گازهای تخصصی

در خلاصه ای از وبینار مجموعه Gasworld با نام”صنایع بسیاری که به بازار جهانی گاز‌های تخصصی وابسته هستند” که توسط این شرکت انتشار یافته، به روند تولید گازهای تخصصی اشاره شده است. 

با وجود اینکه بسیاری از صنایع وابسته به بازار جهانی گاز‌های تخصصی هستند، امکان رشد این بازار در شرایط فعلی مهیا نیست. علی‌رغم این امر، رویدادهای ژئوپولیتیک اخیر منجر به افزایش ناپایداری این بازار، قطع زنجیره‌ی تأمین، افزایش قیمت مواد خام و فشار کلی تورم شده است، که همه‌ی این موارد در قابل پیش بینی نبودن یک صنعت سهیم هستند.

جنگ پیش آمده بین روسیه و اکراین، تأثیر شگرفی بر عرضه‌ی جهانی گازهای نادر و تخصصی داشته و زنجیره‌ی تأمین گازهای تخصصی از تولید و تأمین منابع، تا توزیع و عرضه را با نگرانی‌هایی مواجه کرده است.

مت آدامز، معاون اجرایی الکترونیک فلوئوروکربنز( EFC )و کوین کلوتز، کارشناس گازهای خالص از ولدکووا پشتیبان وبینار به Gasworld پیوستند تا درباره‌ی چالش‌های پیش‌روی این صنعت و فرصت‌های آن به بحث بپردازند.

آقای آدامز در این وبینار نشان داد که چگونه وقایع بین‌المللی بر بخش گاز و مواد الکترونیک تأثیر‌گذار است و خاطرنشان کرد با وجود تأثیر زمان‌های طولانی تدارک کالا برای مشتریان، فشار زیادی بر روی زنجیره‌ی تأمین وجود دارد.

به گفته ی آقای آدامز:

«ما همچنین شاهد افزایش حمل‌ونقل هوایی و هزینه‌ی کلی آماده‌سازی هستیم. البته این امر را قرنطینه‌های ناشی از کووید در چین و همچنین پیامدهای ناشی از مخاصمه‌ی روسیه و اوکراین تشدید کرد.»

اوکراین بزرگترین تأمین‌کننده‌ی گازهای نجیب جهان از جمله کریپتون، نئون، و زنون است.

در کنار مسائل ناشی از قطع زنجیره‌ی تأمین برای صنعت گازهای تخصصی، مشتریان نیز با نگرانی‌های دیگری روبرو هستند.

 آقای آدامز گفت:

« توسعه‌ی فناوری و تولید جدیدترین چیپ‌ست‌ها. چالش‌های دیگری هستند که مشتریان ما با آن مواجه‌اند.»

این چالش‌ها فرصت‌ زا هم هستند.

هم‌اکنون EFC برای کاهش میزان انتشار کربن این شرکت، در حال ساخت یک آزمایشگاه R&D در ساختمان خود در هاتفیلد پنسیلوانیا است.

EFC با تولید محصولات جدیدی که نسبت به کالاهای فعلی «بیشتر» دوستدار محیط‌زیست هستند، در مسیر فرآیند تولید پایدارتری پیش می‌رود.

آقای آدامز اظهار نمود «ما محصولات جدیدی در آن‌جا تولید می‌کنیم که بیشتر از کالاهای فعلی دوستدار محیط‌زیست هستند».

«ما برای برخی از مواد که می‌توانند به طور بالقوه گازهای گلخانه‌ای بسیار کثیف باشند به دنبال جایگزین‌های مشابه برای تولید نیم رساناها و سایر فناوری‌های پیشرفته هستیم.»

چشم‌انداز گازهای تخصصی

آقای آدامز در پاسخ به اینکه این صنعت چگونه می‌تواند با چنین وقایع بی‌سابقه‌ای در جهان سازگار شود توضیح داد «ما شاهد فرصت‌های عظیمی برای رشد در صنعت خود هستیم».

«همه‌ی ما تیترهایی را درباره‌ی سرمایه‌گذاری داخلی در کشور برای حمایت از تولید فناوری، توسعه‌ی هوافضا، خودروسازی، تولید غذا دیده‌ایم … این سرمایه‌گذاری‌ها قطعاً به ما نیز کمک خواهد کرد.»

این شرکت در فناوری‌های تحلیلی در سطح جهانی سرمایه‌گذاری کرده است تا داده‌هایی را تولید کند که به پایگاه مشتریان در حل مشکلات فناوری خود و همچنین از طریق سرمایه‌گذاری در به‌کارگیری شیوه‌های عملی، جایگاه این شرکت را به عنوان ارائه‌دهنده‌ی راهکار ارتقا دهد.

«ما بهترین افراد خود را در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده‌ایم تا دیدگاه های ما را به اجرا درآورند تا این شرکت نه یک شرکت گاز بلکه یک ارائه‌دهنده‌ی راهکار باشد.»

آقای کلوتز که پیشینه‌ای قوی در کار با گازهای تخصصی و توسعه‌ی بازارهای این صنعت دارد یک دهه را صرف کار با صنایع در حال ظهوری کرده است که از گاز یا مایعات برودتی استفاده می‌کنند.

آقای کلوتز در ابتدا گفت: «ما شاهد بروز مسائل زیادی در رابطه با زنجیره‌ی تأمین و هزینه‌های مواد خام بوده‌ایم و فکر نمی‌کنم هیچ‌کس از تولیدکنندگان تجهیزات تا مصرف‌کنندگان نهایی از اثرات آن در امان مانده باشد.»

«ما فهمیده‌ایم که مشتریان ما همیشه بهترین‌ها را می‌خواهند بنابراین در بازاری که پیش از این نیز به سوی اتوماسیون و تکرارپذیری پیش می‌رفت، اخیراً شاهد جهش بیشتری به آن سو بوده‌ایم.»

علاوه بر خروج افراد مسن و باتجربه از این صنعت و جایگزینی آن‌ها با نیروهای جدید و جوان، مسئله‌ای مهم که این شرکت با آن مواجه است کمبود نیروی کار در ایالات متحده ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ است.

آقای کلوتز اظهار نمود: «به همراه آن‌ها دریایی از تجربه در این صنعت از در خارج می‌شود. من متوجه شدم که یافتن راهی برای پر کردن این خلأ و اطمینان از این که از این جایگزینی زیانی وارد نمی‌شود چالشی بزرگ است.»

ولدکووا در تلاش است با افزایش تمرکز در اتوماسیون بر این صنعت تأثیر بگذارد.

“چیزی که ما سعی کرده ایم روی آن کار کنیم، خودکارسازی در صنعت گاز تخصصی و توسعه محصولاتی است که واقعاً برای این بازارهای جدید و در حال ظهور منطقی هستند.”

امکانی برای پیشرفت؟

آقای کلوتز در پاسخ به این پرسش که آیا هنوز امکان پیشرفت برای ادوات شرکت وجود دارد اذعان کرد ولدکووا در حال حاضر بر روی یک سیستم پُرکن خودکار برای گازهای تخصصی کار می‌کند.

«ما به آن محفظه‌ی ترکیب خودکار می‌گوییم که از یک پنل پر شده‌ی دستی برای ترکیب مخلوط‌های وزنی گازهای خالص از گازهای نادر و هیدروکربن‌ها تا گازهای کنترل انتشار شروع شد.»

«این محصول به دلیل نیاز به تکرارپذیری و دقتی که یک سیستم دستی قادر به تأمین آن نبود تغییر کرد.»

این شرکت با استفاده از اتوماسیون این محصول را بهبود بخشید.

«فکر نمی‌کنم هرگز پایانی وجود داشته باشد…»

«ما دائماً در تلاشیم راه‌های تازه‌ای پیدا کنیم تا بی‌دقتی، حتی به قدری ناچیز، و چیزهایی را که اغلب نادیده گرفته می‌شوند از بین ببریم.»

این شرکت، به دلیل همکاری با سیستم‌های کاربران نهایی، نیاز به تجهیزات جدید را بیشتر احساس می‌کند؛ تجهیزاتی که ممکن است در حال حاضر موجود نباشند و همین امر فرصتی را در این بازار ایجاد می‌کند.

آقای کلوتز چنین اظهار کرد: «ما با بسیاری از شرکت‌های بزرگ در رابطه با توسعه‌ی هر چیز، از بهره‌برداری‌های وسیع  گازهای خالص که در تریلرهای لوله‌ای پر می‌شوند تا پر کردن سیلندرهای یک‌ بار مصرف و ترکیب‌های هیدروکربن مایع برای خطوط لوله‌ی صنعت نفت در حال کار هستیم.»

وی افزود که طی پنج سال گذشته شاهد گرایش بیشتر به اتوماسیون آنالیز مخلوط ‌های گازی نسبت به داشتن سیستم‌های دستی بوده است.

«فکر نمی‌کنم هرگز پایانی وجود داشته باشد. همیشه جایی برای رشد وجود خواهد داشت.»

سازگاری با بازاری متغیر

به گفته‌ی کلوتز، در هفت سال آینده در ایالات متحده، حدود % ۸/۸ افزایش تقاضا برای گازهای خالص پیش‌بینی می‌شود.

«در رابطه با افزایش و عامل‌یابی کمبود نیروی کار که ما با آن دست به گریبانیم، اخیراً در حال همکاری با مشتریانی خارجی هستیم، و آن‌ها هم همین مسائل مربوط به کمبود نیروی کار را منعکس می‌کنند.»

وی افزود با وجود صنایعی جدید که در حال ظهوراند و نیز بسیار به مشتریان خود نیازمند هستند، باید تمرکز بیشتری بر اتوماسیون وجود داشته باشد.

«من فکر می‌کنم ما قرار است با اتوماسیون کار کنیم، و مطمئن شویم چیزی اتلاف نمی‌شود.»

«ما با سیستم‌های فوق‌بحرانی CO2 کار می‌کنیم، و من از مصرف‌کنندگان نهایی شنیده‌ام که اساساً دیگر مسئله رسیدن به محصول نیست. بسیاری از مشتریان حتی CO2 خود را واگذار می‌کنند.»

«با اطمینان از این که چیزی در این صنعت اتلاف نمی‌شود، ما قادریم از منابع اطراف خود به حد کمال بهره ببریم.»

متن فوق خلاصه وبیناری است که توسط Gasworld برگزار گردیده است.

منبع: gasworld.com

2 دیدگاه در خلاصه ای از وبینار مجموعه Gasworld با نام”صنایع بسیاری که به بازار جهانی گاز‌های تخصصی وابسته هستند”
  1. دیدگاه *سلام عرض ادب
    سپاس از مقاله بروز و خبری بسیار عالیتان


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *