پیش بینی کاهش جهانی هلیوم و افزایش قیمت آن در بازار جهانی کاهش جهانی هلیوم و افزایش قیمت آن در بازار جهانی

در وبینار اخیر گسورد gasworld درخصوص بازار هلیوم با حضور فیل کورنبلوت، رئیس مشاوره هلیوم کورنبلوت، سخنرانان میهمان فیل کورنبلوت و مدیرعامل Four  برگزار گردید.

در این وبینار اظهار شد که هلیوم تا سال ۲۰۲۵ کاهش ۳۷ درصدی خواهد داشت و همچنین کاهش مشابهی در قطر نیز مشاهده خواهد شد. انتظار می رود بازار نوظهور هلیوم روسیه شاهد افزایش تولید خود از ۳ درصد در سال۲۰۲۱ به ۲۶ درصد تا سال۲۰۲۵ باشد. پروژه هایی که در حال حاضر در الجزایر، آفریقای جنوبی و تانزانیا انجام می شود، به آفریقا کمک می کند که درصد باقی مانده از تولید جهانی هلیوم را تشکیل دهد.

یکی از عوامل مؤثر در تغییر در بازار جهانی هلیوم « کمبود هلیوم » بوده است، موضوعی تخصصی برای کورنبلوت، که بینش دقیقی در مورد چگونگی این کمبود ارائه کرد.

کمبود هلیوم

کورنبلوت اظهار داشت که امسال انتظار می رفت که با فراوانی هلیوم مواجه شویم. اما پس از آن، تأسیسات گازپروم – پس از راه‌اندازی کوتاه مدت در سپتامبر – در اکتبر دچار آتش‌سوزی شد. و سپس انفجار و آتش‌سوزی جدی‌تری در اول ژانویه رخ داد.»

وی با اشاره به بحران روسیه و اوکراین، افزود که با توجه به رویدادهای هفته، احتمال راه اندازی مجدد نیروگاه در سال جاری کمتر است.

کورنبلوت گفت: “آرزوهایی برای تلاش برای راه اندازی مجدد کارخانه قبل از پایان سال وجود دارد. اما ممکن است این اتفاق بیفتد یا نیافتد.” وی افزود: واضح است که امسال سال دیگری با شرایط سخت عرضه، کمبود، تخصیص عرضه و افزایش قیمت ها خواهد بود.

به گفته کورنبلوت، کمبود تقاضا به دلیل کووید-۱۹ تا حد زیادی از بین رفته است، اما تنگناهای بندری به دلیل کووید-۱۹ در قطر باعث مشکلات لجستیکی مانند تأخیر در حمل و نقل شده است که منجر به بازار نقطه ای کمتر قابل اعتماد می شود. اگرچه انتظار نمی رود که در سال جاری شاهد بازگشت زیادی به حالت عادی داشته باشیم، اما پیش بینی می شود باتوجه به تخصیص محتاطانه BLM قیمت ها اندکی ثابت خواهد ماند.

از نظر تأثیر بر عرضه هلیوم در بحبوحه تنش‌های شدید بین روسیه و اوکراین، کورنبلوت معتقد است که احتمالاً تأثیر بسیار کمی در کوتاه‌مدت خواهد داشت.

آیا تحریم های روسیه می تواند بر عرضه هلیوم تأثیر بگذارد؟

با توجه به افزایش قابل توجه تولید هلیوم در روسیه در چند سال آینده، تحریم های پیشنهادی ایالات متحده علیه روسیه می تواند بر عرضه جهانی هلیوم تأثیر بگذارد.

کورنبلوت با بیان اینکه فکر نمی‌کند در ۱۲ ماه آینده “تأثیر بزرگی” بر عرضه انرژی داشته باشد، افزود: “به هر حال کسی انتظار زیادی از روسیه ندارد، اما در درازمدت، تجارت با روسیه بسیار دشوار می شود. در آن نقطه می تواند تأثیر زیادی داشته باشد.»

وی افزود قرار است کارخانه بزرگ دیگری در قطر ایجاد شود و امیدوارم که عرضه هلیوم در اواخر این دهه بسیار قابل اعتمادتر باشد.

مؤسس شرکت اکتشاف و بهره برداری Four Corners Helium، تیم رینوت با ۴۰ سال تجربه در تجارت انرژی با تخصص در تولید، ارزیابی و عملیات بالادستی، در جهت اکتشافات گسترده در جهان  مجهز شده است.

باتوجه به کمبود های پیش رو، سیستم های بازیافت گاز نقش کلیدی در صنعت هلیوم دارند. اسکاراملینو با توضیح در مورد مشارکت Arencibia در بازیافت گاز و عرضه هلیوم توضیح داد: «ما سیستم‌های بازیابی سفارشی در محل را برای کاربران بزرگ هلیوم می‌سازیم. ما خودمان این سیستم ها را تامین مالی و راه اندازی می کنیم، این به کاهش سرمایه و ریسک عملیاتی برای مشتریانمان کمک می کند.

این شرکت با تضمین عملکرد سیستم‌های خود برای بازیابی کمتر از ۹۰ درصد هلیوم، معمولاً ۹۵ تا ۹۷ درصد هلیوم را بازیابی می‌کند و به طور چشمگیری نیازهای اولیه را برای مشتریان خود کاهش می‌دهد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *