هلیوم و ظهور ساسکاچوان به عنوان قطب جدید

 

هلیوم و ظهور ساسکاچوان به عنوان قطب جدید آن

برانوین ایر، وزیر انرژی و منابع دولت ساسکاچوا دررابطه با چشم‌انداز آن در استان ساسکاچوان می گوید:

« ساسکاچوان، استانی در کانادا، می‌خواهد ده درصد از سهام جهانی بازار هلیوم را تا سال ۲۰۳۰به‌دست بگیرد. در نمودارهای مالی چنین چشم اندازی نشانگر ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ثابت و ۲۵۰میلیون دلار صادرات و ایجاد صدها شغل است. این یک فرصت بزرگ هم برای کل استان و هم برای بازار متغیر گاز هلیوم است که در آن منابع طبیعی از سال ۲۰۱۷ افزایش قیمت ۱۶درصدی داشته است. »

به‌عقیده‌ی برانوین ایر، وزیر انرژی، در زمان نگارش این مقاله ساسکاچوان پنجمین منبع هلیوم در جهان است که ذخایر زیرزمینی عمده و منابع زمین شناسی قابل توجهی دارد.

علاوه‌براین استان ساسکاچوان درحال‌حاضر دارای ده حلقه چاه تولید کننده‌ی هلیوم است وهدف بلندپروازانه‌ی بیش از ۱۵۰ حلقه چاه را درنظر دارد.

آقای ایر می‌گوید که ما ذخایرقابل رشد وترقی با غلظت در سطح جهانی داریم. نقشه‌برداری زمین‌شناسی گسترده‌ای در طول چند سال گذشته انجام داده‌ایم. بنابر‌این ما به صحت تخمین‌هایی که ارائه می‌کنیم اطمینان داریم.

وزیر توضیح می‌دهد که این استان پتانسیل قابل‌توجهی در زمینه اکتشاف دارد. باتوجه به نزدیک ۹۰۰مطالعه‌ی انجام شده در زمینه چاه نفت و گاز و بیش از ۷۰۰۰تجزیه و تحلیل در مورد گاز بدیهی است که منابع ساسکاچوان در سطح جهانی وبا غلظت بالای دو درصد هستند و مهم‌تر این‌که کشف ذخایر همچنان ادامه دارد. اکتشاف تولید و نوآوری همه در حال افزایش هستند و پروژه‌های جدید درحال‌توسعه را مشاهده می‌کنیم.

ما انتظار داریم تا وجود هلیوم در استان تأثیرات بزرگی بگذارد. هدف ما این است که به حلقه چاه بیشتر و درنتیجه‌ی آن مشاغل بیشتر وافزایش تسهیلات وصادرات دست پیدا کنیم.

وزیر ایر با توجه به غلظت این گاز کشف شده در ساسکاچوان توضیح می‌دهد که غلظت پنج درصد شاخصی خوب درنظر گرفته می‌شود. بنابراین عرضه‌ی چاه‌های این استان باید بالاتر از حد معمول باشد.

هم‌اکنون فعالیت برای دستیابی به هدف بلندپروازانه‌ی ۲۰۳۰از طریق شرکت‌های فعال در استان مانند هلیوم آمریکای شمالی و گروه ویل، منابع ثور و هلیوم رویال درحال انجام است. آقای وزیر می‌گوید: ساسکاچوان دارای ده حلقه چاه فعال و ۲۴ حلقه در مرحله حفاری و سه کارخانه‌ی تصفیه‌ است که ازپیش‌تر تأسیس شده است.

راهکارهای هلیوم ساسکاچوان با رسمیت‌دادن به تمام بلند پروازی‌ها، تمام واقعیت‌ها وارقام و همچنین گستره‌ی وسیعی از بازار هلیوم ساسکاچوان به‌زودی منتشر می‌شود.

آقای ایر می گوید: « ما راهکارهای مرتبط با این گاز را حدوداً تا ماه آینده ارائه می‌دهیم. که براساس همه‌ی بررسی‌ها و تحلیل‌هایی که انجام داده‌ایم مطمئن هستیم، که ساسکاچوان می‌تواند ده درصد سهم از بازار جهانی را تا سال ۲۰۲۳به‌دست بیاورد. »

هم‌اندیشی صنعت

این بلندپروازی فوق‌العاده پتانسیل زیادی برای بهره‌وری شرکت‌های اکتشاف و توسعه هلیوم ساسکاچوان ایجاد می‌کند. یکی از مؤثرترین عوامل اخیر در منطقه، هلیوم آمریکای شمالی است که دراوایل سال جاری دومین مرکز تصفیه هلیوم را در استان راه‌اندازی کرد. انتظار داریم با یک توسعه‌ی ۳۲میلیون دلاری در نزدیکی منطقه‌ی بتل کریک،در جنوب غربی ساسکاچوان، بیش از ۵۰میلیون فوت مکعب در سال هلیوم تصفیه شده برای فروش تجاری تولید شود.

آقای وزیر با هم‌اندیشی در مورد تأسیسات گفت: قطعاً افتتاح تأسیسات آمریکای شمالی باعث ایجاد مشاغل جدید و رشد اقتصادی برای کل استان می‌شود. اما بیشتر نشان‌دهنده‌ی این است که ساسکاچوان فضای سرمایه‌گذاری در سطح جهانی نه تنها برای این گاز بلکه برای کل بخش منابع طبیعی را دارا است. ما درحال‌حاضرتأمین‌کننده‌ی پیشرو در مواد معدنی حیاتی مانند پتاس و اورانیوم هستیم. و اکنون بخش‌های جدید مانند هلیوم، لیتیوم و هیدروژن به سرعت در حال رشد هستند. علیرغم حرکت شرکت هلیوم شمالی به ‌سمت پیشرفت، توسعه‌ی چنین کارخانه‌ی عظیمی به‌وسیله‎‌ی تشویق‎‌های دولت ساسکاچوان انجام شد.

آقای وزیر ایر در این‌مورد گفت: ما در ساسکاچوان انگیزه برای سرمایه‌گذاری نفت و گاز متمرکز بر تحقیق و توسعه و زیرساخت‌ها را داریم که به‌عملیات هلیوم آمریکای شمالی منجر می‌شود. او افزود: ما خوشبین هستیم که یک بخش هلیوم کاملاً یکپارچه در استان با حداکثر پانزده مورد تأسیسات تصفیه و مایع سازی این گاز خالص را مشاهده خواهیم کرد. بعضی از این تأسیسات به صورت بالقوه می‌توانند بزرگ‌تر و یا کوچک‌تر ازبتل کریک باشند. و حتی می‌توان از موارد مدولار برای پردازش یک حلقه چاه و غیره استفاده کرد. او گفت: دراین روال تغییراتی وجود دارد. اما هدف به‌طورقطع تبدیل کردن آن به مایع است. که در زنجیره‌ی پردازش مرحله‌ی بعد از تصفیه است.

ما می‌خواهیم ذینعفان را دورهم جمع کنیم. وبا استراتژی به بازار نشان دهیم. گردهم‌آوردن افراد مؤثر برای ساختن تأسیسات مایع‌سازی هلیوم در استان قدم بزرگ بعدی است.

هلیوم آمریکایی شمالی در حال حاضر به‌هیچ وجه تنها شرکت مؤثرو فعال در بازار نیست. شرکت رویال هلیوم نیز در این بخش پویاست ودر ماه جولای گذشته این شرکت اعلام کرد که آزمایش برای این گاز خالص در منابع مستعد و باقیمانده از منطقه کشف شده‌ی رگولیت در چاه کلایمکس ۳ را ازسرگرفته است.

آقای وزیر درمورد شرکت رویال هلیوم و تلاش‌های آن ادامه داد که رویال هلیوم به تازگی کشف یک مخزن در نزدیک شهری به نام کلایمکس در استان ساسکاچوان را اعلام کرد. که می‌تواند تا شش میلیارد فوت مکعب هلیوم داشته باشد. این اعلان کشف اخیر برنامه‌های حفاری تابستان را تسریع خواهد کرد.

وزیر با صحبت در مورد شرکت‌ها و بازار روبه‌رشد و ادای احترام به شرکت‌های هلیوم کانادا، گلوبال هلیوم گرین هلیوم و گروه ویل توضیح داد،که آنها به جستجو برای کشف فرصت‌های دیگر در استان ادامه می‌دهند. رادارتعداد محدودی را مشخص کرده‌است و ما منتظر استقبال دیگرشرکت‌ها در آینده نزدیک هستیم.

بازار دست نخورده

آقای وزیر  معتقد است که چیزی که تاکنون دیده‌ایم تنها نگاهی اجمالی بر پتانسیل ساسکاچوان برای تبدیل شدن به قطب اصلی این گاز خالص در آمریکای شمالی است.

او گفت از نظر بازار دست نخورده ساسکاچوان به‌طورقطع یک استان نوظهور تولیدکننده هلیوم در سطح جهانی است و ما تازه شروع کرده‌ایم.

من فکر می‌کنم در مقایسه با قدرت‌های رقیب مانند روسیه و خاورمیانه این خصوصیت آلودگی پایین بخش هلیوم ساسکاچوان سرمایه گذاری بیشتری را جذب خواهد کرد. و آن زمان نوبت ساسکاچوان می‌شود تا در حوزه‌ی این گاز خالص، جهان را رهبری کند.

آقای وزیر گفت: « باتمرکزبر چگونگی دستیابی استان به هدف خود ادامه داد. من فکر می‌کنم با وجود هلیوم، بین بخش نفت و گاز در حال فعالیت و شغل‌هایی که برمبنای آن شکل گرفته‌اند، همکاری طبیعی وجود دارد. و فرآیند مشابهی دربسیاری ازشغل‌های بخش خدمات برای مثال حفاری یا بخشی که در آن افراد به بخش هلیوم منتقل می‌شوند، وجود دارد.در اینجا شانس زیادی برای تغییر فعالیت می باشد که این موضوع تأثیر مثبتی بر کل مجموعه می‌گذارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *