سیلندر گاز صنعتی و بازیافت آن در صنعت گازهای فشرده از اهمیت ویژه ای برخوردارند. سیلندر گاز صنعتی در اثر استفاده ی مستمر به‌تدریج فرسوده می‌شوند و سرانجام دیگر درست کار نمی‌کنند. وقتی سیلندر دیگر قادر به حفظ فشار خود نباشد، باید بازیافت شود و به جایش از سیلندری با شرایط بهتر استفاده شود. اگر شما سیلندر گاز صنعتی دارید، باید با فرایند بازیافت این سیلندرها در زمان خرابی آشنا شوید، چون در غیر این صورت سیلندرهای قدیمی زیادی در محل تان انباشته خواهند شد.

سیلندر را به عرضه‌کننده پس دهید

وقتی که کارتان با سیلندر گاز ارسالی از شرکت تأمین گاز تمام شد، همیشه باید مخزنشان را به آنها پس دهید. بعد از اینکه مخزن قدیمی شد، عرضه‌کننده وظیفۀ بازیافت مخزن را از روی دوشتان برخواهد داشت. بیشتر عرضه‌کننده‌ها مخازن را به مشتری می‌دهند و انتظار دارند که دوباره مخازن خالی یا حتی نیمه خالی را از مشتری پس بگیرند.

آماده‌سازی برای بازیافت سیلندر گاز

اگر می‌خواهید به‌ جای ارسال سیلندر گاز صنعتی به عرضه‌کننده، خودتان اقدام به بازیافت کنید، باید چند مرحله را برای آماده‌سازی طی کنید. اولاً، باید ببینید که می‌توان گاز را با رعایت ایمنی در جو رها کرد یا خیر. بعد از اینکه مطمئن شدید، باید سیلندر را محکم کنید تا حرکت نکند و سپس گاز باقیمانده را با رگلاتوری خالی کنید که باز می‌شود. بعد از تخلیۀ کل فشار از مخزن، حالا باید شیر سیلندر را جدا کنید یا حفره‌ای را در دیوارۀ مخزن ایجاد کنید.

بازیافت گاز خطرناک

اگر سیلندر حاوی گازی مانند هیدروژن یا هیدروژن سیانید باشد که نتوان آن را با رعایت ایمنی در جو رها کرد و اگر تمام گاز مصرف نشده باشد، باید آن مخزن را مثل ضایعات خطرناک بدانید. به شرکت دفع ضایعات خطرناک اطلاع دهید تا بیاید و مخزن را برای بازیافت ببرد. تا جای ممکن باید از این کار پرهیز کرد، چون ممکن است پرهزینه باشد. راحت‌ترین راهش این است که مخزن را به عرضه‌کننده پس بدهید یا تمام گاز را در فرایند خود مصرف کنید.

بازیافت سیلندر ایمنی

بعد از تخلیۀ تمام فشار داخل سیلندر و جداسازی شیر یا ایجاد حفره در دیواره، می‌توانید سیلندر را به نزدیک‌ترین تأسیسات بازیافت ببرید که مواد تشکیل‌دهندهٔ سیلندر را قبول می‌کند. اگر این تأسیسات با بررسی چشمی ببینند که این مخزن کاملاً خالی است، بدون هیچ مشکلی بازیافتش خواهند کرد. این ارزان‌ترین راه دفع مخازنی است که نمی‌توانید به عرضه‌کننده ی اصلی‌اش برگردانید.

اگر وقت بگذارید و بفهمید که با سیلندرهای کهنه باید چه کنید، مطمئن می‌شوید هیچ یک از کارکنان یا تأسیسات بازیافت را به خطر نمی‌اندازید. حتی اگر مخازن تحت‌فشار حاوی گازهای بی‌اثر هم فشار بالایی در داخل داشته باشند و در آن زمان سوراخ شوند، این مخازن می‌توانند خطرناک باشند. با رعایت بازیافت سیلندر گاز، دیگران را از خطر دور نگه دارید.

 

4 دیدگاه در سیلندر گاز صنعتی و بازیافت آن
  1. سلام
    سیلندر گاز چه مدت طول عمر دارد؟ از چه علائمی می توان فهمید عمر یک سیلندر گاز به اتمام رسیده؟

  2. دیدگاه *
    آیا سیلندرهای گاز صنعتی فرسوده پس از بازیافت دوباره به چرخه سیلندر گاز بر می گردند یا به مصارف دیگر می رسند؟

  3. دیدگاه *
    طول عمر یک سیلندر گاز چند سال می باشد ؟

    • در هیچ استانداردی سن سیلندر قید نشده است. در برخی آئین نامه ها در کشورهای مختلف مثل ترکیه تصمیم گرفته شده که سیلندر را تا سن معینی استفاده کنند و بعد از آن سیلندر گاز را رده خارج کنند.
      سیلندرها تا وقتی که تست هیدرواستاتیک را پاس کنند قابل استفاده هستند. در حال حاضر سیلندرهای گازی با عمر ۷۰ سال در چرخه استفاده سیلندرها در ایران وجود دارد.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *