گاز دی اکسید کربن 

کمبود دی اکسید کربن هنوز هم با وجود پیشرفتهای اخیر در تولید اتانول در آمریکا مشهود است.

دی اکسید کربن به عنوان محصول فرعی در تولید اتانول تولید می شود و بر اساس آمار انجمن سوخت های تجدید پذیر یا( RFA )تقریبا ۴۰درصد دی اکسید کربن تولیدی آمریکا از این محل است.

شرکت CO2Meter واقع در فلوریدا تامین کننده سنسورهای دی اکسید کربن ، مونیتورها و ثبت کننده داده است و در این زمینه می گوید که هنوز هم با کمبود کربن دی اکسید و تخصیص و افزایش قیمت مواجه هستیم.

جوزف پرینگل نایب رئیس توسعه تجاری شرکت به گسگول گفت: معمولاً ماه های بد یا خوب نداشته ایم و حتی در پایان تابستان هم با مشکل تامین مواجه بودیم.

پریتگل می داند که شرکتها در حال تخصیص کربن دی اکسید با هزینه های اضافی هستند و در این رابطه می گوید: شرکتهای اصلی و شرکتهای وابسته به آنها زیر فشار کمبود عرضه هستند. شماری از تولید کننده های اصلی غذا و نوشیدنی ها برای هر تن دی اکسید کربن ۱۰۰۰  دلار  پرداخت می کنند تنها برای این که تولید آنها ادامه یابد. شماری دیگر پیش بینی می کنند که بر سر تامین آن رقابتی سخت در بگیرد.

تغییرات منطقه ای به معنی آن است که امسال در بعضی نقاط کمبود عرضه دی اکسید کربن سخت تر خواهد بود.

پرینگل می گوید: ساحل غربی در بهار و اوایل تابستان مشکلات حادتری خواهد داشت.

مدوست یا غرب میانه همین الان بخاطر مشکلاتی شبیه به ساحل شرقی در آستانه فروپاشی است.

ماورا گراوی از شرکت Intelligas Consulting که شرکتی مشاوره ای و متخصص در زمینه آنالیز استراتژیک و پیش بینی صنایع گاز صنعتی است بر این باور است که وضعیت دی اکسید کربن در پاییز بهتر خواهد بود:

گراوی در این زمینه می گوید که: من با فعالین این بخش صحبت کردم و آنها براین باورند که وقتی کارخانجات اتانول در آوریل افت می کنند مشکل به اندازه  کمبود تقاضا ناشی از خرابی کسب و کار حاد نیست. اثرات کوید ۱۹  با تاخیر ظاهر شد.

اکنون شرکتهای دیگر تولید کننده یا همان تولید کننده های آمونیاک هم به مشکل برخورده اند. اتانول مجدداً برگشته و اثرات عالی داشته است اما کارخانجات بزرگتری هم وجود دارند که برای نگهداری متوقف شده اند که سبب بروز مشکلاتی شده است.

در این وقت سال قطع تولید شماری از شرکتهای تولید آمونیاک برای نگهداری و  بعد از فصل کشت طبیعی است. در ویرجینیا هم یک شرکت بزرگ تولید کربن دی اکسید متوقف شده است.

گراوی اضافه می کند که: تا افزایش تولید محصولات جانبی مانند دی اکسید کربن بخاطر تولیدات اصلی، عرضه کم خواهد بود. کسری وجود دارد و این کسری ها در ساحل شرقی و غربی بیشتر به چشم می آید. همچنین کمبود دی اکسید کربن منقطه ای براساس محل جغرافیایی شما هم اجتناب ناپذیر است.

همچنین مشتریان در جدال برای یافتن شیوه های حمل برای رساندن دی اکسید کربن به تاسیسات خود هستند.

در پایان اکتبر، ما باید از این مشکلات فارغ شویم و من امیدوارم که در پایان سال بتوانیم به وضعیت عادی برگردیم.

دیوید باردیک مدیر بخش در شرکت ریالاینت گازیس که دارای منابع خود می باشد و نیز کارخانه و شبکه حمل ونقل خود را دارد بر این باور است که کسری دی اکسید کربن در سواحل بیشتر احساس خواهد شد.

 باردیک به گسورلد گفت: با آن که ما تامین دی اکسید کربن با کسری مواجه هستیم، اما این روند در دو ماه گذشته تشدید شده است. سواحل شرقی و غربی بدترین کسری ها را در این لحظه تحمل می کنند اما صنعت در حال آماده شدن برای تامین این مناطق از منابع دیگر است.

کربن دی اکسید وجود دارد و تنها در بخش هایی از کشور برای تامین به امکانات حمل و نقل قوی و هزینه اضافی برای رساندن گاز نیاز داریم. با توجه به این که اغلب کارخانجات ما از منابع زیرزمینی تغذیه می کنند، مشتریان ما با وقفه در تولید مواجه نشدند و اثر منفی بر آنها نداشتیم.

سم راشینگ ریاست شرکت Advanced Cryogenics, Ltd و متخصص در زمینه دی اکسید کربن در شماره اکتبر نشریه گسورلد  نوشت: بدترین ماه های تامین این گاز در فصل تابستان و ماه های منتهی به آن است.

 به جز اتانول این تابستان بخاطر بسته شدن کارخانه های اصلی در میدویست و مید آتلانتیک و برنامه ریزی برای نقل و انتقالات در شرکتهای اصلی تولید آمونیاک دشوار بود. این روند با کاهش ظرفیت تولید شرکت هاپول در ویرجینیا تا پاییز ادامه دارد. شاید تا مدت ها تولید به وضعیت عادی بر نگردد.

راشینگ اضافه می کند که من براین باورم که کسری ها در ادامه سال هم برقرار خواهد بود زیرا مشکلات اتانول پابرجا است. تا وقتی که کویید ۱۹ کنترل شود، برگشت امور به حالت عادی با توجه به مشکلات جدی فعلی در تامین کربن دی اکسید ، سخت خواهد بود. افزایش تقاضا برای یخ خشک، بخاطر تحقیقات مربوط به واکسن کرونا و ارسال نمونه نیز به صنایع دارویی، بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و خدمات تحویل درب منزل مربوط است که فشار بر  تولید دی اکسید کربن را افزایش داده اند.

در شماره اکتبر گسورلد آمریکا به تفصیل در مورد موضوع کمبود کربن دی اکسید صحت شده است که در آن روی این گاز و صنعت  غذا و نوشیدنی تمرکز می شود.

تالیف: سمیه احقری

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *