هلیوم

خطرات بالون و بادکنک هیدروژنی در مقایسه با بالون و بادکنک های هلیومی

هیدروژن بالون

یک بالون یا بادکنک زمانی می تواند معلق بماند که با گازی سبک تر از هوا پرشده باشد. در بین گاز ها، هیدروژن سبک ترین گاز می باشد. بالون های هیدروژنی می تواند تا ارتفاع زیادی بالا بروند و در هوا معلق باشند.

گاز هیدروژن به عنوان سبک ترین گاز شناخته می شود بادکنک و یا بالون های پرشده با گاز هیدروژن روی هوا معلق می مانند گاز هیدروژن آتش زا و واکنش پذیری بالایی دارد. این گاز بی بو، بدون مزه و غیررسمی می باشد. گاز هیدروژ ن قابلیت احتراق پذیری بسیار بالایی دارد.

هیدروژن واکنش پذیری بالایی دارد. وقتی گرمای کافی برای انجام واکنش با اکسیژن هوا را از منبعی دریافت کند به سرعت واکنش می دهد و در اثر این واکنش انرژی زیادی آزاد می شود که به شکل انفجاری بزرگ نمایان می شود.

H2 (g) + O2 (g) = 2H2O2

در اثر گرم شدن گاز هیدروژن درون بادکنک و یا بالون ها فشار داخل آن ها زیاد شده باعث سوراخ شدن لاستیک بادکنک و یا بالون ها می شود و گاز داخل بادکنک به بیرون نشت پیدا می کند در این حالت اگر گاز داخل بالون ویا بادکنک هلیوم بود گاز فقط در هوا پخش می شد اما با آزاد شدن گاز هیدروژن، هیدروژن با اکسیژن واکنش می دهد و منجر به انفجار می شود.

  • بالون های هیدروژنی را محکم به یکدیگر نبندید زیرا اصطکاک این بالون ها با یکدیگر منجر به تولید گرما و انفجار می شود.
  • بالون های هیدروژنی را در ماشین رها نکنید به خصوص در طول روز و زیر آفتاب، دما در محیط ماشین بالا رفته و منجر به انفجار می شود.
  • اگر از بالون های هیدروژنی در مهمانی و تولد و…. استفاده می کنید حتما دقت شود که از شمع، لامپ روشن و هر منبع گرمایشی دور نگه داشته شود.

و در کل پیشنهاد می شود که به هیچ عنوان از هیدروژن برای پرکردن بالون یا بادکنک استفاده نکنید.

هلیوم بالون

هلیوم به نظر سرم گرم کننده و بی خطر می آید اما با این حال بالون های هلیومی کاملا بی خطر نیستند این گاز می تواند منجر به خفگی، سرگیجه و بیهوشی بشود.

تنفس گاز هلیوم به مقدار زیاد می تواند منجر به پارگی ریه شود. از هلیوم برای پرکردن بالون ها و بادکنک ها استفاده می شود این گاز بعد از هیدروژن سبک ترین گاز به شمار می آید هلیوم سمی نیست و آتش زا نمی باشد هلیوم گاز نجیب است پس امکان سوختن آن وجود ندارد اگر یک کبریت در نزدیکی بالون های پر شده از گاز هلیوم قرار دهید بالون را سوراخ کرده و گاز نشت پیدا می کند. از این رو این گاز برای پر کردن بالون ها مناسب تر از هیدروژن می باشد اما در مقایسه با هیدروژن این گاز گرانتر می باشد.

وزن هیدروژن نصف وزن هلیوم است اما میزان ارتفاعی که بالون های پر شده با گاز هیدروژن می گیرند ۲ برابر گاز هلیوم نیست زیرا میزان ارتفاع بالون به چگالی هوا بستگی دارد. درست است که میزان معلق ماندن و ارتفاعی که بالون های هیدروژنی می گیرند بیش تر است اما این اختلاف ناچیز است و خطرات محتمل در اثر استفاده از هیدروژن در بالون ها به مراتب بیش تر است.

معمول است که در مهمانی ها برای ایجاد سرگرمی گاز هلیوم درون بالون و یا بادکنک را تنفس می کنند که منجر به نازک شدن صدایشان می شود و سرگرم کننده است. شما با استفاده از تارهای صوتی خود قادر به صحبت کردن هستید عبور هوا از میان تارهای صوتی و لرزش تارهای صوتی تولید صدا می کنند و لب، دهان و زبان شما صدای تولید شده را تبدیل به صحبت می کنند با تنفس هلیوم فضای گلوی شما از این گاز پرشده.

هلیوم از هوا سبک تر و سرعت عبور صوت از آن بیشتر است بنابراین صدا در حضور گاز هلیوم سریع تر از هوا عبور می کند وصدا نازک می شود. معمولا نمی دانند که گاز هلیوم به چه میزان می توانند خطرناک باشد. تنفس گاز هلیوم خطرناک است.

نکات ایمنی مربوط به استفاده از گاز هلیوم در بالون و بادکنک :

  • بادکنک و بالون های هلیومی دور از دسترس کودکان نگهداری شود.
  • دهانه ی بادکنک هلیومی را در دهان و داخل بینی به هیچ دلیلی قرار ندهید.
  • هلیوم را تنفس نکنید.
  • بادکنک هلیومی را در محل های مرطوب انبار نکنید.
  • هیچ وقت سیلندر آن را در معرض مستقیم گرما و آتش قرار ندهید.
  • در اثر ترکیدن بادکنک هلیومی و یا بالن های هلیومی حتما باقی مانده های آن به دقت از زمین جمع آوری شود کودکان آن را در دهان خود قرار داده و منجر به خفگی می شود.

نکاتی که در هنگام پرکردن بالن  و بادکنک ها از سیلندر هلیومی باید در نظر گرفت:

  • لوله متصل به سیلندر که با آن بادکنک و بالون را پر می کنید از خود دور نگهدارید.
  • اطمینان حاصل کنید که شیر سیلندر محکم بسته شده.
  • قبل از شروع پر کردن بادکنک و یا بالون آن را محکم به دهانه سیلندر بچسبانید.

خطرات تنفس هلیوم از بادکنک یا بالون

دریافت میزان مورد نیاز گاز اکسیژن برای بدن انسان ضروری است در هنگام تنفس هلیوم میزان گاز اکسیژن مورد نیاز بدن کاهش می یابد چون تنها گاز دریافتی بدن هلیوم می باشد با این کار شما بدن خود را در معرض خطر قرار می دهید این خطرات شامل سرگیجه، حالت تهوع و حتی ممکن است از هوش رفتن را نیز به همراه داشته باشد حتی تنفس مقدار کمی گاز هلیوم از بادکنک و یا بالون هم می تواند باعث سرگیجه شود. تنفس گاز هلیوم از بالون یا بادکنک منجر به مرگ نمی شود اما غیر ممکن نیست.

 خطرات تنفس هلیوم از سیلندر تحت فشار

تنفس هلیوم از سیلندر تحت فشار بسیار خطرناک است زیرا فشار گازی که در سیلندر قرارگرفته بسیار بیش تر است از هوا و می تواند باعث خون ریزی و ترکیدن ریه شود.

خطرات قرار گرفتن در بالون های بزرگ هلیومی

بسیار خطرناک است که در درون بالون های بزرگ هلیوم قرار بگیرید چون میزان اکسیژن خون شما کاهش می یابد و قادر نخواهید بود به صورت خودکار تنفس هوا داشته باشید بنابراین به علت کاهش میزان اکسیژن بافت بدن دچار مشکلات تنفسی به طور دائم می شوید.

خطرات بالون و بادکنک های هلیوم و هیدروژنی برای محیط زیست

رها کردن بالون ها و یا بادکنک در هوای آزاد بسته به این که در کدام کشور زندگی می کنید غیرقانونی است برای مثال در *NSW* رها کردن بیش از ۲۰ بالون و بادکنک  در هوا غیرقانونی است زیرا این بالون و بادکنک ها بعد از مدتی پایین آمده می تواند برای محیط زیست خطرناک باشد.

اگر بالون و یا بادکنک های هیدروژنی در هوای باز رها شوند ارتفاع آن ها به طور مداوم زیاد می شود که این امر به نفع محیط زیست می باشد. بالون ویا بادکنک ها می توانند هزاران مایل معلق بمانند و بعد باقی مانده ی لاستیک بالون ها روی زمین بیافتد حیوانات این پلاستیک هارا با غذا اشتباه می گیرند و می خورند این امر امروزه باعث مرگ بسیاری از حیوانات شده است مخصوصا حیوانات دریایی، تحقیقات نشان داده سالانه میلیون ها جسد مرده ی جانوران دریایی پیداشده است که در گلوی آن ها باقی مانده لاستیک بادکنک ها بوده است. بادکنک های هلیومی مایل ها معلق می مانند ارتفاع می گیرند و در نهایت تکه تکه می شوند و باقی مانده ی آن ها بر محیط زیست به جا می ماند.

هلیوم گاز تجدید ناپذیر است و دسترسی به هلیوم ساده نیست درست است که ما هیچ وقت به طور کامل دسترسی به هلیوم را از دست نمی دهیم اما باید سعی کنیم بیش تر در موارد ضروری تر از آن استفاد کنیم مانند دستگاه MRI ، صفحه های LCD  و….

بالون ها و بادکنک ها ممکن است منجر به سقوط هواپیما شوند

بالون و بادکنک ها ممکن است منجر به سقوط هواپیما شوند. خبرگزاری ها می گویند که بالون ها و بادکنک هایی که در هوا معلق می مانند ممکن است به موتور هواپیما ها آسیب برسانند. بررسی های انجام شده نشان می دهد که علت برخی از سقوط هواپیما ها به خاطر گیر کردن لاستیک بالون و بادکنک ها در موتور هواپیما بوده است. مرکز امنیت حمل ونقل هوایی اظهار داشته این موارد سقوط در ارتفاع کم اتفاق افتاده است و بالون و بادکنک ها در مسیر جریان هوای موتور هواپیما قرار گرفته اند. و باعث کم شدن نیروی هواپیما شده اند. برخورد بالون ها با هواپیما اغلب اتفاق می افتد.

NSW*

نیو ساوت ولز( New South Wales )یا “ولز جنوبی نو” نام یکی از ایالتهای کشور استرالیا می‌باشد.
مرکز این ایالت شهر سیدنی است که بزرگ‌ترین شهر و شناخته شده‌ترین شهر استرالیاست.

مترجم و نویسنده : سمیه احقری

شرکت دایان گاز

16 دیدگاه در خطرات بالون و بادکنک هیدروژنی در مقایسه با بالون و بادکنک هلیومی
  1. چه جوری از کیفیت گاز داخل بادکنک مطمئن شویم؟

    • از روی بادکنک یا بالن سخته تشخیص اما بهتر است از منابع معتبر خریداری کنید گاز را و از اصل بودن گاز سیلندر به وسیله آنالیز و کنترل گواهی نامه اطمینان حاصل کنید .

  2. چرا بعد از چند روز بادکنک هلیومی پایین می آید؟

    • زیرا باید برای پوشاندن منافذ بادکنک از چسب استفاده شود تا گاز به بیرون نشت پیدا نکند

  3. چگونه از اصل بودن گاز هلیوم مطمئن شویم؟

    • از روی بادکنک یا بالن سخته تشخیص اما بهتر است از منابع معتبر خریداری کنید گاز را و از اصل بودن گاز سیلندر به وسیله آنالیز و کنترل گواهی نامه اطمینان حاصل کنید .

  4. به جز هلیوم و هیدرژن از چه گاز های دیگری برای پرکردن بالن و بادکنک استفاده میشود؟

    • هرگازی که سبک تر از هوا باشد می تواند بادکنک را در هوا معلق نگه دارد اما تنها هلیوم مناسب می باشد.

  5. چطور باید تشخیص بدهیم که بادکنک با هلیوم پر شده یا هیدروژن؟؟؟؟

    • با آنالیز کردن میشه فهمید که این روش هزینه بر است و عملا امکان آنالیز در بادکنک وجود ندارد می توان در سیلندر آنالیز را انجام داد بهترین روش هنگام شارژ است اگر از سیلندر قهوه ای که لیبل هلیوم خورده استفاده شود به احتمال زیاد هلیوم است و اگر از سیلندر قرمز که لیبل هیدروژن خورده استفاده شود به احتمال زیاد هیدروژن است اگر غیر از این موارد بود از گاز دیگری استفاده میشود که بسیار خطرناک است . روش دیگر برای فهمیدن نوع گاز داخل بادکنک قرار دادن آن در مجاورت شعله میباشد که این روش همانطور که در مقاله ذکر شده بسیار خطرناک است در صورت وجود گاز هیدروژن انفجار به همراه دارد و این روش اصلا پیشنهاد نمیشود.

    • دیدگاه *زمانی میریم مرگ بر این اون میدیم هلیوم خالص نمیاد داخل ایران تحریم رو تحریم این میشه میرن گاز مخصوص بالن میارند داخل کپسول می‌کنند این میشه من کپسول خریدم ده دقیقه تو ماشین نبود آرمید ماشنم شیشه هاش خورد شد شانس آوردم ماشین روشن نبود ده دقیقه نشد رفتم خانه بر گشتم ترکید که خدا بهم رحم کرد

      • اکثر سیلندرهای گاز هلیوم که وارد ایران می شود به صورت خالص هستند ولی متاسفانه در ایران تقلب صورت می گیرد و گاز هلیوم را با گازهای دیگر مخلوط می کنند.احتمالاً سیلندر که به شما داده اند حاوی گاز هیدروژن بوده در صورتیکه سیلندرها، دارای هیدروتست باشند امکان ترکیدن آن به صفر نزدیک می باشد.

  6. گاز هیدروژن سبک‌تر از هلیومه . چرا بادکنکی که با گاز هیدروژن پر کردیم مثل بادکنک های هلیومی بالا نرفت ؟

    • کلا که کار خطرناکی انجام دادید . احتمالا هیدروژن خالص نبوده .

  7. تنفس گاز هیدروژن برای نازک شدن صدا خطر داره؟

    • احتمالاً منظور شما استفاده از گاز هلیوم برای نازک شدن صدا بوده و برای تغییر صدا به حالت زیر از گاز هلیوم استفاده می شود زیرا سرعت صدا در هلیوم بیشتر از هواست و سبب نازک شدن صدا می گردد. این گاز که بیشتر در مهمانی ه مود استفاده قرار می گیرد حتی می تواند منجر به مرگ شود زیرا وارد شدن هلیوم بیش از حد به شش ها امر بسیار خطرناکیست و یا اینکه می تواند منجر به کاهش اکسیژن خون شود.
      هیدروژ گاز بسیار خطرناکیست و استنشاق آن به کسی پیشنهاد نمی شود. حتی با دیدن سیلندر هیدروژن شیر آنرا در هوا باز نکنید زیرا منجر به انفجار می شود.
      گاز دیگری که باعث تغییر صدا می شود گاز SF6 است و به علت سرعت کندتر آن در هوا سبب بم شدن صدا می شود.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *