هلیوم مایع و گسترش این صنعت در هند

 

 هلیوم مایع و گسترش این صنعت توسط دو شرکت هلیوس و ایواتانی در هند 

 

شرکت‌ تخصصی گاز هند، هلیوس اسپشیالتی گَسِز[۱] ( Helious ) و شرکت بزرگ گاز ژاپن، شرکت سهامی ایواتانی[۲] ( Iwatani )، قراردادی را امضاء کرده‌اند، که به موجب آن شرکت هلیوس اولین شرکت دارنده سه تأسیسات ترانسفیل[۳] هلیوم در هند خواهد شد.

این قرارداد، که در اوایل سال جاری تنفیذ شد، شامل تأمین هلیوم مایع برای تأسیسات ترانسفیل شرکت هلیوس، واقع در گجرات[۴]، تلانگانا[۵]، و راجستان[۶] است. دو مورد اخیر در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به بهره‌برداری رسیده‌اند.

این شرکت، قرار است سالانه یک میلیون متر مکعب هلیوم مایع را در سه سایت خود مدیریت کند. همچنین قصد دارد به یکی از تأمین‌کنندگان عمده هلیوم مایع در داخل کشور تبدیل شود. و به تمام تولیدکنندگان بزرگ تجهیزات اصلی[۷] ( OEMs ) خدمات ارائه کند.

اَجِی چاولا[۸]، مدیر شرکت هلیوس، در توضیح این قرارداد گفت: « از اعلام اینکه جدای از تأسیسات فعال ترانسفیل فعلی در گجرات ( غرب هند )، که در سال ۲۰۱۸ به‌ بهره‌برداری رسید، دو تأسیسات ترانسفیل دیگر را، یکی در راجستان ( شمال هند ) و دیگری در تلانگانا ( جنوب هند )، به راه انداخته‌ایم بی‌اندازه هیجان‌زده هستیم. »

« هلیوس، با این دستاورد جدید، اولین شرکت دارای سه تأسیسات ترانسفیل در هند است. این امر ما را قادر می‌سازد با داشتن تأسیسات در سه منطقه اصلی هند، جغرافیای وسیع هند را تأمین کنیم. »

این شرکت که در حال حاضر در « مسیر رشد بالایی » قرار دارد، قصد دارد سرمایه‌گذاری‌های خود در واحد جداسازی هوا[۹] ( ASU ) و تأسیسات تولید هیدروژن را نیز، در دو سال آینده، گسترش دهد.

در اوایل سال جاری، نگرانی‌هایی در مورد « کمبود هلیوم ۰/۴ » مطرح شد. « کمبود هلیوم ۰/۴ » ناشی از دوره طولانی کمبود عرضه، به دلیل تعطیلی کارخانه‌ها و آتش‌سوزی‌ها، به‌واسطۀ احتمال بروز اختلال در زنجیره تأمین و به دلیل بحران روسیه و اوکراین، تشدید شد.

[۱] Helious Specialty Gases (Helious)

[۲] Iwatani Corporation (Iwatani)

[۳] Transfill: متأسفانه علیرغم جستجوهای فراوان در منابع مختلف، هیچ معادل فارسی برای این اصطلاح یافت نشد. توضیح انگلیسی این واژه از منابع موثق علوم واژگانی خارجی به شرح زیر است: ترانسفیل یعنی انتقال گاز، چه در حالت مایع یا در وضعیت گازی، از مخزنی بزرگتر به مخزن‌های کوچکتر.

Transfill means transferring the gas, either in a liquid or gaseous state, from a larger container into smaller containers.

[۴] Gujarat

[۵] Telengana

[۶] Rajasthan

[۷] Original Equipment Manufacturers (OEMs)

[۸] Ajay Chawla

[۹] Air Separation Unit (ASU)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *