دی اکسید کربن

دی اکسید کربن

پروژه‌ای جدید سوخت‌های کربن – خنثی را از هوا و انرژی سبز تولید می کند.

پروژه‌ای که هر چهار مرحله لازم برای تولید سوخت مصنوعی از هوا و انرژی سبز را در بر دارد در یک مرکز آزمایش واقع در انستیتوی فناوری کارلسروهه (KIT) اجرا شده است.

سوخت‌های مصنوعی تولید شده هم کربن- خنثی هستند و هم به عنوان ذخیره‌ای برای انرژی تجدیدپذیر مازاد عمل می‌کنند. اولین لیترهای سوخت با استفاده از دی اکسید کربن به دام انداخته شده از هوا و انرژی سبز تولید شدند.

این پروژه فن‌آوری هایی را گرد هم آورده که استفاده بهینه از دی اکسید کربن و حداکثر بهره وری انرژی را نوید می‌دهند، زیرا جریان‌های جرم و انرژی به صورت داخلی بازیافت می‌شوند.Climeworks ، Ineratec، Sunfire و KIT در این پروژه مشارکت دارند.

این مرکز آزمایشی در حال حاضر قادر است تقریباً ده لیتر سوخت در روز تولید کند. فاز دوم این پروژه برای توسعه کارخانه‌ای با ظرفیت ۲۰۰ لیتر در روز طرح ‌ریزی شده است و هم‌زمان یک کارخانه نمایشی پیش صنعتی در محدوده مگاوات، یعنی با ظرفیت تولید ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ لیتر در روز طراحی خواهد شد.

چهار مرحله برای تولید سوخت

در مرحله اول این فناوری، کارخانه در فرآیندی دوره‌ای دی اکسیدکربن را از هوای محیط می‌گیرد. فناوری به دام اندازی مستقیم هوا (DAC) که توسط Climeworks عرضه می‌شود از ماده فیلترکننده‌ای که به طور خاص برای این منظور اصلاح شده است بهره می‌گیرد.

سپس هوا از فیلترهایی که مولکول‌های دی اکسیدکربن را جذب می‌کنند می‌گذرد. در شرایط خلاء و دمای ۹۵ درجه سانتیگراد، دی اکسید کربن به دام افتاده از سطح آزاد شده و به بیرون پمپ می‌شود.

در مرحله دوم تجزیه الکترولیتی دی اکسید‌کربن و بخار آب به صورت همزمان انجام می‌گیرد. فناوری الکترولیز همزمان که توسط Sunfire تجاری شده است در یک مرحله فرآیندی واحد، هیدروژن و مونو اکسید کربن تولید می‌کند.

از این ترکیب می توان به عنوان گاز ترکیبی برای تعدادی از فرآیندهای موجود در شیمی صنعتی استفاده کرد. الکترولیز همزمان از راندمان بالایی برخوردار است و از لحاظ نظری ۸۰٪ از انرژی سبز استفاده شده را به فرم شیمیایی در گاز ترکیبی پیوند می‌دهد.

در مرحله سوم ، از ترکیب فیشر-Tropsch برای تبدیل گاز ترکیب به مولکول‌های هیدروکربن با زنجیره بلند استفاده می شود. به این منظور Ineratec، شرکت زیرمجموعه KIT، یک رآکتور ریز-ساختار را ارائه کرده است.

در مرحله آخر کراکینگ آبی انجام می شود (فرایندی که در آن کیفیت سوخت و بازده بهینه می‌شود). تحت یک اتمسفر هیدروژنی، زنجیره‌های طولانی هیدروکربن در حضور یک کاتالیزور پلاتین-زئولیت به صورت جزئی شکسته می‌شوند و طیف محصول را به سمت سوخت‌های با کاربرد مستقیم‌تر سوق می‌دهند.

این فرآیند را می‌توان در مکان‌هایی که انرژی خورشیدی، بادی یا آبی در دسترس باشد به شکل غیرمتمرکز نصب کرد.

ترجمه : دایان گاز

6 دیدگاه در دی اکسید کربن و تولید سوخت سبز
  1. با سلام
    ضمن تشکر نسبت به مقاله مفیدتون، دی اکسید کربن گرید ۴ و یا گرید بالاتر موجود دارید؟

    • سلام

      ممنون از محبت حضرتعالی. بله دی اکسید کربن با گرید ۴/۰ ، ۴/۵ و ۵/۰ موجود می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با واحد فروش شرکت دایان گاز تماس حاصل نمایید.

  2. سلام
    لطف میکنید قیمت گرید ۴ و یا اگر گرید بالاتر رو موجود دارید اعلام بفرمایید؟

    • روز خوش
      جهت اطلاع از قیمت محصولات و دریافت پیش فاکتور با واحد فروش شرکت دایان گاز تماس حاصل نمایید.

  3. سلام، کربن دی اکسید در سایز ۵۰ لیتر موجود دارید؟ و اینکه چند کیلویی هستش؟

    • سلام

      بله عموما گازهای وارداتی مثل دی اکسید کربن در سیلندرهای ۵۰ لیتری وارد کشور می شوند. وزن این گاز ۳۰ کیلوگرم در سیلندر ۵۰ لیتری می باشد.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *