هلیوم

هلیوم

شرکت لینده و شرکتBASF  فرآیند جدیدی برای بازیابی هلیوم و CO2 ایجاد می‌کنند

شرکت مهندسی لینده و شرکت BASF فرآیند جدیدی طراحی کرده‌اند که در آن بازیابی هلیوم، هیدروکربن‌های مایع و دی‌اکسید کربن تصفیه‌ شده( CO2 )همزمان با فراوری گاز طبیعی برای انتقال از طریق خط لوله انجام می‌شود.

معمولاً هلیوم از گاز طبیعی و طی فرآیند جداسازی سرمازایی بازیابی می‌شود. در این فرآیند ترکیبی به شرایط سرمازایی نیاز نیست و بنابراین می‌توان به منبع جدید و سودمندی برای هلیوم دست یافت.

این فرآیند از دو مرحله غشای های‌ سِلکت طراحی‌شده توسط شرکت اِوونیک متعلق به شرکت لینده، واحد بالادستی حذف هیدروکربن دوراسورب شرکت BASF، واحد یکپارچه حذف گاز اسیدیOASE شرکت BASF و واحد یکپارچه جذب نوسان فشار هلیوم شرکت لینده تشکیل می‌شود.

دو مرحله غشای های‌ سِلکت برای انجام هم‌زمان غنی‌سازی هلیوم و تنظیم مقدار CO2 مطابق با مشخصات خط لوله استفاده می‌شوند. واحد جذب نوسان فشار هلیوم شرکت لینده هلیوم غنی‌شده را تا خلوص ۹۹٫۹۹۹ درصد با بازده بسیار بالا تصفیه می‌کند. واحد یکپارچه حذف گاز اسیدی OASE شرکت BASF برای حذف انتخابی CO2 از مرحله بازیافت داخلی بدون اتلاف هلیوم یا متان استفاده می‌شود. واحد بالادستی حذف هیدروکربن دوراسورب شرکت BASF هیدروکربن‌های سنگین و آب را به منظور مطابقت با نقطه شبنم خط لوله، تولید هیدروکربن‌های مایع به عنوان محصول جانبی با ارزش و اطمینان از عملکرد بالای غشا حذف می‌کند.

ترکیب این فن‌آوری‌ها به بهینه‌سازی عملکرد و ایجاد جریان ارزش اضافی از فراوری گاز کمک می‌کند. استفاده از این روش در پروژه‌ها می‌تواند به افزایش عایدی و، در نتیجه، افزایش بازدهی سرمایه و کاهش دوره بازگشت سرمایه منجر شود.

دیتلِف راف، معاون ارشد ریاست بخش کاتالیزورهای فرآیند در شرکت BASF مستقر در آلمان، گفت: «این فرآیند تازه توسعه‌یافته باعث تحول در اقتصاد پروژه‌ها می‌شود و به مشتریان ما در تولید جریان ارزش اضافی کمک می‌کند. بنابراین، با توجه به امکان تولید جریان ارزش اضافی بالا، شاهد پیشرفت پروژه‌های بیشتری خواهیم بود.»

توبیاس کِلر، رییس کارخانه‌های جذب و غشای شرکت مهندسی لینده، می‌گوید: «جالب است که چطور ترکیب فناوری سه شرکت پیشگام به چنین فرآیند منحصربفرد، کارآمد و پایداری منجر شده است.»

شرکت لینده و BASF در همایش گَس‌تِک، که ۱۷ تا ۱۹ سپتامبر در هیوستون برگزار می‌شود، ارائه‌ای مشترک خواهند داشت.

ترجمه: دایان گاز

4 دیدگاه در هلیوم و دی اکسید کربن و ریکاوری آن
  1. آیا بازیافت گاز هلیوم در ایران انجام میشود؟

  2. آیا در حال حاضر گاز هلیوم موجود است؟

    • بله در حال حاضر امکان تامین گاز هلیوم با گرید های ۵/۰ ، ۵/۵ و ۶/۰ وجود دارد. لطفا جهت اطلاعات بیشتر با واحد فروش تماس حاصل نمایید.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *