ذخیره‌سازی هیدروژن سبز زیر آب برای شبکه‌های انرژی عنوان پژوهش جدیدیست که توسط مرکز ملی زیر دریا (National Subsea Centre – NSC) در ابردین انجام شده است. این مرکز می‌کوشد تا پتانسیل ذخیره‌سازی هیدروژن سبز را در مرکز زیر دریا برای استفاده در صنایعی چون نفت فراساحلی، خودروسازی، هوافضا، و گرمایش خانگی مطرح کند.

با افزایش روزافزون تقاضا برای انرژی کم‌کربن و بدون کربن، مشخص شده است که فناوری هیدروژن سبز جایگزین مناسبی برای سوخت‌های فسیلی است.

برای کمک به تأمین نیاز به انرژی پاک، پروژه‌ی پژوهشی مشترکی توسط دانشگاه رابرت گوردون (RGU) و مرکز فناوری نت زیرو (NZTC) در جریان است. که طراحی و بهینه‌سازی مخازنی با قابلیت ذخیره‌سازی مقادیر عظیم هیدروژن خالص را در زیر آب بررسی می‌کند.

جما رینولدز، دستیار پژوهش انرژی یکپارچه‌ی NSC با اشاره به اینکه هیدروژن “در قلبِ” انرژی یکپارچه قرار دارد. می‌گوید: «این گاز فشرده یا مایع حاوی بالاترین محتوای انرژی در واحد وزنی است. این گاز منبع انرژی پاکی است. که گاز گلخانه‌ای تولید نمی‌کند و برای تحقق توافقنامه‌ی پاریس ضروری است.»

پژوهش‌های مؤسسه‌ی چندمیلیون‌پوندی NSC با هدف هدایت شبکه‌های انرژی یکپارچه‌ی دریایی از طراحی تا ساخت در جهت حمایت از گذار انرژی با استفاده از فناوری‌های هوشمند انجام می‌شوند.

پروفسور جیمز نیوگوانا، سرپرست واحد انرژی یکپارچه‌ی NSC می‌گوید: «این پروژه با استفاده از اعماق پرفشار زیر دریا هیدروژن را در مقیاس بالا به‌شکلی پاک، کارآمد، و ایمن ذخیره می‌کند.»

این روش همچنین با کاهش اتکای ما به انرژی‌های فسیلی برای تولید هیدروژن می باشد. همچنین حمایت از فرصت‌های تولیدی ناشی از افزایش تلاش برای تأمین تقاضا به کاهش انتشار کربن کمک می‌کند.»

منبع: Gasworld

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *