اکسیژن

اکسیژن و سازمان بهداشت جهانی

با ابتلای نزدیک به یک میلیون نفر در هفته به ویروس کرونا( کووید ۱۹ )در جهان، سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که بیمارستان های جهان با خطر کمبود کپسول اکسیژن مواجه هستند.

یک قطعه بسیار حیاتی و مهمی که مورد استفاده بیماران مبتلا به ویروس کرونا در سرتاسر جهان است، کپسول اکسیژن است.

همانگونه که می ‏دانید ویروس کرونا با درگیر کردن سیستم تنفسی بیماران، برای آنها مشکلات حادّ تنفسی ایجاد می‏ کند و آنها از طریق تنفس معمولی نمی‏ توانند اکسیژن مورد نیاز خون خود را تأمین کنند و باید حتما از طریق کپسول اکسیژن یا ونتیلاتور تنفس کنند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی( WHO)، جهان روزانه ۶۲۰,۰۰۰ مترمکعب اکسیژن نیاز دارد که برای تأمین این میزان اکسیژن به حدود ۸۸۰۰۰ کپسول بزرگ اکسیژن احتیاج است تا بتوان نرخ فعلی مبتلایان جدید به ویروس کرونا در هفته را درمان نمود.

O2 درمانی با استفاده از متمرکزکننده‏ های اکسیژن تولید می‏ شود که اکسیژن موجود در هوا را جذب و خالص ‏سازی می‏ کنند و سپس برای مصرف بیماران در کپسول ذخیره ‏سازی می‏ نمایند.

تدروس آدهانوم رئیس سازمان بهداشت جهانی روز گذشته در یک نشست خبری با رسانه‏ ها گفت: “کشورهای بسیاری در جهان وجود دارند که بر سر تهیه دستگاه‏های متمرکز کننده O2 مشکل دارند و نمی ‏توانند نیازمندی خود به این دستگاه ‏ها را تامین نمایند”.

او افزود: “در حال حاضر تنها تعداد معدودی از شرکت‏ ها هستند که بازار تولید متمرکزکننده‏ های O2 را در قبضه خود دارند و( به همین دلیل )تقاضا از عرضه بسیار بیشتر است”.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که در حال رایزنی با سایر همکاران و پارتنرهای خود در سازمان ملل و سازندگان دستگاه ‏های ونتیلاتور و متمرکزکننده اکسیژن در اقصی نقاط جهان است تا از طریق بخش خصوصی بتوانند متمرکزکننده ‏های O2 برای کشورهایی خریداری کنند که به این دستگاه ‏ها نیاز شدید و آنی دارند.

مذاکرات سازمان بهداشت جهانی با سازندگان و تولیدکنندگان دستگاه ‏های ونتیلاتور و متمرکزکننده اکسیژن در هفته ‏های اخیر موجب شد تا این سازمان موفق به خرید ۱۴۰۰۰ دستگاه متمرکزکننده کننده اکسیژن شود و امید می‏ رود این سازمان در هفته پیش رو موفق به ارسال این دستگاه ‏ها به بیش از ۱۲۰ کشور جهان شود.

پیش‏بینی سازمان بهداشت جهانی این است که در شش ماه آینده به بیش از ۱۷۰۰۰۰ دستگاه متمرکزکننده اکسیژن احتیاج خواهد بود که ارزش مالی آنها بالای ۱۰۰ میلیون دلار است.

بعلاوه، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که این سازمان اقدام به خرید ۹۸۰۰ عدد دستگاه اکسی متر کرده است. اکسی متر دستگاه بسیار ساده‏ ای است که از آن برای مانیتور نمودن میزان اکسیژن موجود در خون بیماران استفاده می‏ شود. به گفته سازمان جهانی بهداشت، این اکسی مترها در حال حاضر آماده برای ارسال به کشورهای متقاضی است.

به گفته آقای آدهانوم، چالش دیگر فعلی در جهان این است که بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری حاد تنفسی نیازمند به میزان O2 بیشتری نسبت به میزان تولیدی O2 هستند که در حال حاضر بوسیله دستگاه ‏های متمرکز کننده اکسیژن تولید می‏ شود.

ایشان می‏ گوید: برای غلبه بر این مشکل، سازمان بهداشت جهانی در حال حمایت از چند کشور نیازمند برای خرید دستگاه‏ هایی است که آنها را قادر می‏ سازد O2 متمرکزشده مورد نیاز خود را به صورت انبوه و در مقیاس بالا تولید کنند. این یک راه حل بسیار خوب و مناسب برای درمان مبتلایان به بییماری کووید۱۹ است، لیکن نیاز به دانش فنی برای نگهداری( و تعمیر )این دستگاه ‏ها همچنان خود یک مسئله است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *