گاز هلیوم در تانزانیا منابع مالی آن

اکتشاف گاز هلیوم  و تأمین منابع مالی آن در تانزانیا: شرکت نوبل هلیوم (استرالیا) ۵/۱۳ میلیون دلار برای پروژه روکاوای شمالی منابع مالی تأمین می‌کند.

شرکت نوبل هلیوم[۱] تصمیم دارد برای حفر اولین چاه اکتشافی هلیوم خود ۵/۱۳ میلیون دلار منابع مالی تأمین کند. و در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳، اقلام دیرآیند[۲] را، برای دومین چاه اکتشافی در پروژه هلیوم خود در روکاوای شمالی[۳] در تانزانیا، خریداری کند.

این شرکت توسعه و اکتشاف هلیوم، در روز ۵ ژوئن، تعهداتی قطعی از سوی سرمایه‌گذاران نهادی و خبره برای افزایش سرمایه ( پیش از هزینه‌ها ) دریافت کرد.

جاستین وود[۴]، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران این شرکت اظهار کرد، به دلیل توافقنامه همکاری ۵۰/۵۰ این شرکت با شرکت هلیوم وان ( بریتانیا )، هزینه حفاری چاه‌ها به‌میزان قابل توجهی کمتر از میزان برآورد اولیه در فرآیند واگذاری زمین برآورد قطعی شده است.

وود افزود: « فرآیند واگذاری زمین علاقه شدید بسیاری از بازیگران بزرگ این صنعت را، که متعهد به آن باقی‌مانده‌اند، برانگیخت. کنترل ۱۰۰ درصدی همه پروژه‌های ما فرصت‌های قابل توجهی برای تعهدات بیشتر با این شرکاء در مرحله بعد از حفاری ایجاد می‌کند. »

چاه‌هایی که قرار است در سه‌ماهه سوم حفاری شوند همگی در خشکی خواهند بود، و برای تضمین ریسک حداقلیِ اجرا، با هدف‌گذاریِ بسته‌شدن گسل حاشیه حوضه امبلله (BMFC) [5] طراحی‌های ساده و عمودی درنظر گرفته می‌شود.

شرکت نوبل هلیوم میانگین مورد انتظارِ منبع هلیوم را معادل ۵/۱۶ میلیارد فوت مکعب بین ساختارها برآورد می کند. BMFC نوعی مکانیسم حبس‌نمودن[۶] است که تا به امروز ۱۰۰ درصد نرخ اکتشاف از ۱۴ چاه اکتشافی نفت و گاز در سایر حوضه‌های سیستم کافتِ آفریقای شرقی[۷] در اوگاندا و کنیا داشته است.

[۱] Noble Helium Ltd.

[۲] Long Lead Items (LLI): اقلام دیرآیند: اقلامی از تجهیزات پروژه که برای طراحی و ساخت آنها زمان طولانی لازم است و نیازمند تصمیم‌گیری و پرداخت‌های زودهنگام است

[۳] North Rukwa

[۴] Justyn Wood

[۵] Mbelele Basin Margin Fault Closure (BMFC)

[۶] Trapping mechanism

[۷] East African Rift: کافت شرق آفریقا کافتی فعال در شرق آفریقا است. این کافت که در دوره میوسن در حدود ۲۲–۲۵ میلیون سال قبل تشکیل شده است امروزه شامل کشورهای اتیوپی، کنیا، اوگاندا، رواندا، بوروندی، زامبیا، تانزانیا، مالاوی و موزامبیک می‌باشد.

منبع: Gasworld

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *