هیدروژن و استفاده از آن برای بازیابی‌ آلومینیوم

 

هیدروژن و استفاده از آن برای بازیابی آلومینیوم توسط شرکت نروژی هیدرو[۱] با نیروهای شرکت فن‌آوری هیدروژن فایوز[۲] انجام گرفت. طبق ادعای این شرکت‌ها نخستین سری آلومینیوم بازیافتی جهان با استفاده از سوخت هیدروژن تولید کرده اند.

هدف از این مشارکت مقابله با انتشار کربن در بخش آلومینیوم با استفاده از هیدروژن سبز[۳] است. هیدروژن سبز به ‌عنوان یک ماده‌ی سوختی بدون انتشار آلاینده در فرآیند تولید است.

این سوخت پاک طیّ آزمایشی جایگزین گاز طبیعی جهت بازیافت آلومینیوم شده است. این آزمایش در قسمت ریخته‌گری کارخانه‌ی قالب‌زنی هیدرو در ناوارا، اسپانیا انجام گرفت.

آزمایش با هدایت کارشناسان هیدروژن ( از شرکت هیدروژن سبز هیدرو Hydro Havrand، با مشارکت فایوز ) یک « گام کلیدی » در راستای کربن‌زدایی در صنعت محسوب می‌شود.

از فن‌آوری تعویض سوخت هیدروژن پس از کامل شدن مراحل، می‌توان جهت کربن‌زدایی از سایر فرآیندهای با حرارت بالا، مانند تولید شیشه یا سیمان، استفاده کرد.

طبق اظهار پر کریستین اریکسن، سرپرست شرکت Hydro Havrand « این آزمایش بخشی از توسعه‌ی راه‌حل‌های تجاری تعویض سوخت بوده و حاکی از آن است که می‌توان از آن در تولید آلومینیوم استفاده کرد. »

«هیدروژن سبز، هم در صنعت آلومینیوم و هم در سایر صنایع سنگین، می‌تواند در فرآیندهایی که نمی‌توان درآن‌ها از  الکتریسیته به‌عنوان یک جایگزین استفاده کرد، انتشارات سوخت‌های فسیلی را به‌شدت کاهش دهد.»

طبق ادعای Hydro، این آزمایش در ناوارا نخستین آزمایش موفقیت‌آمیز شناخته‌شده در جهان در مقیاس صنعتی می باشد. جهت استفاده از این گاز به‌عنوان یک منبع انرژی در تولید آلومینیوم است.

آلومینیوم تولید‌شده در این آزمایش در تأسیسات ناوارا کارخانه‌ی قالب‌زنی هیدرو جهت ساخت نخستین پروفیل‌های روزن‌رانی[۴] جهان با استفاده از این گاز استفاده خواهد شد.

هدف شرکا با مطالعه‌ی رفتار هیدروژن به‌عنوان سوخت، ارائه‌ی بینش جدیدی در مورد تغییر سوخت از گاز طبیعی به هیدروژن و تأثیرات آن بر کیفیت فلز است.

هیدروژن در دمایی متفاوت از گاز طبیعی می‌سوزد، بنابراین هدف از این مطالعه بررسی نحوه‌ی تأثیر این تفاوت بر فرآیند ذوب آلومینیوم و کیفیت آلومینیوم است.

فایوز جهت انجام این آزمایش، سیستم احتراق TwinBed II آمریکای شمالی خود ( مشعل احیاء دارای مقدار پایین  تولیدشده توسط فایوز ) را علاوه بر طراحی و تأمین ایستگاه اختلاط هیدروژن و گاز طبیعی، ارتقاء داد.

این شرکت همچنین آنالیز دینامیک سیالات محاسباتی ( CFD ) و راه‌حل جمع‌آوری داده را جهت نظارت بر عملکرد سیستم احتراق در آزمایشگاه خود در کلیولند، اوهایو ارائه کرد.

استفان پِچ، مدیر عامل شرکت آمریکای شمالی احتراق فایوز چنین اظهار می‌کند: « فایوز به‌عنوان یک پیشگام در کربن‌زدایی صنعت، طیّ دهه‌ها در خط مقدم هیدروژن بوده است. »

این آزمایش از طریق بیش از ۱۰۰ سال تخصص در احتراق صنعتی و طیف وسیعی از مشعل‌ها، سیستم‌های احتراقی و ابزارهای دیجیتالی پیشرفته انجام گرفت. ما از همکاری با هیدور در این بلندپروازی مشترک جهت تولید آلومینیوم عاری از کربن هیجان‌زده هستیم.

آلومینیوم تولیدشده در این آزمایش در تولید انبوه آلومینیوم بازیافتی از قالب‌زنی هیدرو ناوارا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. و نخستین شمش آلومینیومی جهان با سوخت هیدروژن جهت کاربرد در محصولاتی مانند قطعات خودرو و قاب پنجره‌ها خلق می‌شود.

[۱] Hydro

[۲] Fives

[۳] سازگار با محیط زیست- م

[۴] Extruded قالب‌گیری‌شده،

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *