تولید کمپرسور هلیوم از یک عملیات تک‌کارخانه‌ای توسط شرکت Bauer Kompressoren در مونیخ بوجود آمده است که در آن زمان محصول اصلی آن در واقع یک قالب کمپرسور سوار بر تراکتور بود و برای پرکردن باد چرخ‌ها بکار می‌رفت، طراحی‌ و فروخته‌ شد.

امروزه به نوآوری روزافزون خود ادامه می‌دهد و به صورت پیشرونده‌ای کمپرسورهایی با کاربردهای مختلف از جمله کمپرسور هلیوم تطبیق می‌دهد.

اولین توسعه جهانی شرکت Bauer در سال ۱۹۷۶ با تأسیس شرکت Bauer Compressors در نورفلک ویرجینیا رخ داد. و امروزه محصول آن برای کمپرسورهای صنعتی از بخش‌های زیر پشتیبانی می‌کند:

بازیابی هلیوم ، تولید نیتروژن ، نفت و گاز ، ایستگاه‌های آتش‌نشانی، تأسیسات نظامی، تولید صنعتی، نفت و گاز، بیوگاز، CNG برخی حمل و نقل،تزریق کمکی گاز و غیره.

۷۵ سال پیش تنها یک سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، هانس باور تولید کمپرسور را در خانه والدین خود شروع کرد. او حتی در رؤیاهای خود فکر نمی‌کرد که او مبنای یک شرکت جهانی را می‌سازد که امروزه ۳۵۰ شریک فروش و ۶۰۰ مرکز خدمات در سراسر جهان دارد.

برایس جونز نائب رئیس فروش صنعتی Bauer در مصاحبه با گسورلد بیان کرد «شرکت Bauer کمپرسور با ۷۵ سال سابقه‌ی تولید کمپرسور و نوآوری مداوم ما را قادر می‌سازد پیشرفته‌ترین کمپرسورهلیوم در بخش‌های مرتبط را ارائه کنیم. هدف کلی ما ساخت آینده‌ای بهتر برای نسل‌های آینده از طریق ارائه محصولات برجسته و نوآورانه است».

کمپرسورهلیوم

هلیوم ( به عنوان منبعی که روی زمین محدود است، ) همراه با بازار آن، تمرکز اصلی شرکت Bauer است و کمپرسور هلیوم شرکت منجر به محدودسازی پسماند منابع از طریق بازیابی می‌شود.

جونز توضیح می‌دهد «حتی با وجود اینکه هلیوم به عنوان یکی از فراوان‌ترین عناصر در جهان شناخته می‌شود که به خاطر واکنش گداخت در ستاره‌ها است با این حال خیلی روی کره زمین نادر است و تنها ۵٫۲ppm از جو زمین را تشکیل می‌دهد.

منابع اصلی هلیوم در زمین شامل ذخایر گاز طبیعی هستند که شامل ۲٫۷ درصد هلیوم هستند. چون که هلیوم منابع محدودی دارد از این رو کاربران آن برانگیخته می‌شوند تا در صورت امکان آن را بازیابی کنند».

«برای کاربرهای برودتی، سیستم گردش حلقه بسته برای فشرده‌سازی مجدد هلیوم که از گاز خروجی سیستم حاصل می‌شود، روش برگزیده می‌باشد. این جایی است که کمپرسور هلیوم وارد کار می‌شوند. کمپرسور هلیوم ما این حلقه بازیابی را ممکن می‌کنند».

شرکت Bauer ابتدا در بازار هلیوم اروپا مشارکت کرد که به دلیل کمبود منابع طبیعی بود. جونز توضیح داد که در آن زمان ذخایر گاز طبیعی در اروپا وجود نداشته‌اند که هلیوم از آنها قابل استخراج باشد از این رو بازار به شدت برانگیخته شد تا هلیوم هرچه بیشتری را بازیابی کند.

در نتیجه‌ی این امر، Bauer چند دهه پیش کمپرسور هلیوم را به بازار اروپا فروخت و اولین کاربردها برای بازیابی هلیوم برای تحقیق دانشگاهی بودند.

امروزه خط کمپرسورهلیوم VERTICUS G-Series در شرکت Bauer در رأس کاربردهای متمرکز بر هلیوم آن قرار دارد و خط کمپرسور هلیوم از ۷٫۵ HP (5.5 kW) تا ۳۵۰ HP (260 kW) می‌باشد.

جونز توضیح می‌دهد «کمپرسورهلیوم سری G ما حداکثر فشار تخلیه مجاز ۵۰۰۰ PSIG (345 BAR) برای هلیوم دارند اما همیشه به کاربرد و فشار مکش موجود برای کمپرسور بستگی دارد.

درایوهای الکتریکی استاندارد ما برای بازار ایالات متحده شامل ۲۳۰V/1PH/60Hz یا ۲۳۰-۴۶۰V/3PH/60Hz می‌باشند».

وی ادامه داد «خط کمپرسور هلیوم ما به ویژه برای فشرده‌سازی هلیوم با تراکم خیلی بیشتر نسبت به هوا یا نیتروژن طراحی می‌شود. انتخاب ماده داخلی ما همچنین به وسیله دماهای عملیاتی بالاتر هلیوم در طول فشرده‌سازی تحت تاثیر قرار می‌گیرد».

«طراحی‌های کمپرسور هلیوم ما همچنین شامل پیستون فشرده‌سازی/هدایت مراحله‌ای پرفشار هستند که از فناوری تولید مدرن بهره می‌گیرد. همچنین ما با فعالیت در ۲۰ کشور قادر به ساخت هرگونه استاندارد برای هر کشور هستیم. به این دلیل، کمپرسورهای Bauer استاندارد طلایی کنونی برای فشرده‌سازی هلیوم در صنعت هستند».

کاربردها

جونز در ادامه‌ی مصاحبه با گسورلد توضیح داد که دانشگاه‌ها هنوز مشتری اصلی کمپرسورهلیوم Bauer هستند. کمپرسورهلیوم Bauer در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی منجر به بازیابی هلیوم بکاررفته در طول فرایند طیف‌سنجی رزونانس مغناطیسی هسته‌ای( NMR )می‌شوند که مبتنی بر آهن‌رباهای فوق‌رسانا و هلیوم مایع است.

جونز علاوه بر تامین منابع دانشگاه‌ها همچنین سیستم‌های بازیابی و فشرده‌سازی برای سرمایش مایع بکاررفته در نهادهای تحقیقاتی، شتابگرهای ذره، پزشکی هسته‌ای، هوافضا و کاربردهای موشک نظامی را به عنوان دیگر بازارهای کلیدی برای شرکت شناسایی کرده است.

استفاده از کمپرسورهلیوم در کاربردهای صنعتی، آزمایش نشت جزء، کارخانه‌های پرسازی تجاری، کاربردهای هلیوستات، معدن‌کاوی هلیوم و تولید نیمه‌رساناها بکار می‌روند.

روندهای بازار و انتشار محصولات جدید

جونز بیان کرد که شرکت Bauer در حال حاضر بر طراحی‌ سیستم‌های بزرگ‌تر تمرکز می‌کند که شامل سیستم‌های کاهش حرارت و خنک‌شده توسط آب هستند. برطبق جونز، سیستم‌های جریان قوی‌تر در فرایند معدن‌کاوی هلیوم بکار می‌روند و شامل حصارهای خارجی و امکانات مناطق خطرناک هستند.

«قالب‌های کمپرسور هلیوم طراحی می‌شوند و تمرکز ما بر تکمیل طراحی بسته است. قابل ذکر است که سیستم‌های خنک‌شونده توسط آب به منبع خارجی آب و برج‌های خنک‌کننده نیاز ندارند.

سیستم‌های آب/گلیکول ما به صورت حلقه‌بسته هستند و با یک بسته کلی یکپارچه می‌شوند. اینها سیستم‌های جریان بالا و پیشرفته‌ای هستند که مکمل مناسبی برای خط موجود کمپرسورهای هلیوم ما ارائه می‌کنند».

«با کاهش اپیدمی کرونا، تقاضا برای هلیوم در سال ۲۰۲۱ و سال‌های آتی رو به رشد است. با کمبود هلیوم قبل از اپیدمی کرونا، تمایلی برای پیدا کردن منابع جدید وجود دارد و ما در مورد ذخایر جدید در کانادا، روسیه و قطر شنیده‌ایم. البته معدن‌کاوی هلیوم در ایالات متحده همچنان پرقدرت است و به این خاطر است که ما بر افزودن سیستم‌های بزرگ‌تر به مجموعه خود تمرکز می‌کنیم که فشرده‌سازی و ذخیره‌سازی حجم بالاتری از هلیوم به عنوان بخشی از فرایند معدن‌کاوی را امکان‌پذیر کند».

«صنعت به منابع هلیوم بلندمدت و مطمئنی نیاز دارد از این رو اینکه پروژه‌های دیگری در کشورهای دیگر رخ می‌دهند، خبر خوبی است. همراه با افزایش منابع، باید بخشی از بازار وجود داشته باشد که کمبودهای قبلی منابع و افزایش قیمت‌گذاری را فراموش نکند. امیدواریم که مشتریان بیشتر و بیشتری وجود داشته باشند که سیستم‌های بازیابی هلیوم را نصب کنند. همچنین تقاضای زیادی از صنعت نیمه‌رسانا وجود دارد از این رو می‌خواهیم با استفاده از محصولات برجسته‌ی صنعتی، از مبنای مشتری خود پشتیبانی کنیم».

«روی هم رفته، ما در مورد چشم‌انداز هلیوم برای آینده‌ هیجان‌زده هستیم و به طور مداوم سیستم‌های فشرده‌سازی ارائه می‌کنیم که مشتریان ما را قادر به بیشترین بهره‌وری از منابع محدود خود می‌سازند».

ترجمه دایان گاز

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *