گازهای طبی و دیجیتال سازی این صنعت

                                گازهای طبی و دیجیتال سازی این صنعت 

گازهای طبی و دیجیتال سازی این صنعت

گازهای طبی و دیجیتال سازی این صنعت در دنیایی که فناوری و فرآیند دیجیتال سازی در آن به سرعت در حال رشد است را می‌توان به خوبی درک کرد. در آینده نزدیک، سیستم‌های‌ خدمات سلامت با تغییرات چشمگیری مواجه می‌شوند. البته اگر تاکنون دستخوش چنین تغییراتی نشده باشند. نه تنها شبکه های مراقبت از سلامت و تندرستی اولویت نخست همگی ما هستند، بلکه تجربۀ رنج‌انگیز به‌دست‌آمده طی ۱۸ ماه اخیر در دوران همه‌گیری کرونا گواه آن بود که هزینۀ خالص حفظ این امر اساسی برای زندگی انسان‌ها و در بعضی مواقع برای دولت‌ها سرسام‌آور است.
رو به پیری رفتن جمعیت، پیدایش بیماری‌های جدید و سایر عوامل ناشی از سبک زندگی، همگی سیستم خدمات سلامت را بیش از گذشته تحت فشار می‌گذارند. این مشکلات حتی قبل از بیماری کووید-۱۹ نیز وجود داشتند. دولت‌ها و بخش‌های اجرایی جهان به دنبال ایجاد تعادل بین ارائه بهترین سطح خدمات‌ و در عین حال تضمین خدمات مقرون‌به‌صرفه با توجه به تولید ناخالص داخلی هستند و در تلاشند بودجه را تا حد ممکن به حداکثر برسانند. روی کار آمدن فناوری‌های صنعت ۴٫۰، دیجیتالی سازی و تشخیص بیماری و درمان از راه دور فرصتی برای درک بهتر این تعادل است.
در واقع پذیرش تمام گزارش‌های فناوری‌ و مدل‌های تجاری آتی می‌تواند بخش پزشکی را وارد دوره ای کاملاً جدید کند. از نرم‌افزار دوقلوی دیجیتالی که قادر است عملیات و فرآیندها را کاملاً تغییر دهد گرفته تا فناوری پیشرفته ام آر آی که می‌تواند در زمان بسیار کوتاه‌تر اسکن‌های گسترده‌تری از بدن ارائه دهد و نوعی از مراقبت و درمان از راه دور که می‌تواند پایه‌ی خودکفایی برای تندرستی باشد؛ همگی به طور بالقوه بخشی از چهره در حال تغییر خدمات سلامت را نشان می‌دهند.
در بحث‌های قبلی در مورد دیجیتالی شدن در گازهای طبی، بیشتر تمایل داشتیم بر روی سیلندرها و تجهیزات جانبی هوشمند و دنیای دیجیتال سازی در گازهای بسته‌بندی شده تمرکز کنیم که تقریباً به بخش پزشکی نیز مربوط می‌شوند. با این حال، اینکه بحث دیجیتال سازی در پزشکی اهمیت بیشتری دارد کاملاً امری بدیهی است، بنابراین همانطور که به فرصت، کیفیت و امنیت داده‌ها در بسیاری از جنبه‌های صنعت و جامعه تأکید می‌شود، یکپارچگی داده‌ها در حوزه خدمات سلامت نیز مسلماً باید در اولویت اول باشد. این مقاله قصد دارد همزمان با دیجیتال سازی و یکپارچگی داده‌ها در گازهای طبی، به برخی از نکات مورد بحث نگاهی بیاندازد.

دستیابی به دیجیتال سالم

دیجیتال سالم یک بازار مبتکر و در حال رشد سریع است، با این وجود محدودیت‌های قانونی و مقررات مانع اصلی این نوآوری فنی محسوب می‌شوند. تصور بر این است که بازار دیجیتال سالم در صورتی رونق می‌گیرد که توسعه قوانین و حفظ ایمنی و کیفیت مراقبت از بیمار در اولویت باشد. پتانسیل بازار و شرایط نظارتی مورد نیاز از جمله موارد اصلی مورد بحث در رویداد نشست زمستانی انجمن گازهای صنعتی اروپا (EIGA) در سال ۲۰۱۹ بودند. این رویداد با موضوع « گازهای پزشکی، یک نفس عمیق » برگزار شد و سخنرانان مختلفی در مورد موضوع در حال تحول دیجیتال سازی در گازهای طبی صحبت کردند.
یکی از سخنرانان این رویداد، پروفسور اولاف دوسل از مؤسسه فناوری کارلسروهه (KIT) بود که مطالبی در مورد فناوری‌های دیجیتال و گام‌های اساسی در درمان شخصی‌سازی شده ارائه داد. منظور از درمان شخصی‌سازی شده این است که روش درمانی هر بیمار مختص برطرف کردن مشکل سلامتی آن فرد باشد. دوسل مثالی ارائه کرد که به موجب آن فناوری داده‌های شخصی‌سازی شده جدید به بیهوشی کمک می‌کند. وی گفت: « عملکرد مدل کامپیوتری از ما سریع‌تر است و با افزودن داروهای مناسب به گازها در زمان‌ مناسب، به پیش‌بینی و اجتناب از موقعیت‌های بحرانی کمک می‌کند. »
دکتر مارک اوبن، مشاور صنعت خدمات سلامت شرکت خصوصی حقوقی NOVACOS Rechtsanwilte صنعت علوم زیستی مثال دیگری در این مورد ارائه دادند. دکتر اوبن مطالب خود را تحت عنوان « دیجیتال سالم – گمشده در چالش‌های قانونی و نظارتی؟ » ارائه داد که در واقع مروری بر روندها و چالش‌های اخیر در صنعت خدمات سلامت با موضوع سلامت الکترونیک بود که در داخل و خارج از صنعت گاز مطرح هستند. او یک مطالعه موردی را به اشتراک گذاشت که در واقع یک برنامه حمایت از بیمار برای اکسیژن طبی است و هدف آن افزایش سازگاری با درمان و تسهیل فرآیندهای تحویل اکسیژن است. با استفاده از این برنامه، سیلندر اکسیژن و یا بیمار می‌تواند داده‌ها را به شرکت تأمین‌کننده گاز ارسال کند و نرم افزار قادر است توصیه‌هایی را برای محصولات جانبی ارائه دهد.

بهبود داده‌ها

این موضوع توسط پائولو پریرا از Air Products در روز دوم سمینار EIGA در سال ۲۰۱۹ ارائه شد و مقدمه‌ای بر مسئله یکپارچگی داده‌ها و دستورالعمل سازمان وضع کننده قوانین و مقررات داروها و محصولات بهداشتی درمانی (MHRA) مستقر در بریتانیا در سال ۲۰۱۸ بود. و بر کیفیت داده‌های حاصل از چرخه عمر محصولات دارویی تأکید داشت.
این دستورالعمل در مورد یکپارچگی مورد نظر داده‌ها توضیح می‌دهد که باید توسط سازمان‌های مشمول در هر بخش از چرخه حیات دارویی یا مطالعات GLP که توسط MHRA تنظیم می شود، در نظر گرفته شود.
تصور بر این است که این دستورالعمل می‌تواند منبع مفیدی برای عناصر اصلی سیستم نظارتی داده‌های سازگار در تمام بخش‌های GxPباشد که شامل عملکرد آزمایشگاهی خوب، عملکرد بالینی خوب، عملکرد تولید خوب، عملکرد توزیع خوب و عملکرد مراقبت دارویی خوب است و همچنین نواقص اصلی مشخص ‌شده توسط MHRA و شرکای نظارتی بین المللی در طول بازرسی‌های GLP، GCP، GMP و GDP که بسیاری از آنها منجر به اقدامات نظارتی می‌شوند را بررسی می‌کند.
پریرا تصمیم گرفت تا طرز فکر و منطق شرکت‌های گاز در انجمن گاز فشرده بریتانیا (BCGA) در رسیدگی به نگرانی‌های داده‌های کیفی را آشکار کند. وی به اقدامات لازم برای دستیابی به هدف شناسایی نقاط مشکل‌ساز احتمالی در فرآیند تحلیلی گازهای طبی اشاره کرد که می توانند منجر به تولید مستندات تحلیلی ناکافی یا بی‌کیفیت شوند.
وی گفت: « شرکت‌ گاز طبی باید مسئولیت سیستم‌های مورد استفاده و داده‌های حاصل را بر عهده گرفته و یکپارچگی داده‌های خود را کنترل‌ کند و بر داده‌های خود در بالاترین سطح ممکن نظارت کنند. »
پریرا توضیح داد؛ شرکت‌های گاز باید در سه حوزه اصلی زیر احاطه داشته باشند:
• چگونه داده های تحلیلی تولید و حفظ می‌شوند؟
• امکان حذف و یا اصلاح غیرمجاز این داده‌ها چقدر است؟
• اهمیت داده‌های حاصل چقدر است؟

او گفت: « به فرآیندهای خود نگاهی بیاندازید و پس از ارزیابی از خود بپرسید: ماهیت واقعی شرکت چیست؟ »
الیور هرمان از انجمن مشاوران Q-FINITY، دیدگاه دیگری در مورد یکپارچگی داده‌ها ارائه داد و در مورد اعتبارسنجی سیستم‌های کامپیوتری برای مخاطبان EIGA توضیح داد. او گفت که صنعت از تفویض انفرادی یا استراتژیک فعالیت‌ها به تأمین‌کنندگان داخلی یا خارجی استقبال می‌کند که این اغلب باعث تشکیل زنجیره‌ای از شرکا و از دست دادن کنترل و نظارت مستقیم به هنگام ارزیابی خطرات مربوط به یکپارچگی داده‌ها می‌شود. او گفت: « اعتبارسنجی از این جهت لازم است که امنیت بیمار را تأمین می‌کند. بیمار یک فرد سالم نیست لذا به محصولات و تجهیزات دارویی احتیاج دارد. در اینجاست که بحث اعتماد مطرح می‌شود. اعتبارسنجی به منظور ارتقاء کیفیت انجام می‌شود تا مطمئن شویم آنچه شما نیاز دارید همانی است که بدست می‌آورید.»

جهان نیاز به مراقبت و درمان از راه دور دارد

اگر این‌ها نکات اصلی صحبت قبل از وقوع بیماری همه‌گیر جهانی بود که به طور غیرقابل برگشتی جهان و احتمالاً تفکر ما را در مورد زیرساخت خدمات سلامت تغییر داد، پس تفکرات کنونی ما در سال ۲۰۲۱، یعنی دو سال بعد، چگونه خواهد بود؟
در آن بازه زمانی، فناوری‌های دیجیتال به پیشرفت خود ادامه دادند و تجارب مهمی از همه‌گیری کووید-۱۹ بدست آمد و این دو موضوع جدا از یکدیگر نیستند. تأثیر وسیع این همه‌گیری باعث سرعت پذیرش و استفاده ما از پلتفرم‌های دیجیتال و روش‌ زندگی وکار شد. اما آیا این باعث تسریع تفکر ما در زمینه درمان از راه دور نیز شده است؟ آیا دیجیتالی سازی گازهای پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند خدمات درمان در منزل را افزایش دهد؟ آیا بیماری همه‌گیر و نیاز به حفظ گنجایش یا انعطاف‌پذیری بیشتر بیمارستان باعث استفاده بیشتر از خدمات مراقبت در منزل می‌شود؟
همه این سؤالات معتبر فعلی هستند، زیرا ما در حال برداشتن اولین گام‌ها پس از بیماری همه‌گیر بوده و دوباره هنجارهای جدیدی در صنعت، جامعه و بهداشت عمومی تعیین می‌کنیم. « نیپون گاز اروپا » عضو فعال EIGA در بین نمایندگان مختلف گردهمایی پزشکی ژانویه ۲۰۱۹، از سهام‌داران فعال بود. همچنین این شرکت در اوج همه‌گیری سال گذشته، در خط مقدم تأمین نیاز اکسیژن در اروپا بود. مجله gasworld با پاسکوئل دی چیو، سرپرست خدمات سلامت و مراقبت خانگی در نیپون گاز اروپا، در مورد درمان از راه دور، صحت داده‌ها و آینده گازهای طبی مصاحبه کرده است.
پاسکوئل با اشتیاق گفت: « در آینده گزینه درمان از راه دور قطعاً روشی برای مدیریت بیمار خواهد بود. همه ما در زمان کووید-۱۹ دیدیم که اکثر بیماران مجبور بودند در خانه بمانند چراکه بیمارستان‌ها پر بودند و اولویت با موارد شدید بود. بنابراین، پزشکان قادر به کنترل کافی سلامت بیماران در منزل برای تعیین وضعیت تندرستی و پیشگیری از بروز هرگونه مشکل نبودند. در روش درمان از راه دور که یک سیستم نظارتی است، پزشک و بیمار به سرعت با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و مشکلات مذکور دیگر وجود ندارند. »
در واقع، پاسکوئل دی چیو بحث را تا آنجا پیش می‌برد که بگوید نمی‌تواند آینده را بدون دیجیتال سازی در خدمات سلامت تصور کند. او گفت: « دیجیتال سازی، ابزار مفیدی برای ارتقاء کنترل در بیمارستان‌ها ( نظارت از راه دور )، در خانه با بیماران و مدیریت خدمات از راه دور ( درمان از راه دور ) است. من نمی توانم آینده را بدون دیجیتال سازی تصور کنم. »
همه‌گیری کووید-۱۹ به ما آموخت که ابزارهای دیجیتال برای مدیریت همه‌گیری بسیار مهم هستند و در گذشته شرکت‌هایی مانند نیپون در این زمینه پیشرفت‌های زیادی داشتند و به همین مسیر ادامه می‌دهند.
بنابراین نیپون در زمینه درمان از راه دور چگونه عمل می‌کند؟ نیپون زمانی که هنوز فناوری درمان از راه دور به عنوان یک فرضیه پزشکی مطرح بود، در این زمینه سرمایه گذاری کرده بود. دی چیو توضیح داد: « با تجربه کووید-۱۹، دولت‌ها نیز به این نتیجه رسیدند که لازم است طرح‌های گذشته را بازنگری کرده و خدمات سلامت را با یک برنامه نوسازی از بند مرزهای مکانی رها کرده و با روش درمان از راه دور مجدداً طرح‌ریزی کنند.
نیپون با فعال‌سازی خدمات درمان از راه دور در اسپانیا و سرمایه‌گذاری در ایتالیا با ساختارهای جدید شرکتی مانند شرکت تازه تأسیس Home Medicine، آماده رویارویی با این تغییرات است. مطمئناً دیدن نحوه مدیریت این شرکت رضایت‌بخش است. برای پیشرفت در این زمینه، فوراً خدمات پیشرفته‌ای را به مشتریان ارائه می‌دهیم. »
دی چیو درصحبت‌های خود با gasworld تأیید کرد که از نظر نیپون، درمان از راه دور جای رشد زیادی دارد بطوریکه این راهکار یکی از پیوندهای قوی خدمات پزشکی در آینده خواهد بود. وی افزود: « درمان از راه دور با کاهش زمان و هزینه‌، زمینه پیش‌بینی در پزشکی را توسعه داده و مراقبت از راه دور و مدیریت موارد اورژانسی را ممکن می سازد. از لحاظ مقایسه‌ای، می توانیم بگوییم که درمان از راه دور به اندازه تجارت الکترونیکی امروز مهم است. »
با این حال، دی چیو و شرکت نیپون نیز هیچ شبهه‌ای ندارند که یکپارچگی و امنیت داده‌ها باید در این بازار نوظهور از اهمیت بالایی برخوردار باشد و موانع انسانی بسیاری وجود دارد که در اعتماد و پذیرش نیز باید به آنها توجه کرد. او گفت: « این درست است که صحت و امنیت داده‌ها در قلب مدیریت دیجیتال قرار دارند. برای این منظور، نیپون سیستم‌های خود را توسعه داده و مطمئن است که هیچ خطری مدیریت داده‌ها را تهدید نمی‌کند.

برای تضمین همه این موارد، آزمایش‌های دوره‌ای را نیز انجام می‌دهد تا میزان آسیب‌پذیری سیستم‌های خود را بشناسد و هرگونه مشکل بحرانی را برطرف کند. کل سیستم‌ و برنامه‌های ما از نظر امنیت اطلاعات و حفاظت از داده‌ها، مطابق با این قوانین هستند. فناوری درمان از راه دور وجود دارد و میزان آگاهی از اهمیت این خدمات پس ازهمه‌گیری کووید-۱۹افزایش یافته است. دولت ها در حال سرمایه‌گذاری در این بخش جدید هستند. تنها موردی که باقی مانده برداشتن آخرین مانع یعنی برطرف کردن شک و تردید نسبت به این روش جدید و درک رابطه بین پزشک و بیمار است. من مطمئنم که این مشکل برطرف خواهد شد، زیرا جهان باید از بعد دیگری به آینده نگاه کند و به راهکار‌هایی مانند درمان و مراقبت از راه دور نیاز دارد. »

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *