گازهای تخصصی تحت تأثیر رویدادهای بین المللی، فرصت ها و چالش هایی را پیش روی صنعت گاز قرار داده است. با اینکه تعداد صنایع وابسته به بازار گازهای خاص بین‌المللی بسیارند، پتانسیل رشد هرگز افزایش نداشته است. با این حال، رویدادهای ژئوپلیتیک[۱] اخیر باعث افزایش نوسان قیمت در بازار شده و بخاطر اختلالات زنجیره عرضه، افزایش هزینه مواد خام و فشارکلی ناشی از تورم، روند این صنعت غیر قابل پیش‌بینی است.

تلاش روسیه برای حمله به اوکراین تأثیر زیادی بر تأمین گازهای کمیاب و خاص در جهان داشته است بطوریکه فرآیند تأمین گاز خاص از تولید و استخراج گرفته تا مرحله توزیع و عرضه، همه را نگران کرده است.

از بین متخصصین صنعت گاز، مت آدامز، معاون اجرایی فلوروکربن های الکترونیکی و کوین کلوتز، متخصص گازهای خاص و حامی وبینار ولدکا[۲] گردهم آمدند تا در مورد مشکلات پیش روی صنعت و همچنین فرصت‌های موجود بحث کنند.

آدامز نحوه تأثیر رویدادهای بین‌المللی بر صنعت گازها و مواد الکترونیکی را توضیح داد و گفت: « استرس زیادی که در زنجیره تأمین و عرضه وجود دارد، در طولانی مدت بر مشتریان تأثیر می گذارد. ما همچنین شاهد افزایش حمل و نقل هوایی و هزینه کلی آماده هستیم که با قرنطینه های ناشی از کرونا در چین و همچنین پیامدهای درگیری روسیه و اوکراین تشدید شده است.»

اوکراین بزرگترین تأمین کننده گازهای نجیب از جمله کریپتون، نئون و زنون در جهان است.

اختلالات زنجیره تأمین، مشکلاتی را برای صنعت گاز بوجود آورده که باعث نگرانی مشتریان شده است.

چالش های ناشی از پیشرفت فناوری و نیز به‌روز‌رسانی قطعات الکترونیکی از جمله سایر مشکلات مشتریان هستند.

این چالش ها خود فرصت هایی را ایجاد می کنند.

او افزود: « چالش‌های دیگر مربوط به شرایط پایداری مشارکت و ابتکارات «گوگرین[۳]» است. این چالش ها خود فرصت هایی را ایجاد می کنند. »

شرکت فلوروکربن های الکترونیکی به منظور کاهش انتشار کربن، در حال ساخت یک آزمایشگاه تحقیق و توسعه در تأسیسات خود در منطقه هاتفیلد در ایالت پنسیلوانیا است. این شرکت محصولات جدیدی را تولید می کند که نسبت به مواد فعلی، بیشتر با محیط زیست سازگارند و این باعث شده تا شرکت سریع تر به سمت تولید پایدار پیش برود.

آدامز گفت: « ما در حال تولید محصولات جدیدی هستیم که نسبت به مواد فعلی بیشتر با محیط زیست سازگارند؛ ما می خواهیم موادی را که مستعد انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار نامطلوب هستند را جایگزین کرده و محصولات نیمه رسانا و با فناوری پیشرفته را تولید کنیم. »

چشم انداز گازهای خاص

آدامز در پاسخ به این سوال که چگونه صنعت می تواند با چنین رویدادهای جهانی بی سابقه‌ای کنار بیاید، توضیح داد: « ما شاهد فرصت های رشد فوق العاده ای در صنعت خود هستیم؛ همه ما از طریق سرتیتر اخبار، در مورد سرمایه‌گذاری‌های داخلی کشور برای حمایت از تولید فناوری، توسعه هوافضا، خودروسازی، تولید مواد غذایی مطلع هستیم؛ این سرمایه‌گذاری‌ها قطعاً به همه ما کمک خواهد کرد. این شرکت با سرمایه‌گذاری در فناوری جهانی تحلیل، قصد دارد داده‌هایی را تولید کند که بتواند به مشتریان در حل چالش‌های فناوری کمک کند و همچنین با سرمایه‌گذاری برای مراحل استخدام، جایگاه خود را به عنوان ارائه‌دهنده راهکار افزایش ‌دهد؛ ما همچنین روی بهترین افراد در صنعت سرمایه‌گذاری کرده‌ایم تا بتوانیم به اهداف و چشم انداز خود برسیم و صرفاً یک شرکت گاز نبوده بلکه یک راهگشا نیز باشیم. »

کلوتز سابقه قوی در زمینه گازهای خاص و بازارهای در حال توسعه در صنعت دارد و بیش از یک دهه با صنایع نوظهوری همکاری کرده است که از گاز یا برودت در تولیدات خود استفاده می‌کنند. او سخنان خود را با این جملات شروع کرد: « ما شاهد مشکلات بزرگی در زنجیره تأمین و هزینه‌های مواد خام بوده‌ایم بنابراین فکر نمی‌کنم هیچ‌کس، از تولیدکنندگان تجهیزات گرفته تا کاربران نهایی تحت تأثیر این مسائل قرار نگرفته باشند. ما متوجه شدیم که مشتریان ما در حال حاضر فقط خواهان محصولات بی نقص بوده و هیچ گونه خطایی را نمی پذیرند زیرا در غیر این صورت هیچ سودی نمی برند. بنابراین مشاهده می کنیم که اخیراً بازار با سرعت بیشتری به سمت هوشمندسازی و تکرار پیش می رود. کمبود نیروی کار ناشی از همه گیری کرونا در ایالات متحده آمریکا و نیز کناره گیری افراد مسن و با‌تجربه‌تر از صنعت و ورود کارکنان جدید و جوان‌تر، اصلی ترین مشکل شرکت است. » کلوتز با بیان اینکه این مسائل خود باعث کمبود تجربه در صنعت می شود، گفت: « پیدا کردن راهی برای رفع مشکل بی‌تجربگی و اطمینان از انتقال کامل اطلاعات، بزرگترین چالشی بوده است که تا به حال دیده ام. ولدکا به هوشمندسازی اهمیت زیادی می دهد و در تلاش است تا در صنعت تأثیر بگذارد. ما سعی کرده ایم تا اصل هوشمندسازی را در صنعت گاز بکار بگیریم و توسعه محصولاتی را تولید کنیم که برای بازارهای جدید و در حال توسعه منطقی باشد.»

آیا امکان پیشرفت وجود دارد؟

وقتی از کلوتز پرسیده شد که آیا امکان بهبود و پیشرفت در دستگاه های شرکت وجود دارد، گفت: «ولدکا در حال حاضر بر روی یک سیستم هوشمند برای پر کردن گاز خاص کار می‌کند؛ ما آن را واحد «مخلوط خودکار» می نامیم. این واحد در ابتدا به عنوان ابزاری برای ترکیب دستی گازهای خاص برای مخلوط های وزن سنجی، از گازهای کمیاب گرفته تا هیدروکربن ها و گازهای پایشی آغاز استفاده می شد. این محصول طوری تنظیم شده که نیازمند تکرارپذیری و دقت است، بنابراین نمی توان همیشه آن را بصورت دستی بکار برد. لذا شرکت می خواهد بخشی از تنظیمات آن را بصورت خودکار درآورد تا عملکرد محصول را بهبود دهد.»

فکر نمی‌کنم هرگز سرعت این فرآیند کم شود.

او گفت: « ما دائماً در تلاش برای یافتن راه‌های جدیدی هستیم تا فقط یک دهم درصد دقت و چیزهایی که اغلب نادیده گرفته می‌شوند را از بین ببریم. کار با سیستم های کاربران نهایی نشان داده است که شرکت نیاز به تجهیزات جدیدی دارد که ممکن است در حال حاضر وجود نداشته باشند اما بتوان فرصت هایی را برای تولید و عرضه آنها در بازار ایجاد کرد. ما با بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای توسعه خیلی از مراحل، از عملیات پر کردن تریلرهای لوله با گازهای خاص گرفته تا پر کردن سیلندرهای یکبار مصرف و ترکیب هیدروکربن مایع برای صنعت نفت خط لوله، همکاری کرده‌ایم.»

وی افزود: «طی پنج سال گذشته، تجزیه و تحلیل خودکار مخلوط های گازی نسبت به سیستم دستی، روند رو به رشدی داشته است؛ فکر نمی‌کنم هرگز سرعت این فرآیند کم شود، همیشه جایی برای رشد و ارتقا وجود دارد.»

تطبیق با بازار بی ثبات

کلوتز گفت: « پیش‌بینی می شود تقاضای گاز خاص در ایالات متحده، طی سال های آتی، ۸/۸ درصد افزایش پیدا کند. اخیراً طی ارتباطمان با مشتریان خارج از کشور متوجه شدیم که مشکل کمبود نیرو و افزایش میزان تقاضا، در سایر کشورها به مراتب شدیدتر است. »

او افزود: « با پیدایش صنایع جدید و نیازهای متعدد مشتریان، باید بیشتر برسیستم‌های هوشمند تمرکز کرد؛ ما به زودی با سیستم های هوشمند کار خواهیم کرد و سعی داریم تا از هرگونه خسارت جلوگیری کنیم. ما با سیستم‌های کربن دی اکسید فوق بحرانی بسیاری کار می‌کنیم و طبق گفته کاربران نهایی، بر خلاف گذشته، بسیاری از مشتریان فعلی حتی برای کربن دی اکسید خود سهم دارند. یقین داشتن به اینکه هیچ چیزی در صنعت دور ریخته نمی شود باعث می شود تا از تک تک منابع اطراف خود استفاده کنیم.»

[۱] علم سیاست جغرافیایی

[۲] Weldcoa

[۳] Go Green

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *