گاز دی اکسید کربن

گاز دی اکسید کربن و کاربرد آن:

گاز دی اکسید کربن در زندگی بشر بسیار پر اهمیت است. در صنایع شیمیایی برای کنترل دمای رآکتورها، برای خنثی کردن پسآب قلیایی، جهت خالص سازی و یا خشک کردن پلیمرها و تولید الیاف گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

گاز دی اکسید کربن جهت تولید یخ خشک استفاده می شود که از طریق فرایندهای فشار و خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد، گاز دی اکسید کربن در حالت عادی در فاز مایع می باشد و توسط فشار تبدیل به یخ خشک می شود. یخ خشک دارای کاربردهای متعدد در صنایع می باشد.

گاز دی اکسید کربن جهت تسویه فاضلات، به عنوان یک خنک کننده متوسط در دستگاه های الکترونیکی تست محیط زیست مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین جهت افزایش هدایت الکتریکی در آب فوق خالص کاربرد دارد. گاز دی اکیسد کربن به عنوان یک سیال سازگار با محیط زیست جهت از بین بردن ناخالصی های آب که در برابر نور مقاوم هستند به جای حلال های شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

گاز دی اکسید کربن به عنوان خاموش کننده آتش مورد استفاده قرار می گیرد چرا که این گاز نمی سوزد و به سوختن کمک نمی کند. همچنین از آن در ساخت نوشابه، آب معدنی گازدار و آبجو نیز استفاده می شود. در معادن از تبخیر سریع دی اکسید کربن جهت انفجار و استخراج مواد معدنی استفاده می شود.

گاز دی اکسید کربن توسط صنایع غذایی، صنعت نفت و گاز و صنایع شیمیایی استفاده می شود. در بسیاری از محصولات مصرفی که نیاز به فشار گاز دارند، به دلیل ارزان بودن و غیر قابل اشتعال بودن مورد استفاده قرار می گیرند. غلظت های بالای دی اکسید کربن نیز می تواند برای کشتن آفات مورد استفاده قرار گیرد.

دی اکسید کربن از اهمیت بالایی برخوردار است برای ادامه حیات بر روی کره زمین. کلیه گیاهان برای بقا و فتوسنتز و در نهایت تولید اکسیژن نیاز به گاز دی اکسید کربن دارند و عدم وجود این گاز سبب پایان بقا بر روی کره زمین می گردد.

ترجمه : دایان گاز

 

13 دیدگاه در گاز دی اکسید کربن و مهترین کاربردهای آن
  1. salam va mamnon az maghale khobeton . mikhastam bedonam sherkate shoma CO2 grade 5.0 ham dare?

  2. کربن دیاکسایدی که در ایران تولید می شود چه خلوصی دارد؟

    • سلام و روز خوش
      در ایران دی اکسید کربن به صورت مایع و یا تکنولوژی سوزاندن گاز طبیعی تولید می شود این امر سبب شده است که خلوص محصول نهایی چندان بالا نباشد و کیفیت آن در حدود گرید ۲/۶ تا ۲/۸ می باشد. البته برخی از شرکت ها با فیلتر کردن گاز خلوص آن را تا حدود ۳/۵ نیز بالا می برند.

  3. بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون متشکرم

  4. CO2 گرید ۵ و ۴٫۵ برای کدام مصرف استفاده میشود؟

    • گاز دی اکسید کربن کاربردهای گوناگونی دارد. دی اکسید کربن با این خلوص عموما برای برخی لیزرهای خیلی حساس، صنایع پزشکی و داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد.

  5. سلام وقت بخیر گاز دی اکسید کربن برای لیزر عمدتأ با چه خلوصی بهتر است استفاده شود؟

    • روز خوش
      بسته به نوع دستگاه می تواند از خلوص های متفاوتی استفاده نمود ولی حداقل گرید دی اکسید کربن مورد نیاز برای تمامی دستگاه ها گرید ۴/۰ می باشد. چرا که در خلوص های پایینتر به سبب وجود ترکیبات سولفوری به شدت احتمال آسیب دیدن آینه های دستگاه لیزر وجود دارد.

  6. خوبه اما کاربرد دی اکسید کربن در محیط زیست چیه

    • سلام روز خوش
      از کربن دی اکسید در آنالایزر های مربوط به محیط زیست استفاده می شود

  7. دیدگاه *سلام میخواستم بدونم کربن دی اکسید موجود در هوا ناشی از خودرو میتونه در این صنعت مثل لیزر که نام بردید استفاده بشه این همونه؟


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *