گاز طبیعی مایع (Liquefied Natural Gas یا LNG) به معنای گاز طبیعی مایع شده است. این گاز از گاز طبیعی گرفته شده و در دماهای بسیار پایین و فشار بالا به حالت مایع تبدیل می‌شود. گاز مایع طبیعی از مزایایی مانند حجم کمتر نسبت به حالت گازی، قابلیت حمل و نقل آسان و ذخیره سازی بیشتر برخوردار است.

LNG شامل بیش از ۹۵ درصد متان و درصد کمی اتان، پروپان و سایر هیدروکربورهای سنگین تر است. سایر ترکیبات و ناخالصی های گاز طبیعی مانند اکسیژن، آب، گازکربنیک و ترکیبات گوگردی طی فرآیند سرد کردن از آن جدا شده و گاز طبیعی در حالت مایع بدست می آید. البته LNG تا حد ۱۰۰ درصد متان خالص نیز قابل دستیابی است.

فرایند تولید LNG شامل یخ زدن گاز طبیعی در دماهای بسیار پایین (کمتر از ۱۶۲-درجه سانتیگراد) است. این فرآیند باعث تبدیل گاز طبیعی به مایعی می‌شود که حجم آن به حدود ۱/۶۰۰ از حجم گاز اولیه کاهش می‌یابد.

گاز مایع، بی‌بو، بی‌رنگ، غیرسمی و غیرخورنده است. خطراتی که این گاز می‌تواند در پی داشته باشد شامل شعله‌ورشدن، انجماد و خفگی است. چگالی انرژی این گاز  ۶۰ درصد سوخت دیزل می‌باشد.

استفاده‌های گسترده‌ای برای گاز مایع طبیعی وجود دارد، برخی از کاربردهای آن عبارتند از:

استفاده در صنعت انرژی: گاز مایع طبیعی به عنوان یک منبع انرژی پاک و قابل استفاده در تولید برق و گرما استفاده می‌شود. LNG ممکن است یک سوخت فسیلی باشد، اما انتقال به انرژی سبز را ممکن می سازد زیرا پاک تر از سایر گازهای طبیعی است به عنوان مثال این گاز ۴۰% دی اکسید کربن کمتر  از زغال سنگ و ۳۰% کمتر از نفت تولید می کند که آن را به پاک ترین سوخت  فسیلی تبدیل کرده است. این ماده در مقایسه با ذغال سنگ یا روغن به طور قابل توجهی دوده، گرد و غبار یا ذرات کمتری را منتشر می کند و مقادیر ناچیز دی اکسید گوگرد، جیوه و سایر ترکیبات مضر برای جو زمین را تولید می نماید.

حمل و نقل: LNG به صورت مایع در تانکرها حمل و نقل می‌شود و به عنوان یک منبع انرژی برای وسایل نقلیه مانند اتوبوس‌ها و کامیون‌ها استفاده می گردد.

زیرا دانسیته، انرژی بالاتری نسبت به سوختهای گازی دارد، چون به شکل مایع ذخیره می شود. مسافت پیمایش بیشتر و وزن کمتر مخازن ذخیره، استفاده از آن را در خودروهای کوچکترامکان پذیر می سازد. سرعت سوختگیری بالای LNG  در خودروهای بزرگ،  ۴ الی ۶ دقیقه می باشد (۱۰ الی ۴۰ گالن در دقیقه) علاوه بر این، ارزیابی و کنترل ترکیب سوخت با دقت بالایی امکان پذیر است و با توجه به اینکه LNG تولید شده برای خودروها تا ۹۹ درصد متان دارد، لذا کنترل و تعیین  ترکیب سوخت مناسب، بازدهی موتور و سوخت را نیز افزایش می دهد.

استفاده در صنعت: گاز مایع طبیعی در صنایع مختلف مانند صنایع شیمیایی، فولادسازی، سیمان و غیره استفاده می‌شود.

استفاده در خانه‌ها و ساختمان‌ها: گاز مایع طبیعی به عنوان یک منبع انرژی برای گرمایش و پخت و پز در خانه‌ها و ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

شرکت تجارت بین الملل دایان گاز با کادری مجرب آماده ی تامین و ارائه خدمات در زمینه ی انواع گاز های تخصصی، آزمایشگاهی، خالص، ترکیبی و تجهیزات مربوط به سیلندر های گاز با بالاترین استاندارد کیفیت برای تمامی صنایع بزرگ در ایران است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *