Pulsar Helium پروژه های جهانی هلیوم را بصورت برجسته بازگو می کند.

با وجود اینکه هلیوم دومین عنصر فراوان در جهان است، در سیاره ما نسبتاً کمیاب است. از آنجایی که عرضه جهانی هلیوم با عدم قطعیت مواجه است، ظهور شرکت های پیشگامی مانند Pulsar Helium (Pulsar) امیدی را برای صنایع وابسته به هلیوم به ارمغان می آورد.

Pulsar با فناوری‌های نوآورانه و تعهد به بهره ‌برداری از پتانسیل های هلیومی آماده است تا تأثیر قابل ‌توجهی در دنیای تولید اولیه هلیوم داشته باشد و از عرضه پایدار برای کاربردهای حیاتی و مهم اطمینان حاصل کند.

به عنوان بخشی از آخرین مجموعه وبینارهای gasworld   با عنوان “در گفتگو با …”، Pulsar Helium که مستقر در مینه سوتا است در کانون توجه با کارگردان محتوای جهانی “راب کوکریل” و روزنامه نگار شبکه ای” تام دی” به مناظره نشسته بود تا پیچیدگی های صنعت هلیوم را حل کند.

این مناظره درباره تحولات و پیشرفت های بزرگ Pulsar Helium ، از جمله جریان ۱۰٫۵ درصدی هلیوم از آینده ارزیابی چاه آنها در مینسوتا بود.

این شرکت همچنین اهداف و زمان بندی خود را برای این پروژه مهم فاش کرد. و به بررسی تاریخچه شرکت خود پرداخت. همچنین افراد حقیقی مهم در پشت صحنه را معرفی کرد. و در آخر نمای کلی و فعالیت های پروژه Tunu در گرینلند و اهداف بلند مدت آن را بررسی کرد.

با تمرکز شدید بر هلیوم اولیه، جایی که گاز محصول جانبی هیدروکربن‌ها نیست، Pulsar در سال ۲۰۲۲ توسط رئیس‌ و مدیرعامل “توماس آبراهام جونز” و رئیس هیئت مدیره “نیل هربرت” تأسیس شد.

پروژه پرچمدار Topaz  این شرکت که در مینه ‌سوتا ( واقع در ایالات متحده آمریکا ) است. مقر ظهور یکی از حجم ترین منابع هلیومی جهان است که در حفاری اش، هلیوم ۱۰٫۵ درصدی جریان دارد. و نیز در آن هیدروکربن‌های کمی وجود دارد.

آبراهام جیمز که سابقه زمین شناسی دارد اظهار کرد: زمانی که ما برای اولین بار با این پروژه آشنا شدیم، از نظر زمین شناسی بسیار منطقی و بامعنی بود. جای تعجبی نداشت که هلیوم در آنجا وجود داشته باشد؛ با این حال قبلاً هرگز ذکر نشده بود که هلیوم در این ایالت از ایالات متحده وجود داشته باشد.

وی افزود: چشم انداز از منظر هیدروکربنی امیدوارکننده نبود.اگر به بررسی های زمین‌شناسی ایالات متحده بنگرید، یک پاراگراف طولانی وجود دارد که اساساً می‌گوید « آنجا نرو ».

پیشینه این پروژه به شرکت دیگری برمی گردد که در آنجا به کاوش نیکل و پلاتین در منطقه ای که Topaz در آن قرار دارد می پرداخت. مکانی که زمین شناسی ایده آلی برای نیکل و مس دارد.

هنگامی که شرکت مشغول حفاری یک حفره اکتشافی بود، کارگران با گاز مواجه شدند و پس از نمونه برداری تأسیسات را تخلیه کردند.

آبراهام جیمز گفت: پس از تجزیه و تحلیل کامل شیمیایی در دو آزمایشگاه مختلف که یکی از آنها در دانشگاه تورنتو بود، نتایج نشان داد که گاز قابل احتراق نیست و گاز حاوی %۱۰٫۵هلیوم است که یکی از بالاترین درجه اکتشافات هلیوم در تاریخ است.

مدیرعامل توسط فردی که در آن زمان در محل حفاری حضور داشت به پروژه معرفی شد و آن را فرصتی برای بهره برداری از پتانسیل های سایت دانست.

این سایت تمام مواد اجزاء را برای برآورده کردن الزامات مجوز ارائه کرد. از جمله: سنگ منشا ( معمولاً شیل یا سنگ آهک) ، مکانیسم آزادسازی و منبع گرمایشی به منظور تلاش برای بیرون راندن هلیوم از تله‌های گازی.

Pulsar پس از اخذ مجوزها و حقوق مربوطه، به بررسی تاریخچه حفاری هایی که قبلاً در این منطقه رخ داده بود پرداخت که در نتیجه منجر به کشف سایت دیگری در حدود ۱۸۰ کیلومتری جنوب غربی Topaz با ۲ درصد هلیوم شد.

بنابراین تنها دو چاه در تاریخ در مینه ‌سوتا، برای هلیوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که با %۲ و %۱۰٫۵ نتیجه بخش شدند که این نرخ بازدهی فوق‌العاده‌ای است.

پروژه Tunu

پروژه Tunu Pulsar که در گرینلند واقع شده است، از تجربه قبلی آبراهام جیمز در جستجوی کشور برای مواد معدنی هیدرولیک سرچشمه می گیرد.

اگرچه مکان های کمی در جهان وجود دارد که در آن بتوان هلیوم اولیه را یافت، اما این شرکت کشف کرد که گرینلند همه قابلیت ها از منظر زمین شناسی را دارد.

ما چند سال پیش به آنجا رفتیم و نمونه‌هایی گازی گرفتیم و متوجه شدیم که hey presto مدلی درست بود و هلیوم اولیه از چشمه‌های آب گرم بیرون می‌آمد، و بسیار شبیه به مدل تانزانیا بود.

همچنین موقعیت مکانی آن به Pulsar، فرصت های صادراتی به اتحادیه اروپا داد که ۹۵ درصد هلیوم خود را وارد می کنند.

نیل هربرت”رئیس و مدیر اجرایی این شرکت” فاش کرد که گرینلند نیز پتانسیل هیدروژن را دارد.

ما عمدتاً در درجه اول روی پروژه ایالات متحده متمرکز هستیم زیرا بسیار پیشرفته است، اما فرصتی در گرینلند وجود دارد. این منطقه پهناور است و زمین شناسی موجود در آنجا نه تنها برای هلیوم، بلکه برای هیدروژن نیز چشم انداز دارد.

محیط های چالش برانگیز

شاید غافلگیرکننده باشد که آبراهام جیمز اعتراف کرد که با وجود کار در مینه سوتا و گرینلند، سردترین دمایی که  تجربه کرده است در مینه سوتا بوده است. اگرچه ممکن است دما در گرینلند چالش‌های زیادی ایجاد نکند، اما مسائل گریبان گیر مرتبطی با توسعه زیرساخت‌ها وجود دارد.

علیرغم وجود یک فرودگاه در آن نزدیکی که توسط کشتی‌های کانتینری که به بنادر ساحل شرقی کشور می‌آیند خدمات رسانی می‌کند، جغرافیای کشور و وسعت منطقه دارای مجوز، کمپانی را مجبور به گسترش سریع مقیاسی می‌کند.

آبراهام جیمز گفت: برای اینکه یک پروژه در گرینلند کار کند باید مقیاس داشته باشید و این موضوع باید چیزی باشد که واقعاً نمایان است. این منطقه به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع است که ما مجوز آن را گرفته ایم و در سراسر آن منطقه ی دارای مجوز، دانش مناسبی برای هلیوم داریم. وی علاوه بر اینها گفت: این شرکت تنها شرکتی است که باید واقعاً آن را به کار بیندازد و قرار نیست یک امداد غیبی بیاید و یکدفعه ای بزرگراه ها ، برق و چیزهایی از این قبیل را تأسیس کند.

این نیاز به زیرساخت، Pulsar را به کاوش درباره پتانسیل زمین گرمایی ( ژئوترمال ) در سایت سوق داد و آن را به سمت بحث با کارشناسان انرژی زمین گرمایی در ایسلند پیش برد.

این شرکت با توسعه این پتانسیل زمین گرمایی می تواند منبعی مطمئن و پاک از برق را تولید کند.

ما نه تنها برای اینکه بر حیطه ی غایی خود مسلط باشیم و الکتریسیته تهیه کنیم و در مسیر ژئوترمال قدم نهاده ایم، بلکه برای انجام مسئولانه این کار در کشوری که تغییرات اقلیمی تأثیر فوق العاده زیادی دارد به این میدان وارد شده ایم.

در مقابل، سایت این شرکت در مینه سوتا مجهز به زیرساخت های غنی است و حتی موقعیت آن در نزدیکی مصرف کنندگان عمده هلیوم در صنایعی مانند تولیدکنندگان نیمه هادی و توزیعات گاز قرار دارد.

آبراهام جیمز که فقط یک هفته قبل از سایت بازدید کرده بود،با حجم زیادی از تعداد افرادی که به محصول شرکت ابراز علاقه کردند مواجه شد.

او در تشریح زیرساخت های بسیار توسعه یافته سایت گفت: ما یک جاده آب بندی شده و باکیفیت در کنار خود داریم، دارای برق آبی در نزدیکی پروژه خود هستیم، تاریخ معدن کاوی ۱۵۰ ساله و بزرگترین معادن سنگ آهن را داریم. آمریکای شمالی پنج کیلومتر با پروژه ما فاصله دارد و تا اراده کنید آنجا هستید.

به پیش رفتن

Pulsar در اوایل این ماه با معرفی خود در بورس اوراق بهادار تورنتو به یک نقطه عطف بزرگ دست یافت و این مهم را تاکنون فقط بصورت IPO ( پیشنهاد عرضه اولیه عمومی سهام  ) در TSX B در سال ۲۰۲۳ ارائه کرده است.

این شرکت با بهره‌ گیری از جمع‌آوری کمک‌های مالی که با دستاوردهای فهرست ‌شده‌اش همراه بود قصد دارد چاه ارزیابی را در مینه ‌سوتا که در فاصله ۲۰ متری از اکتشاف موجود در Topaz قرار دارد حفر کند.

با توجه به اینکه شرکت در حال حاضر از نظر صدور مجوز و انتخاب دکل در ” مرحله بسیار پیشرفته ” قرار دارد، آبراهام جیمز معلوم کرد که Pulsar تاریخ دقیق حفاری و دکل هایی را که در ” آینده بسیار نزدیک ” مورد استفاده قرار خواهند گرفت اعلام خواهد کرد.

پس از تجزیه و تحلیل فشارها، نرخ جریان و اندازه گیری میزان ذخایر، کمپانی محاسبه مجدد منابع را برای ارزیابی پتانسیل ذخایر ( قبل از اینکه جریان اخبار خود را بر تمرکز بر مسائل اقتصادی آینده نگر تغییر دهد) انجام می دهد، که این یک سناریوی واقعی تولیدی است،حال اینکه آیا حفره های اضافی ممکن است نیاز به حفاری داشته باشند یا خیر.

آبراهام جیمز با اعتراف بر اینکه Pulsar درحال حاضر محتاطانه رفتار می کند، گفت: به محض اینکه حفاری انجام بپذیرد و شرکت تمام دیتا های لازم را در اختیار داشته باشد، همه چیز ” بسیار سریع ” شروع به حرکت و تغییر خواهد کرد.

در کوتاه مدت، قطعی به نظر می رسد که از آن ارزیابی به سمت سناریوی توسعه حرکت کنیم.، و این کاملا محتمل است. و سپس در عین حال، با پروژه خود در گرینلند، ما آن پروژه را در جریان نگه می داریم زیرا برای رسیدن به یک منبع آینده نگر برای آن پروژه لازم نیست کار زیادی انجام شود.

ما کارهای بسیار زیادی برای انجام داریم و تیمی را برای انجام آن اختصاص داده ایم اما در نهایت، به عنوان یک شرکت می‌خواهیم این تأسیسات تولیدی را راه‌اندازی کنیم.

ماهیت اولیه این پروژه ممکن است به این امر کمک کند که بسیار سریعتر از پروژه های هیدروکربنی اتفاق بیفتد.

هربرت گفت: آنچه در مورد پروژه هلیوم اولیه جالب است این استکه از منظر صدور مجوز، مجوز آن برای مقامات بسیار ساده تر از پروژه هیدروکربن است و اندازه نیروگاه های مورد نیاز برای یک نیروگاه گاز صنعتی در مقایسه با هر چیزی که هیدروکربن نیاز دارد بسیار کوچک است.

اجلاس فوق العاده Helium 

در فاصله ۳۰ اکتبر تا ۱ نوامبر ۲۰۲۳، اجلاس فوق العاده gasworld با عنوان ” Houston Helium Super Summit 2023 ” با هدف رسیدگی به تمام جنبه های صنعت جهانی هلیوم از جمله بحث در مورد منبع یابی، حمل و نقل و تأمین، علاوه بر موضوع همیشگی کمبودها برگزار می شود.

آبراهام جیمز پس از تأیید حضور کمپانی در این رویداد، در پایان سخنرانی اش، پیامی را برای کنفرانس ماه آینده برای حضار تشریح کرد:

” هیچ پیام واحدی وجود ندارد. اما شرکت اولیه ی هلیوم بودن یک جزء است. همچنین داشتن یکی از بالاترین درجات هلیوم در آمریکای شمالی یکی دیگر از موارد است. من فکر می کنم شاید پیام کلیدی این باشد که شرکت در این مسیر نسبتاً سریع حرکت می کند. فکر می کنم فوق العاده هیجان انگیز خواهد بود. هیچ زمانی مانند زمان حال برای ما وجود ندارد. “

منبع: gasworld

مترجم:آقای مهدی محمدی می آبادی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *