هیدروژن سبز

 

 

هیدروزن سبز و آینده کاری شرکت بین‌المللی نفت و گاز بریتیش‌پترولیوم[۱] و شرکت چندملیتی فولادسازی تیسن‌کراپ استیل[۲] در زمینهی کاهش کربن ناشی از تولید فولاد و توافقنامه‌ای که آنها امضا کردند.

غول انرژی جهان، شرکت بریتیش‌پترولیوم، قراردادی با شرکت فولادسازی تیسن‌کراپ منعقد کرده است تا با تمرکز بر توسعه‌ی تأمین بلندمدت منابع پایدار هیدروژن کم‌کربن[۳] و انرژی‌های تجدیدپذیر، سرعت ورود صنعت فولادسازی به عرصه‌ی استفاده از انرژی‌های کم‌آلاینده را افزایش دهد.

این توافقنامه، که  (۱۱ ژوئیه) علنی شد؛ به کربن‌زدایی صنعتی که در جهان سهم ۸ تا ۱۱ درصدی و در آلمان سهم ۲٫۵ درصدی از تولید دی‌اکسیدکربن را دارد، کمک می‌کند.

شرکت فولادسازی تیسن‌کراپ با استفاده از کارخانه‌های احیای مستقیم که برای تبدیل سنگ‌آهن به آهن و به‌جای کوره‌های بلند زغال‌سنگ راه‌اندازی شده‌اند، قصد دارد؛ تا سال ۲۰۴۵ باتکیه‌بر سوخت‌های هیدروژن آبی[۴]  و سبز[۵] ، تمام کربن تولیدی در چرخه‌ی ساخت فولاد را حذف یا به عبارتی خنثی کند.

این پروژه بخشی از برنامه‌ی شرکت بریتیش‌پترولیوم جهت سرمایه‌گذاری در مجموعه‌ای از پروژه‌های هیدروژنی[۶] با مقیاس صنعتی و گسترش آن‌ها در کشورهای آلمان، هلند، اسپانیا، بریتانیا و استرالیا است.

ویلیام لین، معاون اجرایی مناطق، شهرها و راهکارهای شرکت بریتیش‌پترولیوم[۷] اظهار داشت: «  صنایع انرژی و فولاد ارتباط تنگاتنگی باهم دارند[۸]. »

وی افزود: « ما برای تولید فولاد سوخت و مواد اولیه تأمین می‌کنیم. این در حالی است که سکوهای نفتی و گازی، خطوط لوله‌ی انتقال نفت و گاز و برج‌های توربین‌های بادی ما همه از فولاد ساخته شده‌اند[۹]. »

شرکت نفت و گاز بریتیش‌پترولیوم و شرکت فولادسازی تیسن‌کراپ استیل قصد دارند به‌منظور پیشبرد هرچه بیشتر روند توسعه‌ی هیدروژن سبز و گسترش فولاد سبز[۱۰] در اروپا، از سیاست‌های حامی موارد مذکور حمایت کنند.

دکتر آرند کوفلر[۱۱]، مدیر ارشد فناوری شرکت فولادسازی تیسن‌کراپ در مورد این توافق اظهار داشت: «نیازمند به انجام فعالیت های گسترده در حوزه ی کاهش کربن در تولید فولاد در کوتاه مدت و استفاده از هیدروژن سبز در بلند مدت است. »

به‌منظور تحقق هدف کربن‌زدایی از صنعت فولاد، زیرساختی مبتنی بر هیدروژن[۱۲]، شامل شبکه‌ای از خطوط لوله برای انتقال هیدروژن و فناوری الکترولیز پاک[۱۳] باید ساخته شود.

وی افزود: « تفاهم‌نامه‌ی فوق با بریتیش‌پترولیوم گامی مهم جهت همکاری ما با این شرکت به‌منظور تأمین اتکاپذیر انرژی در آینده به شمار می‌رود. »

شرکت فولادسازی تیسن‌کراپ که در حال حاضر سالانه به میزان ۱۱ میلیون تن فولاد خام تولید می‌کند، قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ میلادی، ۴۰۰٫۰۰۰ تن فولادی تولید کند که دی‌اکسیدکربن ناشی از ساخت آن کاهش‌یافته است[۱۴].

[۱] British Petroleum

[۲] ThyssenKrupp Steel

[۳] این نوع هیدروژن از طریق فرایندهایی تولید می‌شود که در آن‌ها انتشار دی‌اکسیدکربن به حداقل می‌رسد یا کلاً حذف می‌گردد.

[۴] هیدروژن آبی با استفاده از گاز طبیعی، اما با فناوری جذب و ذخیره‌ی کربن (CCS) برای جذب گازهای گلخانه‌ای تولید می‌شود.

[۵] هیدروژن سبز با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی یا باد تولید می‌شود.

[۶] پروژه‌هایی که شامل تولید، ذخیره یا حمل‌ونقل هیدروژن می‌شوند.

[۷] این حوزه بر همکاری با دولت‌ها، مشاغل و جوامع جهت ایجاد راهکارهایی برای چالش‌های انرژی تمرکز دارد.

[۸] به این معنی که صنایع فولاد و انرژی سابقه‌ی همکاری طولانی‌مدت با یکدیگر دارند.

[۹] به این معنی که شرکت بریتیش‌پترولیوم هم از تأمین‌کنندگان اصلی انرژی برای صنعت فولاد است و از هم از مصرف‌کنندگان اصلی فولاد به شمار می‌رود.

[۱۰] افزایش استفاده از فرایندهای تولید فولاد کم‌کربن یا بدون کربن.

[۱۱] Dr. Arnd Köfler

[۱۲] شبکه‌ای از تأسیسات و سیستم‌هایی که به تولید، ذخیره، حمل‌ونقل و استفاده از هیدروژن می‌پردازد.

[۱۳] استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تجزیه‌ی آب به هیدروژن و اکسیژن.

[۱۴] به‌عبارت‌دیگر، این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ آلاینده‌ی دی‌اکسیدکربن حاصل از تولید فولاد خود را به میزان ۳٫۶% کاهش دهد.

– کاهش گازهای گلخانه‌ای در صنعت فولاد یا حذف آن‌ها.

-در کوتاه‌مدت، هیدروژن کم‌کربن را می‌توان با استفاده از فناوری‌هایی مانند جذب و ذخیره‌ی کربن (CCS) تولید کرد.

– در درازمدت، هیدروژن سبز را می‌توان با استفاده از منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و باد تولید کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *