دورنمای تامین گاز هلیوم

دورنمای تأمین هلیوم در نیمۀ دوم سال ۲۰۲۲ خوشبینانه ­تر است

از ابتدای سال ۲۰۲۲ و پس از وقوع رویدادهایی که پیامدهای منفی بر روی تولید هلیوم به همراه داشتند، اخیراً پیشرفت ­های بسیاری رخ داده است که نوید بخش بهبود دورنمای تأمین هلیوم و عرضۀ هلیوم در نیمۀ دوم سال ۲۰۲۲ می باشد.

یکی از عوامل کمبود هلیوم در دوره چهارم خود ( Shortage Heliun 4 )، تعطیلی موقت واحد غنی­ سازی هلیوم خام ( CHEU ) ادارۀ مدیریت زمین ایالات متحده ( BLM ) بوده است که خلوص هلیوم خام خروجی از «ذخایر فدرال هلیوم» را پیش از ارسال آن به خطوط لولۀ BLM ارتقاء می­داد و خطوط لولۀ BLM این هلیوم را به چهار پالایشگاه خصوصی هلیوم که برای تأمین خوراک گازی ( گاز ورودی ) خود به BLM وابسته اند، می رساند.

اطلاعات بیشتر:

Helium markets now experiencing ‘Helium Shortage 4.0’

( بازارهای هلیوم با «کمبود هلیوم در دوره چهارم » روبه ­رو هستند )

تعطیلی این واحد غنی سازی هلیوم ( CHEU ) از اواسط ماه ژانویه، اداره مدیریت زمین ( BLM ) را ناچار به محدودسازی برداشت هلیوم خام از خطوط لولۀ خود و کاهش عرضۀ خوراک هلیوم به پالایشگاه ­های هلیوم نموده و بدین ترتیب عرضۀ هلیوم در سطح جهانی بیش از ۱۰% کاهش یافته است.

در هفته ­های اخیر BLM قراردادی را با شرکت آلمانی Messer به منظور واگذاری بهره ­برداری از واحد غنی سازی هلیوم ( CHEU ) امضاء کرده و با وجود این که شرکت Messer به تازگی این مسئولیت را بر عهده گرفته و هنوز تاریخی را برای راه ­اندازی مجدد این واحد غنی سازی اعلام نکرده اما واگذاری مسئولیت راه­ اندازی CHEU به Messer نویدبخش شروع فعالیت آن در یکی دو ماه آینده می باشد. این اتفاق عرضۀ جهانی هلیوم را نسبت به میزان فعلی حدود ۱۰% افزایش خواهد داد.

یکی دیگر از تحولات مثبت این بود که اخیراً شرکت نفت و گاز آمریکایی ExxonMobile برنامۀ خود را برای تعطیلی موقت و تعمیر کارخانۀ Shute Creek در وایومینگ لغو کرد.

این کارخانه بزرگ­ترین واحد تولید هلیوم ایالات متحده است و بیش از %۲۰ عرضۀ جهانی هلیوم را در بر عهده دارد. توقف فعالیت کارخانۀ Shute Creek، که سالانه حدود ۴/۱ میلیارد فوت مکعب هلیوم تولید می­ کند، برای ماه اگوست برنامه ­ریزی شده بود که در صورت اجرای این تصمیم عملاً بخش اعظم مزایای حاصل از بازگشت BLM به فعالیت عادی خود، خنثی و بی ­اثر می کرد.

با وجود عدم دسترسی به جزئیات و اطلاعات مفصل، به نظر می­ رسد که شرکت Air Products نیز به تکمیل پروژۀ خود برای توسعۀ Arzew ( Arzew Expansion Project )، که گاز خام حاصل از واحدهای GL1Z و GL3Z را به واحد هلیوم موجود متصل می­ کند، نزدیک است. این پروژه باید گاز ورودی به کارخانۀ هلیوم را افزایش داده و منجر به افزایش تولید هلیوم در برخی از نقاط شود.

علیرغم آن که تحولات مذکور دلیلی برای خوش بینی محتاطانه هستند، پیش ­بینی من این است که کمبود هلیوم در دوره چهارم به این زودی ­ها پایان پیدا نمی ­کند. با این حال اگر اتفاقات ناخوشایند دیگری غافلگیرمان نکند، باید در نیمۀ دوم سال از شدت کمبود هلیوم کاسته شود تا  قادر باشیم با نگاهی به گذشته، Q1/Q2 را به عنوان اوج کمبود هلیوم در دوره چهارم به خاطر آوریم.

انتظار می ­رود تحول واقعی در میزان عرضه و افزایش منابع همچنان تا زمان شروع مجدد پروژۀ Gazprom’s Amur و افزایش میزان تولید به تعویق بیفتد. با این حال به دلیل تأثیرات ناشی ازجنگ اوکراین، زمان این اتفاق مورد تردید بوده و در پرده­ ای از ابهام قرار دارد. اما احتمال فعالیت مجدد Amur پیش از سال ۲۰۲۳ بسیار پایین است.

نکتۀ پایانی در مورد کمبود هلیوم در دوره چهارم این است که ما در تجارت هلیوم توجه بسیار زیادی را بر روی بخش عرضۀ هلیوم متمرکز کرده ­ایم. هرچند این احتمال نیز وجود دارد که با افزایش خطر رکود اقتصادی در اواخر سال جاری، کاهش تقاضا برای هلیوم به ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا کمک کند.

علیرغم آن که پیش­ بینی دقیق دربارۀ برقراری تعادل میان عرضه و تقاضای هلیوم در آینده بسیار مشکل است اما می­ توان گفت که سرانجام دلیلی برای خوش بینی محتاطانه وجود دارد.

منبع:

https://www.gasworld.com

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *