407C و
R-410A می باشند. در هنگام استفاده از این مبردها باید ملاحظات خاص آنها را در نظر داشت.

ترجمه دایان گاز

دایان گاز تامین کننده انواع گاز سرمایشی

34 دیدگاه در گاز سرمایشی ( گاز مبرد) و انواع آن
  1. ایا هنوز هم گاز R22 در ایران به فروش میرسد

    • بله متاسفانه هنوز هم در ایران کاربرد گسترده ای دارد. با اینکه این گاز در اغلب نقاط جهان با گازهای دیگر از جمله R407 جایگزین شده است ولی هنوز در ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

  2. گاز های سرمایشی یا همون فریون رو از چه برندهایی میتونید پیشنهاد بدید؟

    • سلام ، گازسرمایشی از برندهای هانی ول ، دوپوند ، هارت ، ایسکون ، رفریجرانت و رفرون میتونیم تقدیم کنیم

  3. سلام. آیا راهی هست که بتوان نوع گاز مبرد استفاده شده در یک کمپرسور را که روی آن نوع گاز نوشته نشده را شناخت؟

    • متاسفانه ابن کار بدون تجهیزات امکان پذیر نیست و صرفا با آنالیز گاز ممکن می باشد. تجهیزات آنالیز این نوع از گازهای نیز دارای قیمت بالایی هستند و صرفا با نمونه گیری از گاز و مراجعه به آزمایشگاه ثالث امکان تشخیص وجود خواهد داشت.

  4. سلام بهترین گاز برای بار سفت کن های بستنی چه گازیه؟

    • سلام روز خوش.
      گازی که عموما در دنیا استفاده می شود و تاثیری هم بر روی کیفیت بستی ندارد گاز نیتروژن می باشد.

  5. سلام خسته نباشید
    بهترین گاز مبرد تولید شده از نظر سرمایش و راندمان در فریزر یا یخچال فریزر چه نوع گازی میباشد؟
    تفاوت در شرکت های سازنده گاز مبرد تاثیری در برودت و راندمان دستگاه دارد؟

    • سلام و روز خوش.
      نوع گاز مبرد استفاده شده در هر سیستم سرمایشی بستگی به مشخصات آن دستگاه و شرکت تولید کننده آن تجهیز دارد. راندمان گازهای سرمایشی با توجه به نوع سیستمی که در آن کار می کنند متفاوت است. برای مثال برای یک نوع از سیستم سرمایشی گاز R134a بهترین کارایی را دارا می باشد ولی ممکن است در یک سیستم دیگر R407c بهترین بازده را داشته باشد. بنابراین بدست آوردن بهترین راندمان وابستگی کامل به نوع سیستم کار و طراحی آن دارد.

    • گاز R32 جزء نسل جدید گازهای سرمایشی می باشد و متاسفانه در حال حاضر در ایران وجود ندارد.

  6. سلام ابی که در مبرد ها ی اب امونیاک شارژ می شود باید اب بدون یون باشد

  7. سلام
    ایا میشه دریک کمپرسور سردخانه که دران گازR22 هست و گاز کم کرده از گاز دیگه ی استفاده کرد؟ اگه میشه چه گازی استفاده کنیم و ایا این کار خطرناک نیست وضرری برای سردخانه نداره؟ اگه راهنمایی کنین ممنون میشم.

    • به صورت معمول نباید این کار صورت بگیرد. در برخی از کمپرسورها می توان از نسل جدید گازها به جای نسل قدیم مثل R407 و … استفاده نمود. این امر کاملا بستگی به مدل دستگاه داشته و می تواند سبب آسیب جدی به دستگاه گردد.

  8. سلام
    باتشکر از مطالب ارائه شده میخواستم بدونم در مورد نحوه و مشکلات تولید
    مبرد ها می‌تونید اطلاعاتی در اختیارم قرار بدید؟ به چه روشی و مواد اولیه چیه هست ؟

    • سلام و روز خوش
      سپاس از لطف حضرتعالی
      اگر منظور شما گازهای مبرد می باشد، این نوع از گازها دارای ترکیبات متفاوتی می باشند. ترکیباتی دارای فلوئور، کربن و … . شایان ذکر است برخی از این گازهای گازهای ترکیبی نبوده و گازهای خالصی مثل اتان می باشند. تنوع در این حوزه بسیار زیاد می باشد و محصولات این بازار دارای ساختارهای بسیار متنوعی هستند.

  9. سلام ایا میشه در سیستمی که روی پلاک دستگاه نوع گاز۴۰۷مشخص شده وروی کمپرسور r22نوشته گاز۲۲شارژ کرد من این کار را کردم علت بالا رفتن تدریجی امپر کمپرسور چیست

    • سلام روز بخیر
      به طور معمول گازی که روی پلاک قید شده است ملاک است و بر روی ورودی کمپرسور نباید قید گردد. علت مشکل حضرتعالی مغایرت نوع روغن داخل کمپرسور با گاز مصرفی می باشد. پیشنهاد می کنم کمپرسور را تخلیه نمایید، شستشو دهید و با گاز و روغن متناسب شارژ مجدد نمایید.

  10. سلام مطالب خیلی خوبی دارید فقط میخواستم بدونم گاز سرمایشی چه برندی موجود دارید؟

    • ممنون از شما در حال حاضر برندهای زیر قابل تامین می باشد:
      ۱- honeywell
      ۲-Frogen
      ۳-Isecon
      ۴- safiscon
      ۵-Feron
      ۶- Refrigerant
      ۷- Floron

  11. سلام از گازهای سرمایشی چه برندهایی موجود دارید؟

    • سلام و روز بخیر
      برندهای زیر قابل تامین می باشند:

      Honeywell – USA
      Frogen – UK
      Galco – Belgium
      Coolip – China
      Safiscon – China
      Isecon – China
      Refron – India
      Floron – India
      Refrigerant – India

  12. سلام وقت بخیر R404 موجود دارید؟

    • سلام و روز بخیر. چه برندی مد نظر شما هست؟ برای کسب اطلاع بیشتر با واحد فروش شرکت دایان گاز تماس حاصل نمایید.

  13. سلام و عرض ادب
    لطفا بهترین و دقیق ترین آزمایشگاه برای تست مقدار خلوص گازهای مبرد را معرفی نمایید

    • سلام ارادتمندیم ، تا جایی که ما اطلاع داریم در ایران آزمایشگاه تخصصی برای این امر وجود ندارد ، شرکت پژوهش فناوری پتروشیمی امکان آنالیز رطوبت را دارد که یکی از ناخالصی های مهم گاز سرمایشی است.

  14. سلام سوالی داشتم میخوام بدونم ازچه نوع گازی میشه استفاده کرد برای نگهداری زعفران میخوام گل زعفران را در پلاستیک بریزم وگاز بهش بزنم یعنی داخل پلاستیک بزنم بعد سرش راپرس کنم ایا میتوان از گاز استفاده کرد یانه فقط برای اینکه جلوکیری کنه از خراب شدنش ونگهداری حداقل ۱۰ تا۱۵روز ویا اینکه اگه میشه چه نوع گازیممنون میشم اطلاع بدین۰۹۱۵۳۰۸۲۶۹۷

  15. سلام وقت بخیر
    ایا از مبرد های بالا مبردی هستکه قابل استفاده در قوطی اسپری بوده .وقابلیت اشتعال نداشته باشد و نیز سمی نباشد

    • سلام روز خوش
      بله امکان استفاده از مبرد ها در اسپری وجود دارد اما نمی توان به صورت کلی گفت بستگی به خواص فیزیکی مبرد دارد اشتعال زایی و …آن.

  16. سلام.
    گاز پروپان که همون R290 هست رو موجود دارین؟
    کوچکترین اندازه قابل ارسال چه اندازه‌ای هست؟
    ممنون.

    • سلام روز خوش
      سیلندر ۱۰ لیتری پروپان موجود است جهت دریافت پیش فاکتور با دفتر دایان گاز تماس حاصل فرمایید.
      ۲۲۰۷۰۷۱۸ داخلی ۱۰۴

  17. سلام گازی که سرمایشی-۸۰ ایجاد کنه چیه؟

    • سلام
      اکثر گازهای برودتی مثل R22, R134, R407, R410 این دما را ایجاد می کنند.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *