هلیوم

 هلیوم

برای کمک به تأمین امن، پایدار و مقرون به صرفه ی هلیوم (He) ، اتحادیه اروپا (EU) آن را به فهرست مواد اولیه حیاتی خود اضافه کرده است.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۸ برای مقابله با چالش های مربوط به دسترسی به مواد خام، فهرست خود را به روز کرده است. در این فهرست _که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد_ به ۲۷ ماده خام حیاتی  ۹ ماده از جمله He، اضافه شده است.

بازارهای He در سال های اخیر با سه سال کمبود جهانی _ طی سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ _ روبرو بود. پس از آن طی دو سال عرضه بیش از حد ناشی تولید کارخانه قطر ۲، از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ ناپایدار شده است. با این حال هرچند خروجی محدود از قطر که بدنبال آن شاهد تعادل بازار He بودیم. اما با توجه با توجه به وضعیت ژئوپلیتیک قطر با همسایگانش و بسته شدن های متوالی مرز آن،  احتمالاً در سال ۲۰۱۷،یک کمبود جهانی دیگر را ایجاد خواهد کرد.

هلیوم

ایالات متحده آمریکا تأمین کننده پیشروی He در جهان است. پس از آن قطر، الجزایر، استرالیا، کانادا، لهستان و روسیه نیز کشورهای تولیدکننده هستند.

اتحادیه اروپا به منظور انعکاس تولید، توسعه بازار و تکنولوژی، حداقل هر سه سال یکبار لیست مواد خام مهم حیاتی را مورد بررسی قرار می دهد. و تعداد مواد خام ارزیابی شده را تحت به روز رسانی منظم قرار می دهد.

امید است که این فهرست اروپا، از طریق افزایش فعالیت های بازیافت و در صورت لزوم تسهیل راه اندازی فعالیت های معدنی جدید، به ایجاد انگیزه در تولید مواد اولیه حیاتی کمک کند. همچنین درک بهتر نحوه دستیابی به امنیت عرضه مواد اولیه از طریق تنوع عرضه، از منابع مختلف جغرافیایی از طریق استخراج، بازیافت یا جایگزینی را میسر می سازد.

۲۷ ماده خام برای اتحادیه اروپا به عنوان مواد حیاتی فهرست شده اند، زیرا ریسک های کمبود عرضه و تأثیرات آنها بر اقتصاد بالاتر از سایر مواد خام است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *