گاز هلیوم

براساس اظهارات شرکت روسی گازپروم، این شرکت با افزایش ۱۳ برابری  تولید هلیوم خود از طریق پالایشگاه فرآوری گاز آمور، در حال تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی جهان در زمینه هلیوم است.

گازپروم براین باور است که پروژه  آمور GPP که در منتهی الیه جنوب شرقی روسیه واقع شده است ۶۶ درصد تکمیل شده و در نمایشگاه سنت پترزبورگ مدعی شد که این تاسیسات عظیم قادر به تولید تا ۶۰ میلیون متر مکعب هلیوم در سال است.

 به گفته  الکسی میلر  ریاست کمیته مدیریت گازپروم، بعد از آنکه پروژه آمور به ظرفیت کامل برسد، گاز پروم به یکی از بازیگران اصلی در  بازار بین المللی هلیوم تبدیل خواهد شد.

او اضافه نمود که این شرکت ۱۳ برابر تولید هلیوم خود را افزایش خواهد داد که حدود یک سوم تقاضای جهانی فعلی است. نکته مهم این است که گازپروم این موفقیت را با تعامل نزدیک به شرکتهای صنعتی روسی بدست آورده است که همکاری با کاماز یک نمونه مهم آن است.

گاز چند بخشی از چایاندیسکوی استخراج می شود و در بلند مدت این حوزه و میادین آن از طریق نیروگاه سیبری و خط لوله آن محصولات ارزشمندی مانند هلیوم مایع را تولید خواهند کرد.

هلیوم از طریق آمور در کانتینر به مرکز لجستیک تحویل می شود و وارد کانتینر یا مخازن عایق حرارتی نزدیک والدیوستوک می شود که شهری بندری نزدیک اقیانوس آرام در نزدیکی مرزهای چین و کره شمالی است. به گفته گازپروم  بعد از آن هلیوم از طریق بنادر قلمرو  پریموری صادر می شود.

گازپروم در کنفرانس خبری اعلام نمود که مرکز لجستیک تعیین شده در Nadezhdinskaya PDA به بزرگترین مرکز جهانی برای ارایه خدمات مخازن هلیوم عایق حرارتی شده برای تامین هلیوم مایع برای بازار جهانی تبدیل می شود. برنامه ریزی به گونه ای انجام شده است که این مرکز دارای ظرفیتی تا ۴۵۰۰ فعالیت فرآیندی با مخازن در سال خواهد بود. آمادگی ساختاری این تاسیسات  بالای ۷۰ درصد است.

این مخازن به وسیله کامیون های باری   KAMAZ-5490 Neo  که از کار  مایع استفاده می کنند حمل می شوند.

تالیف: مهراد عباد

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *