گاز صنعتی

گاز صنعتی چیست:

کلیه فرآیندهای تولیدی در صنایع مختلف نیازمند اکسیژن، نیتروژن، آرگون، دی اکسید کربن، استیلن، هیدروژن، هلیوم و طیف گسترده ای از مخلوط های گازی می باشند. این محصولات پر مصرف گازهای صنعتی می نامیم. این محصولات در مقیاس بسیار وسیع تولید می شوند و به اندازه آب و برق برای خیلی از صنایع دارای اهمیت داشته و جز موارد کلیدی در تولید محصول نهایی صنایع گوناگون می باشند.

گاز صنعتی چگونه تولید می شود:

اکسیژن، نیتروژن، آرگون، زنون وکریپتون از همین هوایی که تنفس می کنیم فراوری می شوند. دی اکسید کربن عموماً از خروجی فرآیندهای صنعتی تهیه و خالص سازی می شود. در برخی موارد دی اکسید کربن از منابع زیر زمینی نیز تولید می گردد. هیدروژن  و استیلن نیز محصول فرآیند های شیمیایی هستند. هلیوم نیز از منابع زیر زمینی فرآوری می شود.

گاز صنعتی

هوا  چیست: 

در واقع هوایی که ما به طور کلی به آن اشاره میکنیم، مخلوطی از گازهای مختلف است که جو را در اطراف سیاره ما تشکیل می دهد. به صورت کلی هوا شامل نیتروژن و اکسیژن است، به علاوه مقدار کمی از آرگون و ردپای گازهای دیگر.

گاز صنعتی

گاز صنعتی چگونه از هوا تولید می شود:

به منظور تولید این گازها، از واحدهای جداسازی هوا استفاده می شود که ارتفاع آنها ۶۰ متر یا بیشتر می باشد. در داخل این سیستم های جداسازی فرآیند فیزیکی اتفاق می افتد که هوا را به اجزاء تشکیل دهنده آن جدا می کند. این فرایند، که همچنین به عنوان اصلاح کم دما (low-temperature rectification) نیز شناخته می شود، اساساً به این صورت عمل می کند:

  • هوا وارد برج می شود.
  • هوای ورودی فیلتر شده و فشار آن به ۶ بار می رسد.
  • سرد سازی اولیه صورت می گیرد.
  • هوا خشک می شود و تمامی دی اکسید کربن موجود در آن توسط فیلتر های مولوکولارسیو از بین می روند.
  • هوا تا ۱۷۵- سانتیگراد سرد شده و در مبدل اصلی مایع می شود.
  • در این مرحله اکسیژن و نیتروژن جدا سازی می شوند.
  • در مرحله بعدی آرگون جداسازی می شود.
  • محصولات جداسازی شده، در مخازن کرایوژنیک ذخیره سازی می شوند.

محصولات چگونه به دست مشتریان می رسند:

در مقیاس های کوچک محصولات در سیلندرهای گاز به صورت فشرده ذخیرسازی می شوند. زمانی که مشتریان نیازمند حجم بیشتری از این محصولات باشند می بایست این محصولات را درون کارخانه های خود در مخازن کرایوژنیک ذخیر کنند. این مخازن برای گازهای اکسیژن، نیتروژن، آرگون و دی اکسید کربن قابل استفاده می باشند. محصولات مایع توسط ناوگان محل مختص میعانات گازی به مشتریان تحویل می گردد. صنایع همچون فولاد و صنایع شیمیایی بیشترین میزان مصرف را در این رابطه دارا می باشند. برخی مواقع این صنایع در کنار کارخانه های تولید میعانات گازی ساخته می شوند و میعانات گازی توسط خطوط لوله به این کارخانه ها ارائه می گردد.

چه صنایعی به گاز صنعتی نیاز دارند:

گاز صنعتی در موارد گوناگون، با خلوص های متفاوت به صورت عمده مورد مصرف قرار می گیرند از جمله محصولاتی با خلوص مختص مصارف غذایی و پزشکی. گاز صنعتی می تواند پروسه های تولید را ایمن تر و مقرون به صرفه تر کرده و کیفیت محصول را بهبود بخشد. آنها اغلب به حفاظت از محیط زیست کمک می کنند. بعضی از فرآیند ها و برنامه های تولیدی بدون فرایند های شیمیایی گازها غیر قابل تصور خواهند بود. بخش های اصلی مصرف کننده گاز صنعتی شامل صنعت خودرو، صنعت فولاد، مهندسی محیط زیست، غذا و نوشیدنی، ساخت و ساز، متالورژی، شیشه و سرامیک، پزشکی و داروسازی، صنایع شیمیایی و تحقیق و توسعه می باشد.

گاز صنعتی

ترجمه: دایان گاز

 

10 دیدگاه در گاز صنعتی چیست و چگونه تولید می شود
  1. شرکت دایان گاز چه گاز صنعتی فروش دارد؟

  2. قیمت گاز no2 رو میشه لطف کنید بگید
    البته حجم بالا احتیاج داریم

    • سلام روز بخیر
      گاز NO2 گاز بسیار کم مصرفی می باشد و حجم های قابل ارائه آن معمولا سیلندرهای ۱۰ لیتری می یاشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با دفتر فروش شرکت دایان گاز تماس حاصل نمایید.

  3. سلام
    آیا دستگاهی وجود دارد که بتوان گاز no2 را به صورت دایم تولید نمود
    بنده در حال طراحی یک سیستم شیمیایی هستم که جهت خط تولید نیاز داِئم به این گاز می باشد

    • سلام،گاز no و no2 دو گاز ناپایدار می باشند که در حال تبدیل شدن به هم هستند، دستگاه تولید آنها وجود دارد که اصولاً از ترکیب اکسیژن و نیتروژن در دماهای بالا درست می شود. در ایران دستگاه تولید این دو گاز وجود ندارد و این گازها به صورت خالص عمدتاً از کشور چین وارد می شوند اما مخلو های گازی آن در ایران نیز قابل تولید است.

  4. سلام آیا دستگاهی جهت تولید گاز no2 وجود دارد که بتوان به صورت دائم در خط تولید مواد شیمیایی از آن استفاده نمود من در حال کار بر روی یک ماده شیمیایی هستم و جهت کار نیاز به گاز no2 به صورت مداوم میباشد

    • سلام روز خوش
      بله این امکان وجود دارد اما در ایران این امکان وجود ندارد می بایست سفارشی وارد شود.
      NO2 گران قیمت و کمیاب هست و در ایران تولید نمی شود
      اگر NO2 نیاز داشتید ما درخدمت شما هستیم با ما تماس حاصل فرمایید.
      ۲۲۰۷۰۷۱۸


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *