گاز برودتی هانیول

همانطور که EPA به ممنوعیت گازهای خود مانند R-22 ادامه می ­دهد، تولید مبردها کاهش می ­یابد اما تقاضا برای آن ثابت می ­ماند. بسیاری از شرکت ­ها، خانوارها و خودروها همچنان از تجهیزات گرمایشی و سرمایشی یکسانی استفاده می ­کنند که برای عملکرد به مبردها نیاز دارند.

به همین دلیل قیمت مبردها ی ایمن یا “سبز”[۱] افزایش می­ یابد. این نکته مهمی است که باید به آن توجه شود.

اگر به دنبال مقرون به صرفه ترین راه برای مطابقت با مقررات EPA هستید، باید بازیافت مبردهای قدیمی و مضر خود را در نظر بگیرید. اما قبل از انجام این کار، یک لحظه وقت بگذارید تا نحوه بازیافت مبردها را متوجه شوید.

گردش[۲] در مقابل احیا[۳] در مقابل بازیافت[۴]: تفاوت در چیست؟

روش­های مختلفی برای سروکار داشتن با خنک کننده ­های قدیمی وجود دارد، از جمله: گردش، احیا یا بازیافت خنک کننده.

خنک کننده ­های بازیافتی

 بازیافت زمانی انجام می ­شود که تجهیزات HVAC با استفاده از مبردها نیاز به آزمایش یا تعمیر داشته باشند. بازیافت فرآیندی است شامل خارج کردن مبرد از سیستم با استفاده از آن و سپس انتقال آن به یک محفظه موقت[۵] و ایمن. خنک کننده مورد استفاده به هیچ وجه تغییر نمی ­کند، بنابراین اگر مبرد شما آماده نباشد، این سرویس برای شما نیست.

خنک کننده­ های گردشی

  مبردهای گردشی ابتدا با حذف خنک کننده از سیستم حاوی آن، و سپس ارسال آن از طریق تجهیزاتی که آن را “تمیز” می­ کنند، اجرا می­ شوند. تمیز کردن خنک کننده ­ها شامل حذف رطوبت و ذراتی است که آن­ها را سمی می­ کنند. پس از یکبار گردش، مبرد را می­ توان در محفظه اصلی خود قرار داد یا می ­توان آن را در محفظه متفاوتی برای استفاده ­های بعدی در سیستم ­های مختلف ذخیره کرد.

مبردهای احیایی

 مبردهای احیایی نسبت به نوع گردشی با اطمینان از حذف همه ناخالصی ­های خنک کننده، دارای یک مرحله بیشتر هستند بنابراین آن را به خالص­ ترین حالت خود باز می ­گردانند. این مطابق با استانداردهای تعیین شده در ARI-700 یا استانداردهایی است که برای مبردها استفاده نشده است. احیای مبرد از تجهیزات فنی بیشتری استفاده می­ کند، که این امر باعث گران شدن خدمات آن نسبت به مبردهای گردشی می­ شود.

مبردها چگونه گردش می ­کنند؟

 اکنون که تفاوت بین مبردهای گردشی و احیایی را می­ دانید، بهتر می ­توانید بفهمید که مبرد از طریق تجهیزاتی که آلاینده­ های موجود در آن را کاهش می ­دهد، چگونه عمل می ­کند؟

ابتدا مبرد به کمپرسوری ارسال می­ شود که خنک کننده را از محفظه اصلی خود خارج می ­کند. سپس به انواع تجهیزات ارسال می­ شود که آن را خشک کرده و فیلتر می­ کند. خشک کنها[۶] هرگونه رطوبت را که می ­تواند به سیستم خنک کننده ­ی تجهیزات HVAC شما آسیب برساند، خارج می­ کنند. فیلترها ذرات ریز را که می ­توانند باعث گرفتگی و آسیب بیشتر به تجهیزات HVAC شما شوند، خارج می ­کنند. پس از عبور از خشک کن­ها و فیلترها، مبرد تازه گردش یافته در یک مخزن جدید ذخیره می­ شود. سپس می­ توانید از مبرد گردشی استفاده کنید یا آن را برای استفاده­ ی بعدی ذخیره کنید.

چه کسی می­تواند مبرد را به گردش درآورد؟

 کل فرآیند گردش مبرد بسیار فنی است و مستعد خطرات زیادی است. هنگامی که مبردها به اشتباه مورد استفاده قرار می ­گیرند، می ­توانند مشکلات جدی، از آلودگی محیط زیست گرفته تا بیماری را ایجاد کنند.

به همین دلیل است که فقط تکنسین­ های مجاز می ­توانند تجهیزاتی را که مبردها را به گردش درمی­ آورند، راه اندازی کنند. تجهیزات مورد استفاده برای گردش مبردها باید توسط موسسه تهویه مطبوع، گرمایش و تبرید( AHRI )[7] تأیید و تصدیق شود. عدم رعایت توافق ممکن است منجر به جریمه یا آسیب بیشتر به تجهیزات کنونی شما شود.

بخش ۶۰۸ از قانون هوای پاک، مستلزم تمام شرکت­ هایی است که از تجهیزات گرمایشی و سرمایشی با مبردها استفاده می­ کنند، تا تخلیه یا بهسازی لازم برای خنک کننده ­های قدیمی یا بلااستفاده، را انجام دهد. عدم رعایت پروتکل ممکن است منجر به تعلیق مجوز فعالیت همراه با مجازات­ها یا جریمه ­های سنگین شود.


[۱] Greener

[۲] Recycling

[۳] Reclamation

[۴] Recovery

[۵] Temporary

[۶] Driers

[۷] Air-Conditioning, Heating, and Refrigeration Institute

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *