گاز متان

گاز متان

بیوگاز، گاز متان فیلتر و تصفیه نشده به دست آمده از فرآیند هضم بی‌هوازی است. این گاز از کارخانه‌های بیوگاز به اندازه خانه‌های شخصی یا به اندازه راکتورهای غول‌آسا در مزارع به دست می‌آید.

گاز زباله‌ای، گاز مخلوط شده خام گاز متان است که گازهای زباله‌ای مدرن و به شدت فشرده شده تولید می‌کنند.

شباهت‌ گازهای زباله‌ای و بیوگاز‌ها

این دو دسته از گازها هر دو از فرآیند هضم بی‌هوازی به دست می‌آیند، بنابراین در زمان سوختن خواص ترکیبی و گرمازایی مشابهی را نشان می‌دهند.

تفاوت میان گازهای زباله‌ای و بیوگاز‌ها

اما در زمان استفاده از آن‌ها به عنوان منبع تامین انرژی (سوخت) یا در فرآیند تصفیه سازی و تبدیل گاز متان به گاز متان خالص، این گازهای تفاوت‌هایی از خود بروز می‌دهند. گازهای زباله‌ای ناخالصی‌ قابل ردیابی بیشتری از گازهای به دست آمده از فرآیند هضم بی‌هوازی کارخانه‌ای دارند.

بیوگاز به دست آمده از این فرآیند کارخانه‌ای که به آن “بایومس” یا زیست توده ارگانیک خورانده می‌شود، معمولاً به اندازه گازهای زباله‌ای ترکیبات شیمیایی خطرناک و دائمی در خود ندارند.

اگرچه در فرآیند هضم بی‌هوازی امکان پیدایش ناخالصی‌های قابل ردیابی، نشأت گرفته از ترکیبات مواد اولیه وجود دارد. به همین دلیل، خواندن گزارش نتیجه تست‌های آزمایشگاهی در تشخیص ناخالصی‌ها، قبل از سوزاندن این گازها در موتورهای گازی برای تولید انرژی و یا قبل از ارسال آن‌ها برای تصفیه شدن در بیوگازها و تبدیل به بیومتان، ایده بدی نیست.

سیلوکسن به احتمال زیاد مشهورترین و مشکل زا ترین عنصر ارگانیک قابل ردیابی در گازهای زباله‌ای است. سیلوکسن به موتورهای گازی همسان آسیب می‌زند چون در قطعات داخل موتور ضایعات سفت می‌سازد. روند تولید این ضایعات ادامه پیدا می‌کند و در نهایت باعث خراب شدن قسمت‌های مولد انرژی می‌گردد، مگر این که قبل از استفاده تصفیه شود یا موتورهای گازی مرتباً باز و تمیز شوند.

در صحبت‌های زیر اطلاعات بیشتری در مورد بیوگازها به دست می‌آوردید که به شما کمک می‌کنند که جزئیات این گازها را بهتر درک کنید:

 بیوگاز معمولاً به ترکیب‌های گازی تولید شده از شکستن و خرد شدن ماده ارگانیک در فضایی بدون اکسیژن اطلاق می‌شود. بیوگاز را می‌توان از مواد خام مانند ضایعات کشاورزی، کود، پسماندهای شهری و کارخانه‌ای، فاضلاب، پسماندهای سبز یا پسماندهای غذایی تولید کرد. بیوگاز منبع تجدید پذیر انرژی است و در بیشتر مواقع گاز گلخانه‌ای کمی را تولید می‌کند. بیوگازها به راحتی فشرده می‌شوند، به مانند گازهای طبیعی که با فشرده سازی به سی.ان.جی تبدیل می‌گردند و برای سوخت ماشین‌ها به کار می‌روند. به عنوان مثال در کشور انگلیس تخمین زده می‌شود که بیوگازها جایگزین ۱۷% از سوخت‌های متداول وسایل نقلیه شوند. در بعضی از کشورهای دنیا نیز زیر شاخه انرژی‌های تجدید پذیر به حساب می‌آید. بیوگاز را پس از تبدیل شدن به بیومتان، می‌توان تمیز کرد و ارتقاء داد تا به سطح و استاندارد گازهای طبیعی نزدیک شود. بیوگازها به عنوان یک ” انرژی تجدید پذیر ” دسته بندی می‌شوند، زیرا حلقه تولید و مصرف آن‌ها پیوسته است و از مصرف آن‌ها، کربن دی اکسید ساخته نمی‌شود. مواد ارگانیک رشد می‌کنند، تبدیل و مصرف می‌شوند و دوباره در یک چرخه دائمی، رشد می‌کنند. اگر در مورد کربن دی اکسید بخواهیم صحبت کنیم، همان مقداری که از جو زمین برای رشد مواد گرفته می‌شود در زمان مصرف آن‌ها نیز آزاد و وارد جو می‌شود.

ترجمه: دایان گاز

2 دیدگاه در گاز متان ، تعریف بیوگازها و گازهای زباله‌ای
  1. قیمت گاز متان برای فروش چه قدر می باشد ؟و این که شما با چه در جه خلوصی این گاز را دارید؟

    • گاز متان با خلوص های ۹۹٫۹% ، ۹۹٫۹۵% ، ۹۹٫۹۹% و ۹۹٫۹۹۵% در سیلندرهای ۵۰ لیتری قابل تامین می باشد. جهت اطلاع از قیمتهای فروش محصولات با واحد فروش شرکت دایان گاز تماس حاصل نمایید.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *