هلیوم

هلیوم

اعلام وضعیت اضطراری از سوی شرکت ملی نفت فلات قاره چین( CNOOC )به خاطر تأثیر ویروس کرونا بر تقاضای گاز طبیعی مایع( LNG )یادآور این نکته است که بازارهای هلیوم دست کم به طور موقت تحت تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا قرار خواهند گرفت.

تأثیر احتمالی بر بازارهای هلیوم می‌تواند به دو شکل باشد. چون این گاز به عنوان فرآورده فرعی LNG در پنج پالایشگاه واقع در قطر، الجزایر و استرالیا تولید می‌شود؛ هرگونه کاهش تولید در این پالایشگاه‌ها موجب کاهش تولید هلیوم نیز می‌شود.

از بین پالایشگاه‌های LNG که این گاز تولید می‌کنند، پالایشگاه‌های شهر صنعتی راس لفان در قطر با فاصله‌ زیاد برجسته‌ترین تأمین‌کننده‌ این گاز هستند. تقریباً ۳۰ درصد تولید جهانی آن در قطر تولید می باشد.

این کشور همچین یکی از عرضه‌کنندگان قدیمی LNG به چین است. علیرغم تأثیر احتمالی بر تولید LNG و تولید قطر، با توجه به سهم نسبتاً متوسط چین از تولید LNG قطر، شرکت مشاور هلیوم کورنبلوث( Kornbluth Helium Consulting )انتظار دارد تأثیر این مسئله روی تولید قطر نسبتاً جزئی باشد.

تأثیر مهم‌تر احتمالاً کاهش موقت تقاضای این گاز در چین خواهد بود. گفته می‌شود که بازار چین دست کم ۱۲ درصد تقاضای جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. کاهش چشمگیر فعالیت صنعتی درنتیجه‌ ویروس کرونا می‌توانست موجب کاهش تقاضای جهانی بین ۲ تا ۳ درصد شود.

گرچه این میزان برای پایان‌ دادن به کمبود جهانی کافی نیست، اما تقاضای کمتر در چین موجب آرامش موقتی بازارهای آنی گاز می‌شود، آن هم در زمانی که آن‌ها همچنان در حال دست و پنجه نرم کردن با کمبود آن هستند.

اینکه ویروس کرونا نوسان اندکی در بازارهای این گاز به‌ وجود می‌آورد یا باعث رخداد چشمگیرتری می‌شود چیزی است که درنهایت به شدت همه‌گیری ویروس کرونا، مدت زمان این همه‌گیری و میزان تأثیر آن روی اقتصاد چین بستگی دارد.

در حال حاضر به نظر می‌رسد ویروس کرونا احتمالاً تأثیر نسبتاً مثبتی بر توازن عرضه هلیوم در مقایسه با تقاضا داشته باشد.

ترجمه: دایان گاز


 

10 دیدگاه در هلیوم و تاثیر ویروس کرونا بر بازار آن
  1. سلام قیمت هلیوم گرید ۵ چنده؟

  2. سلام شما خودتون وارد کننده هستین؟ البته به هر کی می گی میگه بله. چطوری ثابتش می کنید؟

    • سلام
      بله دایان گاز یکی از وارد کنندگان اصلی گازها و اللخصوص هلیوم در بازار ایران می باشد. برای اثبات این امر می توانید هنگام خرید از واحد فروش درخواست اسناد واردات نمایید.

  3. داستان این بازار هلیوم چیه؟ هردقیقه یه مشکلی توش هست؟تو ایران اینطوریه یا همه جای دنیا همینه؟

    • سلام و روز خوش

      گاز هلیوم چون در منابع محدودی در جهان تولید می شود و تکنولوژی استخراج آن در اختیار شرکت های محدودی در جهان می باشد به همین جهت همواره بازار حساسی داشته است. همین امر باعث محدودیت تولید هلیوم شده و باعث می شود در صورت ایجاد تقاضای جدیدی بازار از تعادل خارج شود.

  4. چرا اینقدر گرون شده؟

    • سلام و روز خوش

      دلایل متعددی وجود دارد. سخت شدن واردات، تحریم های آمریکا، عدم تامین ارز و …

  5. سلام
    هلیوم چطوری تولید می شه؟ کجاها تولید میشه؟


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *