گاز دی اکسید کربن 

دو شرکت مهندسی کربن کانادا و لانزا تک بریتانیا می خواهند سالیانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت پایدار هواپیمایی( SAF )ساخته شده از دی اکسید کربن( CO2 )جو زمین تولید کنند.

این دو شرکت ازچنین جاه طلبی هایی بعنوان بخشی از یک توافق جدید رونمایی کردند که به دنبال توسعه یک تاسیسات تجاری بزرگ برای تولید سوخت جت قبل از پایان دهه در انگلستان است.

این پروژه که با نام سوخت اتمسفر شناخته می شود در حال حاضر مورد حمایت قرار گرفته است و یکی از هشت پروژه ای است که برای بخش حمل و نقل بریتانیا به عنوان مسابقات گرین فیولز و گرین اسکایز( سوخت های سبز و آسمان های سبز )انتخاب شده است و ۱۵میلیون پوند از بودجه دولتی را برای توسعه نیروگاه ها اختصاص خواهد داد. با این حال دوشرکت لانزا تک و مهندسی کربن تنها کسانی نیستند که در برنامه ها شرکت دارند.

بریتیش ایرویز و ویرجین آتلانتیک( دوشرکت هواپیمایی )نیز برنامه هایی برای همکاری با این دو شرکت و بررسی چگونگی تبدیل کربن دی اکسید اتمسفر بازیافتی به سوخت جت با کربن فوق العاده کم ابراز کرده اند. با ادغام دو فناوری اثبات شده، این فناوری با جذب مستقیم هوا( DAC )، دی اکسید کربن( CO2 )جو زمین را جذب می کند.

پس از این مرحله( CO2 )وارد فرآیند تخمیر گاز شرکت لانزا تک می شود تا اتانول کم کربن تولید کند. اتانول با استفاده از فناوری شرکت لانزا تک تی ام الکل به جت که توسط شرکت لانزا تک و آزمایشگاه ملی شمال غربی اقیانوس آرام توسعه یافته است به سوخت پایدار هواپیمای( SAF )تبدیل می شود.

جنیفر هولزمن، مدیرعامل شرکت لانزا تک گفت: استفاده از جذب مستقیم هوا( EAC )برای ایجاد سوخت پایدار هواپیمایی( SAF )فرصتی برای مقیاس بی سابقه ارایه می دهد، یک عامل کلیدی هنگامی که بزرگترین چالش که به عنوان یک صنعت با آن روبرو هستیم این است که، حجم سوخت مورد نیاز خود را در اسرع وقت وارد هواپیما کنیم.

ما از نقش رهبری مستمر دولت بریتانیا در ایجاد فرصت هایی برای وارد کردن کربن بازیافت شده به زنجیره تأمین برای دستیابی به صفر خالص قدردانی می کنیم.

{ صفر خالص: انتشار صفردرصدی CO2 در محیط که از گرم تر شدن کره زمین و آلودگی محیط زیست جلوگیری می کند }

پس از ایجاد، سوخت از طریق مذاکره و گردهمایی در مورد مواد پایدار که در سطح جهانی به عنوان قویترین رویکرد پایداری برای اقتصادی مدور و زیست محیطی شناخته می شود، دارای مجوز و گواهی می شود.

اعتقاد بر این است که با بازیافت کربن دی اکسید موجود در اتمسفر، سوخت پایدار هواپیمایی( SAF )تولید شده باعث کاهش بیش از ۹۰ درصد در انتشار گازهای گلخانه ای در مقایسه با سوخت جت فسیلی معمولی می شود.

با توجه به مواد اولیه نامحدود کربن دی اکسید اتمسفری می توان راه حل را برای ارایه مقادیر زیاد SAF به منظور دستیابی به ۱۰درصد( SAF )انگلستان تا سال ۲۰۳۰ و تا ۷۵ درصد SAF تا سال ۲۰۵۰ افزایش داد.

امی رودوک، نایب رییس اروپا در شرکت Carbon Engineering ( مهندسی کربن ) گفت: هوانوردی یکی از سخت ترین صنایع برای کربن زدایی خواهد بود و راه حل های سوخت پایدار در نظر گرفته شده است تانقش کلیدی در حمایت از انتقال انرژی صنعت را داشته باشد.

ما خوشحالیم که دولت انگلیس در راه حل های مهم سوخت پایدار هوایی( SAF )سرمایه گذاری می کند و از این حمایت مالی سپاسگزاریم. این نوع تاسیسات از نوع اول، انگلستان را به عنوان یک رهبر جهانی در پیشرفت های سوخت جت کربن معرفی می کند و باعث کاهش قابل توجه انتشار کربن دی اکسید و بهتر شدن منافع اقتصادی می شود.

یوها جاروینن، مدیر ارشد بازرگانی در ویرجین آتلانتیک در مورد دخالت ویرجین آتلانتیک افزود: ما خوشحالیم که پروژه سوخت اتمسفری توسط برنامه( GFGS )به رسمیت شناخته شده است وبسیار مشتاقانه منتظر همکاری با شرکای SAF( سوخت پایدار هواپیمایی )خود مثل Carbon Engineering و Lanza Tech UK روی این برنامه هستیم.

مشارکت دوشرکت هواپیمایی پیشرو دربریتانیا به عنوان شرکا، در این پروژه نشان می دهد که حمایت از چنین نوآوری چقدراهمیت دارد ونقش خطوط هوایی در توسعه قابلیت تولید سوخت هوایی پایدار مستقردربریتانیا چیست. ما مشتاقانه منتظر همکاری با شرکای خود در آینده هستیم.

شان دویل، رییس و مدیرعامل شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز درپایان گفت: ما مصمم هستیم که پایداری صنعت خودرا تغییر دهیم.

و این بودجه پیشنهادی از طرف دولت در زمینه رقابت سوخت های سبز و آسمان سبز( گرین فیولز و گرین اسکایز )برای کمک به ما در نشان دادن امکان ساخت نیروگاه های سوخت پایدار در حمل ونقل هوایی بسیارمهم است.

وی گفت: این نیروگاه نه تنها سوخت پایدار حمل ونقل هوایی رابه دنبال خواهد داشت بلکه صدها شغل با مهارت بالا را ایجاد می کند و در عین حال رشد اقتصادی را در سراسر بریتانیا افزایش می دهد.

شرکت ما IAG اولین گروه هواپیمایی اروپا بود که متعهد شد ۱۰ درصد پروازها را با سوخت پایدار هوایی( SAF )تا سال ۲۰۳۰ تأمین کند. هرسال یک میلیون سوخت پایدار هوایی خریداری کند، معادل اینکه سالانه یک میلیون خودرو از جاده های اروپا خارج شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *