اکتشاف و توسعه منابع گاز هلیوم در آمریکای شمالی بوسیله شرکت امپریال

 

هلیوم ، اکتشاف و توسعه منابع هلیوم در آمریکای شمالی

 

شرکت سهامی امپریال هلیوم [۱] ( IHC )، که دفتر مرکزی آن در شهر آلبرتا، کشور کانادا واقع است. بر کشف هلیوم در جایی که قبلاً یافت شده است، تمرکز دارد. این شرکت در حال شناسایی و جذب فرصت‌های نادیده گرفته شده ذخایر معروف  هلیوم در حوضه رسوبی[۲] غرب کاناداست.

شرکت امپریال هلیوم در سال ۲۰۱۹، و در حالی شکل گرفت، که بازار جهانی هلیوم با مرکزیت آمریکای شمالی با حذف میزان Bcf/y[3] 1/2 هلیوم از Bcf/y 6 برآورد شده بازارهای جهانی، در تأمین بدهی خود به دفتر مدیریت اراضی ایالات متحده[۴] ( BLM ) با کمبود مواجه شد. هدف شرکت امپریال هلیوم ارائه عرضه پایدار هلیوم هم به بازارهای داخلی آمریکای شمالی و هم به بازارهای بین‌المللی از طریق توافقنامه(ها)ی برداشت است.

مِلک استیویل[۵]، مهم‌ترین زمین (دارایی) این شرکت که قدمت زیادی دارد؛ اکتشافی بسیار هیجان‌انگیز دانست. سازه استیویل، تاقدیسی بزرگ از طبقات آذرین ( سنگ‌های دگرگونی ) با کلوژر[۶] چهارطرفه می‌باشد. در زمستان سال ۱۹۴۰، اولین چاه عمیقی که قرار شد در سازه استیویل حفر شود، ۱۰۰/l3-22-020-l2w 4M بود، که فورانی عظیم را در پی داشت. در کَلگِری هِرالد[۷] و گلوب[۸] و مِیل[۹]، شدت جریان‌هایی معادل [۱۰]MMcf/d 50 و بیشتر گزارش شدند. این چاه به مدت ۱۰۰ روز جریان داشت تا اینکه تحت کنترل درآمد. حفاری، و به دنبال آن، آزمایش تولید از سر گرفته شد که به MMcf/d 6 گاز غیرقابل احتراق با ترکیبی از ۶۳/۰ درصد این گاز، ۵/۳ درصد متان، و ۸ درصد دی‌اکسید کربن، و ۸۷/۸۷ درصد نیتروژن منتهی شد. درطولِ دهه‌های بعد، سازه استیویل چهار بار دیگر حفاری شد که اندازه سازه و وجود گاز روی نمونه‌های حفاری تأیید شد، اما هیچ‌گونه اکتشافات هیدروکربنی حاصل نشد. شرکت امپریال هلیوم امتیاز اجاره مواد معدنی را در کل سازه استیویل کسب کرده است که ۲۴،۵۳۵ هکتار ( ۹۵مایل مربع ) را پوشش می‌دهد.

در ماه مِه سال ۲۰۲۱، و پس از جمع‌آوری ۱۴ میلیون دلار کانادا، شرکت امپریال هلیوم از نظر نسبت بالای عرضه به تقاضای محصولات در فهرست TSX-V قرار گرفت. این پشتیبانی فوق‌العاده از سوی بازار، به شرکت اجازه داد نوعی رویکرد ادغام عمودی در تجارت این گاز را به‌عنوان استراتژی‌های تسریع کسب درآمد از دارایی و بهبود کارایی سرمایه، اتخاذ کند. عناصر این استراتژی عبارتند از:

  • ارزش‌سنجی[۱۱] اکتشاف استیویل با حفاری و آزمایش تولید دو چاه، که متعاقباً به عنوان دو چاه تولیدیِ اولیه از آنها استفاده خواهد شد. انتظار می‌رود این چاه‌ها، در میان موارد دیگر، غلظت این گاز و قابلیت تحویل گاز خام را برآورده کنند.
  • امضای یک توافقنامه ائتلاف استراتژیک[۱۲] بین شرکت امپریال هلیوم و:
  • شرکت ON2 Solutions به عنوان تولیدکننده تجهیزات جداسازی هلیوم
  • شرکت Uniper Trading Canada به عنوان سرمایه‌پذیرِ گاز[۱۳]
  • ساخت یک کارخانه صنعتی در مقیاس کوچک[۱۴] ( نمونه اولیه ) برای جداسازی و پالایش هلیوم به‌منظور تأیید توانایی کارخانه در برآورده کردن استانداردهای توافقنامه سرمایه‌گذاری گاز هم از لحاظ سرعت و هم از لحاظ خلوص ( خلوص ۹۹۹/۹۹ درصد ).
  • تکمیل یک ارزیابی مستقل منابع ( شخص ثالث ) از حجم‌ هلیوم زمین‌های استیویل و نرخ تولید بالقوه

ایجاد به‌موقع توافقنامه ائتلاف استراتژیک از عناصر اساسی در برنامه این شرکت برای برقراری سریع جریان نقدی و افزایش استفاده مؤثر از سرمایه است. این شرکت قصد دارد در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، به تولید اولین هلیوم تجاری دست یابد.

شرکت امپریال هلیوم، علاوه بر نصب، آزمایش، راه‌اندازی، و اولین تولید تجاری از زمین‌های استیویل در سال ۲۰۲۲، مشتاقانه منتظرِ:

  • داده‌برداری لرزه‌ای[۱۵] بیشتر، و توسعه مدل‌سازی و طراحی انجام شده در زمین‌های استیویل
  • خرید ( مالکیت ) یک یا چند زمین دیگر از زمین‌ها در اوایل سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲
  • ارزش‌سنجی به‌وسیله حفاری و آزمایش تولید یکی یا بیشتر از زمین‌های جدید این شرکت در سال ۲۰۲۲٫

هلیوم، گاز صنعتی با ارزش و غیرقابل جایگزینی است، که در عصر فن‌آوری پیشرفته جهانی ضروری است. شرکت امپریال دارای استراتژی‌های قدرتمندِ کوتاه‌مدت و میان‌مدت، تیم‌ِ مدیریت منحصر به فرد با صد سال پیشینه تلفیقی معتبر، و برنامه‌های دراز مدت برای تولید ارزش پایدار در دنیا می‌باشد.

[۱] Canada, Imperial Helium Corp. (IHC)

[۲] Sedimentary Basin

[۳] Billion cubic foot per year (Bcf/y): میلیارد فوت مکعب در سال

[۴] US Bureau of Land Management

[۵] Steveville property

[۶] Closure: اختلاف بین بالاترین نقطه تاقدیس و پایین‌ترین منحنی بسته کلوژر نام دارد. (منبع: اینترنت)

[۷] Calgary Herald

[۸] Globe

[۹] Mail

[۱۰] Million cubic feet of gas per day: میلیون فوت مکعب در روز

[۱۱] Appraisal

[۱۲] Strategic Alliance Agreement

[۱۳] Gas Off-taker

[۱۴] Scaled-down pilot plant

[۱۵] Seismic acquisition

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *