گاز متان

گاز متان

شرکت “Cleanergy” امروز اعلام کرد پیرو مطالعه مقدماتی در اوایل سال، دستگاه “GasBox” را انتخاب کرده است تا از گاز متان کیفیت پایین تولید شده در دو خاک‌چال بزرگ در لهستان الکتریسیته تولید کند.

ژنراتور بیوگاز Cleanergy Gasbox مهم‌ترین دستگاه صنعتی مخصوص تولید انرژی و گرما این شرکت، در بیش از ۲ هزار خاک‌چال در سرتاسر اروپا (که بعضی بیش از ۱۰ سال عمر دارند) با شکستن پیوندهای ترکیبات آلی، از متان کیفیت پایین الکتریسیته و گرما تولید می‌کند.

گاز متان یکی از گازهای اصلی گلخانه‌ای است که ۲۰ تا ۳۰ برابر بیشتر از دی‌اکسید‌ کربن هوای زمین را گرم می‌کند. کارخانه‌های بزرگ در محل خاک‌چال‌ها متان را می‌سوزانند که گاز دی‌اکسید کربن تولید شده در این روش کمتر برای محیط زیست ضرر دارد. اگرچه، در محل خاک‌چال‌های لهستانی گاز متان مستقیم به هوا آزاد شده و سوزانده نمی‌شود.

شرکت Cleanergy Gasbox در ماه آگوست در مرکز منطقه‌ای مدیریت زباله در روستای دوماشکوویتسه در لهستان احداث شد. این خاک‌چال ۲۵ هکتاری در سال ۲۰۰۰ بسته شد. از زمان نصب این ژنراتور، برق تولید شده برای گرمایش و روشن کردن ساختمان‌های در محل و تجهیزات استفاده شده است.

پس از این موفقیت، سیستم‌های CHP این شرکت در مجموعه زباله‌سوز غرب در شهر «سولنوکو» یک خاک‌چال ۷٫۶ هکتاری نیز نصب شده است.

آقای «آندرس کوریتز»، مدیر عامل شرکت Cleanergy :

«این موارد نشان از موفقیت سیستم‌های ما در بازار بیوگازها است. با ساخت ژنراتور GasBoxs یک هدف خاص را در ذهن داشتیم ؛ یک سیستم کامل و منسجم CHP که با گاز متان کیفیت پایین کار کند و بازخوردی که از آن گرفته‌ایم، فوق‌العاده بود.

مدیران و اشخاصی که مسئولیت خاک‌چال‌های بسته شده را بر عهده داشتند حال راهی برای استفاده از ضایعات گاز متان خود پیدا کرده‌اند ؛ هم به سوددهی رسیده‌اند و هم آسیب‌های زیست‌ محیطی گاز متان را کاهش داده‌اند.»

دستورالعمل اتحادیه خاک‌چال‌های اروپایی در سال ۱۹۹۹ مشخص کرده است که سوزاندن گاز متان در صورتی امکان دارد که نتوان از آن انرژی به دست آورد. اما تا به امروز، معمولا کارخانجات در محل‌ خاک‌چال‌ها از این دستورالعمل‌های سرپیچی کرده‌اند زیرا موتورهای سنتی احتراق که در محل چاه‌های جدیدتر به کار می‌روند که سطح گاز متان آن‌ها بالای ۴۰% است، نمی‌توانند از متان کیفیت پایین یا «کثیف» برق تولید کنند.

ژنراتور Cleanergy Gasbox فقط این مشکل را حل می‌کند و تنها تکنولوژی موجود برای گرفتن انرژی و برق از ذخایر گاز متان تا ۱۸% است، بیوگازها از کود کشاورزی، پسماند غذایی و کارخانه‌ای در محل خاک‌چال‌ها و آب‌های سمی در کارخانه‌ها و مزارع تولید می‌شوند.

Cleanergy Gasbox که در داخل یک کانتینر مدولار نصب می‌شود، یک ژنراتور موتور استرلینگ مستقل و قابل تغییر است. همچنین در داخل کانتینر یک سیستم مدیریت انرژی با دسترسی مجزا، یک لوله سوخت به علاوه یک رابط گرمایشی و برقی برای خانه‌های شخصی، کارخانه و انبارها وجود دارد.

ژنراتور Cleanergy Gasbox با نرخ برگشت سرمایه بین ۳ تا ۵ سال، در حال حاضر نیز در بسیاری از مکان‌ها در نروژ، اسلوانی، سوئد (در همکاری با آژانس انرژی سوئد) و بریتانیا به بهره‌برداری اقتصادی رسیده است.

ترجمه: دایان گاز

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *