گاز هلیوم و پروژه عظیم حفاری در تانزانیا

گاز هلیوم و پروژه ای عظیم  در تانزانیا . شرکت نوبل هلیوم برای پیشبرد این پروژه‌  دکل حفاری جدید تأمین می‌کند.

شرکت نوبل هلیوم که در زمینه‌ی اکتشاف هلیوم فعالیت دارد، دررابطه‌با دکل حفاری جدید خود با گروه حفاری ماریوت واقع در بریتانیا[۱] قراردادی منعقد کرده است، این دکل تا اواخر این ماه آماده‌سازی و به چاه هلیوم این شرکت در تانزانیا منتقل خواهد شد.

دکل حفاری  از نوع Dillmec HH102 است و اخیراً در بریتانیا یک پروژه‌ی حفاری را به پایان رسانده است. اکنون با انتقال به تانزانیا، شرکت نوبل هلیوم را خاطرجمع می‌کند که مرحله‌ی اولیه‌ی عملیات اکتشاف و فعالیت‌های حفاری آن در پروژه‌ی روکوای شمالی[۲] تانزانیا طبق برنامه در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۳ انجام خواهد شد.

باتوجه‌به اینکه انتظار می‌رفت این دکل در سپتامبر ۲۰۲۳ در محل چاه هلیوم مستقر و آماده‌ی حفاری شود، شرکت نوبل هلیوم به دلیل تأخیرهای مداوم[۳] پیمانکار تونسی خود سوفوری[۴]، از تعهدنامه‌ی غیرالزام‌آور با آن دررابطه‌با دکل حفاری Drillmec HH102 کناره‌گیری کرد.

جاستین وود، مدیر اجرایی و یکی از بنیان‌گذاران نوبل هلیوم اعلام داشت: « تأخیرهای مداوم سوفوری در تأمین دکل حفاری ما را به بررسی گزینه‌های جایگزین سوق داد و خوشبختانه دکلی از همان مدل (Drillmec HH102) از سوی گروه ماریوت که شرکتی بسیار باتجربه در زمینه‌ی حفاری در بریتانیا است، فراهم شد.»

« آخرین حفاری اکتشافی در شمال کنیا تنها یک نمونه از تجربه و تخصص چشمگیر گروه ماریوت در زمینه‌ی حفاری با اهداف اکتشاف، ارزیابی و توسعه‌ی منابع نفتی و گازی است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای ماه سپتامبر، دکل مذکور بلافاصله به اولین سایت ما منتقل می‌شود و حفاری در روکوای شمالی را آغاز خواهد کرد. »

بنا بر اظهارات این شرکت ، با وجود تأخیرها هیچ‌گونه اتلاف زمانی یا اختلال قابل‌توجه در روند و سرعت پیشرفت رخ نداده و موقعیت چاه‌ها نهایی شده است.

جاستین وود ادامه داد: « ما آماده‌ی آغاز عملیات حفاری خود هستیم. شرکت نوبل هلیوم فرایند پرداخت غرامت به مالکان جهت استفاده از زمین آنها برای حفاری را تکمیل کرده[۵] و برای دریافت خدمات یکپارچه‌ی شخص ثالث با SLB ( شلمبرگر[۶] سابق ) قراردادی منعقد کرده است[۷]

پروژه‌ی روکوای شمالی یا به عبارتی پروژه‌ی اصلی و گل سرسبد شرکت نوبل هلیوم، دارای منبع بالقوه‌ی تأییدشده و بدون ریسک هلیوم با میانگین ۱۷۶ میلیارد فوت مکعب ( معادل حدوداً ۳۰ سال عرضه ) است.

هلیوم با قیمت ۵۰ برابر قیمت گاز طبیعی مایع[۸]، برای بسیاری از کاربردهای مدرن به‌عنوان عنصری ضروری در زمینه‌ی تولید محصولات مجهز به فناوری بالا استفاده می‌شود.  از جمله‌ی این زمینه‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: قطعات کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند، سیستم‌های MRI، درمان‌های پزشکی، آهن‌رباهای ابررسانا، کابل‌های فیبر نوری، میکروسکوپ‌ها، شتاب‌دهنده‌های ذرات و پرتاب موشک‌های فضایی.

بیش از ۹۵ درصد از هلیوم تولیدی در جهان محصول جانبی فرآوری گازهای حاوی هیدروکربن است و در حال حاضر تقاضای فزاینده و عرضه‌ی محدود آن فرصت رشد چشم‌اندازهای مرتبط با « هلیوم سبز » پاک‌تر را افزایش می‌دهد که از محیط‌های غیرکربنی تأمین می‌شود.

[۱] Marriott Drilling Group (Marriott)

[۲] North Rukwa Project

[۳] ناکامی در اخذ مجوزها و تاییدیه‌های اضافی از سوی دولت تانزانیا، نیاز به حمل دکل به تانزانیا و مونتاژ و آماده‌سازی آن برای حفاری از جمله دلایل تاخیر بوده‌اند.

[۴] Sofori

[۵] این مرحله‌ی مهم تضمین می‌کند که شرکت مجوزهای لازم برای حفاری در زمین را اخذ کرده است.

[۶] Schlumberger

[۷] این خدمات شامل مواردی مانند حفاری، قطع درختان و آزمایش‌های مختلف است. شرکت نوبل هلیوم با امضای قرارداد با SLB اطمینان حاصل می‌کند که برای اجرای کمپین حفاری خود تخصص و منابع لازم را در اختیار دارد.

[۸] liquefied natural gas (LNG)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *