کپسول گاز فشرده

کپسول گاز فشرده (پرفشار و کم فشار) در چرخه کاری خود نیاز به مراقبت و احیا مجدد دارند.

 

امروزه طیف گسترده ای از کپسول های گاز های فشرده با گاز های مختلف در صنایع مختلف که شامل شرکت های خصوصی کوچک و بزرگ، مؤسسات آموزشی، تجهیزات تحقیقاتی، ارائه کنندگان خدمات بهداشتی و آژانس های دولتی وجود دارد.

یک مدیریت مناسب در مورد کپسول گاز فشرده، باید کل چرخه عمر کاری آنها در نظر گرفته شود، که این یک عملکرد مهم هم برای تأمین کنندگان و مصرف کنندگان نهایی گاز است.

مدیریت مناسب شامل نگهداری، تمیز کردن، نوسازی و تغییرات سرویس مرتب سیلندرهای گاز و احیای مجدد بر اساس الزامات DOT است.

یک نکته بسیار مهم این است که در انتهای عمر مصرفی سیلندر تمام موارد باید مطابق با استاندارد به بهترین شیوه ها انجام شود، و این شامل بازیافت و امحاء سیلندرهای استفاده شده به روشی امن، کارآمد و با توجه به موارد محیط زیست می باشد.

علاوه بر هزینه و امنیت، به هنگام بازیافت سیلندرها ملاحظات مهم نظارتی وجود دارد بنابراین مدیریت مناسب حائز اهمیت است. چرا که سیلندرهای گاز فشرده خطرناک هستند.

کپسول گاز فشرده خطرات محیطی و امنیتی زیادی شامل احتمال انفجار، آتش سوزی، استنشاق مواد سمی و آلودگی تماسی و دیگر خطرات را ایجاد می کنند. در کنار این خطرات تعهدات قانونی بالقوه وجود دارد که به هنگام بازیافت سیلندرها باید در نظر گرفته شود.

سیلندرهای با محتوای نامعین، احتمال خطر زیادی داشته و باید تنها توسط افراد واجد شرایط و آموزش دیده، با استفاده از روش ها و تکنولوژی روز دنیا حمل شوند.

گاهی مواقع برای حمل سیلندرهای گاز تجهیزات ویژه ای نیاز است. این مورد به خصوص در مواقعی که سیلندر حاوی شیرهای غیرقابل استفاده باشد موضوعیت پیدا می کند. برخی اوقات نیز پیش از اینکه یک کپسول گاز فشرده بتواند به طور ایمن به یک تأسیسات احیا منتقل شود باید کار میدانی تکمیل گردد.

ملاحظات حمل و تدارکاتی می تواند یک عامل مهم در احیاء ناوگان سیلندر باشد. کمپانی های بازسازی با سرویس کامل، معمولاً روش های حمل و نقل را پیشنهاد می کنند که شامل همه موارد از سوار کردن تا امحاء نهایی است. قبل از اینکه کپسول بتواند حمل شود باید آن را برای حمل، ایمن نمود.

شیر سیلندر معمولاً حاوی فلزات مختلف مانند آلومینیوم، فولاد و برنج است. کامپوزیت های الیاف، آزبست و دیگر مواد نیز علاوه بر محتویات گاز سیلندر می تواند وجود داشته باشد. حداقل سیلندر های گاز را پیش از اینکه بتوان بازیافت کرد، حداقل باید از طریق تخلیه، فشار زدایی شوند. بسته به نوع گاز، اقدامات گسترده تری نیز ممکن است نیاز باشد.

محتویات ظرف گاز می تواند از گاز های خنثی مانند هلیوم تا گازهای بسیار سمی و قابل اشتعال مانند فسفین و استیلن باشد. گازهای خطرناک مانند فسفین و سیلان در تولید نیمه هادی های ویژه کاربرد دارند. گازهایی مانند این باید با مراقبت شدید دفع شود تا از آسیب انسانی جلوگیری گردد.

استیلن معمولاً برای جوشکاری و برش بکار می رود. فرآیند جوشکاری که در آن از استیلن استفاده می شود با عنوان “جوشکاری/ برش اکسیژنی” شناخته می شود. استیلن شدیداً اشتعال زا بوده و در صورتی که به درستی حمل نشود می تواند حادثه ساز باشد.

دیگر گازها مانند مبردها می تواند آسیب های محیطی مانند آلودگی یا تخریب لایه ازن ایجاد کند. تانک های بازیابی مبردها که برای سرویس کاری سیستم های تهویه هوا استفاده می شود معمولاً حاوی انواع مختلفی از مبردها است.

مبردها باید سوزانده شده یا به منظور استفاده مجدد جمع آوری و جداسازی شود تا از تخریب محیط زیست جلوگیری و الزامات قانونی برآورده گردد. دیگر انواع گازهای باقیمانده نیز ممکن است نیاز به جمع آوری یا سوزاندن، پیش از خارج کردن سیلندر از سرویس باشد.

محتوای سیلندر نیز می تواند با مواد غیرگازی مانند آب یا محصولات نفتی آلوده شود. این محتویات باید به صورت جداگانه از هر گاز فشرده موجود بررسی شود.

اکثر کپسول های گازهای فشرده مانند کپسول آتش نشانی، بشکه های نوشیدنی، تانک های LPG، سیلندرهای پزشکی، سیلندرهای جوشکاری و صنعتی، سیلندرهای استیلن و مبرد می توانند به شیوه ای اقتصادی بازیافت شوند.

به طور ایده آل استفاده مجدد از فلزات یا کل سیلندر و شیر می تواند به منظور جلوگیری از دفن زباله انجام شود. فرآیند استفاده مجدد یا امحاء معمولاً شامل جدا کردن شیر، تحویل دادن سیلندر بی مصرف، جداسازی علائم، بازیافت فلزات و اطلاعات فنی است.

استفاده مجدد و استفاده در دیگر مصارف از سیلندر در صورتی امکان پذیر است که بتوان آن را بر اساس قوانین DOT دوباره گواهی دار نمود. برخی مواقع این شامل تغییرات سرویس گاز و تمیز سازی سیلندر و آلودگی زدایی است که باید به وسیله یک تأسیسات مجاز DOT دولتی حاصل شود.

مهم است که از شرکتی که بتواند گواهی ای درباره چگونگی بازیافت و یا امحاء یک سیلندر ارائه دهد، استفاده شود. این گواهینامه باید قابل ردیابی باشد تا به مشتری این اطمینان را بدهد که سیلندرها به درستی کار می کنند.

پروژه های بازسازی سیلندر، دارای اندازه های متفاوتی است. این پروژه ها می تواند به کوچکی یک سیلندر و یا به بزرگی از کار افتادن ناوگان چند موقعیتی، چند فازی انواع مختلف سیلندرها باشد. انگیزه بازسازی می تواند کهنگی سیلندر، خرابی سیلندر، اتمام پروژه، فرسایش طبیعی و یا غیره باشد.

 

این مقاله از سایت Gas word ترجمه شده و استاندارد نام برده مختص به کشور آمریکا می باشد.

استاندارد مورد استناد در ایران برای ساخت کپسول گاز فشرده به شماره ۷۹۰۹، استاندارد سازگاری کپسول گاز فشرده و شیر با محتوای گاز در ایران ۱۴۶۵۵ و استاندارد آزمون دوره کپسول گاز فشرده در ایران ۶۷۹۲ می باشد.

لازم به ذکر است که در ایران این آزمون های دوره ای( هیدروتست )توسط آزمایشگاه های همکار اداره استناندارد صورت می پذیرد.

در صورت نیاز، لطفاً برای کسب اطلاعات بیشتر با شرکت دایان گاز تماس حاصل فرمایید.

2 دیدگاه در کپسول گاز فشرده
  1. فرق کپسول گاز با سیلندر گاز در چیست ؟

    • سیلندر گاز و کپسول گاز هر دو یکی هستند اما در عرف بازار کلمه گپسول گاز رایج تر است اما در لایه ی مصرف کننده و فروشندگان حرفه ای و تخصصی از کلمه ی سیلندر بیشتر استفاده می کنند.می توان گفت هر چیزی در بسته ای کپسول تلقی می شود مانند کپسول های دارویی و خوراکی و یا کپسول گاز کمپیمگ اما سیلندر اصولاً شامل سیلندرهای فولادی بدون درز یا با درز هستند.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *