هیدروژن

«شورای هیدروژن» جدیدی در داووس شروع به کار خواهد کرد.

در تاریخ ۱۷ ژانویه ۲۰۱۷، سیزده نفر از رهبران صنایع برای رسیدن به اهداف مرتبط با تغییرات آب‌وهوا در داووس، سوئیس، با یکدیگر ملاقات کردند تا استفاده از هیدروژن را ترویج دهند. در این تاریخ سیزده شرکت پیشرو در زمینه‌های انرژی، حمل‌ونقل و صنعت، برای اعلام پایبندی خود به هدف جمعی و خواسته‌ی بلند مدت استفاده از این گاز و بهبود انتقال انرژی، طرحی را به مرحله‌ی اجرا درآوردند.

این طرح برای نخستین بار مطرح شده است و «شورای هیدروژن» مصمم است که این گاز را در زمره‌ی روش‌های مهم انتقال انرژی بگنجاند. هیدروژن حامل چند منظوره‌ی انرژی است و ویژگی‌های سودمندی دارد؛ به‌بیان دیگر، از آن‌جایی‌که در هنگام استفاده از هیدروژن گاز CO2 تولید نمی‌شود، می‌توان آن را به‌عنوان سوخت یا منبع انرژی پاک محسوب کرد؛ علاوه ‌بر آن، هیدروژن می‌تواند در ایجاد سیستم‌های انرژی پاک و کم‌کربن نقش مهمی ایفا کند. در طی سال‌های گذشته، محصولات و تکنولوژی‌های هیدروژنی پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و اکنون در حال ورود به بازار هستند. این شورا برای تحقق اهدافش با تعدادی از پشتیبان‌های کلیدی، مانند سیاست‌گذاران، افراد فعال در زمینه‌ی کسب‌وکار، سازمان‌های‌ بین‌المللی و جوامع مدنی، همکاری می‌کند و طرح‌هایی را به آن‌ها پیشنهاد می‌دهد.

در هنگام آغاز به کار این گروه، اعضای «شورای هیدروژن» تصدیق کردند که خواسته‌ی‌ آن‌ها شتاب بخشیدن به سرمایه‌گذاری قابل‌توجه‌شان در توسعه و بازاریابی بخش‌های مربوط به هیدروژن و پیل سوختی است. تخمین زده می‌شود که ارزش این سرمایه‌گذاری مجموعاً به ۱.۴ میلیارد یورو در سال می‌رسد. تسریع بخشیدن به این فرآیند در صورتی ممکن می‌شود که پشتیبان‌های کلیدی با اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌های حمایتی مناسب، از هیدروژن به‌عنوان بخشی از ترکیب‌ انرژی نسل بعد بیشتر پشتیبانی کنند.

جلسه‌ی «شورای هیدروژن» نخستین بار در روز سه‌شنبه در داووس برگزار می‌شود، این شورا از سیزده مدیرعامل و رئیس شرکت‌های صنعتی و انرژی مختلفی تشکیل شده است که گرد هم جمع شده‌اند و مصمم هستند که به هدف بلندپروازانه‌ی رسیدن به دو درجه‌ی سلسیوس، مطابق توافق ۲۰۱۵ پاریس، دست یابند. در ادامه نام شرکت‌های بین‌المللی عضو شورا ذکر شده است: ایر لیکویید، آلستوم، آنگلو آمریکن، بی‌ام‌دبلیو گروپ، دایملر، اِنجی، هوندا، هیوندای موتور، کاواساکی، رویال داچ شِل، گروه لیند، توتال و تویوتا. این شورا توسط رؤسای دو کشور و دو بخش متفاوت رهبری می‌شود، که اکنون این دو نفر رؤسای ایر لیکویید و تویوتا هستند.

بنویت پوتیر، مدیرعامل ایر لیکویید: «توافق ۲۰۱۵ پاریس برای مقابله با تغییرات آب‌وهوا، قدمی مهم در مسیری درست است، اما برای تحقق چنین خواسته‌ای باید اقدامات تجاری صورت گیرد. این شورا تعدادی از شرکت‌های پیشرو بین‌المللی در زمینه‌های صنعت، خودروسازی و انرژی را با خواسته‌ای واضح گرد هم آورده است، تا مشخص کند چرا این گاز جزوی از راه‌حل‌های کلیدی در بخش‌های صنعتی و مسکونی، انتقال انرژی، حمل‌ونقل و تولید برق است، درنتیجه برای رسیدگی به این موضوع استراتژی‌های جدیدی در مقیاس‌ جهانی نیاز است. اما نمی‌توانیم این کار را به تنهایی انجام دهیم. دولت‌ها باید با اقدامات خودشان( برای مثال، با طرح سرمایه‌گذاری زیربنایی در مقیاسی عظیم ) از این گاز حمایت کنند. امروز برای استفاده از هیدروژن به رهبران فراخوان دادیم، تا از این طریق بتوانیم با کمک یکدیگر به اهداف مشترک خود درخصوص آب‌ و هوا دست پیدا کنیم و کشش بازار را برای اکوسیستم نوظهور هیدروژن افزایش دهیم».

تاکشی اوچی‌یامادا، رئیس شرکت تویوتا: «این شورا در کمال وظیفه‌شناسی تکنولوژی این گاز و منافع مرتبط با آن را به دنیا ارائه کرده است. این شورا به دنبال مشارکت، همکاری و درک از جانب دولت‌ها، صنایع و مهم‌تر از همه عموم مردم است. شرکت تویوتا همواره تلاش کرده‌ است که در پیشرفت‌های مربوط ‌به محیط‌ ‌زیست و تکنولوژی‌‌ِ صنعت خودروسازی، برای مثال از طریق معرفی خودروهای پیل سوختی، نقش مهمی ایفا کند. از این گذشته، می‌دانیم که علاوه‌بر حمل‌ونقل، هیدروژن می‌تواند چندین صنعت و زنجیره‌ی ارزش در جامعه‌مان را به سیستم کم‌کربن تغییر دهد. هدف شورای هیدروژن این است که با جدیت جوامع را به این تغییر تشویق کند».

گزارشی با عنوان «چگونه هیدروژن انتقال انرژی را ممکن می‌سازد؟»، که از طرف این شورا تهیه شده است، آینده‌ی بالقوه‌ای که هیدروژن می‌تواند به وجود بیاورد و طرح شورا و اقدامات کلیدی لازم برای سیاست‌گذاران که باید به کار گرفته شوند را با جزئیات بیشتری شرح می‌دهد تا نقش هیدروژن در انتقال انرژی به‌طور کامل امکان‌پذیر و آشکار شود.

به‌عنوان شرکت‌های جهانی فعال در زمینه‌های انرژی و صنعت، این وظیفه‌ی شورا است که برای مدیریت انتقال انرژی و حرکت به سوی اقتصادی کم‌کربن و پایدار راه‌حل‌هایی ارائه کند: برای رسیدگی به این چالش دشوار اقدامات مشترک لازم است. از دولت‌ها و سازمان‌های اجتماعی مهم دعوت کردیم تا به نقش هیدروژن در انتقال انرژی پی ببرند، با ما همکاری کنند و کمک کنند تا برای پیاده‌سازی مؤثر آن برنامه‌ریزی کنیم.

مجموع درآمد تمام اعضای شورای هیدروژن به ۱٫۷۰ تریلیون یورو می‌رسد و ۱.۷۲ میلیون نفر کارمند در سراسر جهان در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

درباره‌ی هیدروژن

هیدروژن حامل انرژی چند منظوره، پاک و ایمنی است که می‌توان آن را به ‌عنوان سوخت برای تولید برق، یا در صنعت به‌ عنوان ماده‌ی خام استفاده کرد، هم‌چنین می‌توان آن را در مقادیر بسیار زیاد ذخیره کرد. اعضای این شورا به‌کارگیری هیدروژن را با جدیت ترویج می‌کنند. می‌توان از برق (تجدیدپذیر) و همین‌طور سوخت‌های فسیلی کم‌ کربن این گاز را تولید کرد، علاوه‌بر آن استفاده از این گاز هیچ‌گونه آلاینده‌ای تولید نمی‌کند. می‌توان به ‌آسانی هیدروژن را به شکل مایع یا گاز با چگالی انرژی بسیار زیاد ذخیره و منتقل کرد، از طرف دیگر این ماده قابلیت اشتعال دارد و می‌توان برای تولید گرما و الکتریسیته در پیل‌های سوختی از آن استفاده کرد، از این رو استفاده از آن در حال افزایش است. این خاصیت چند منظوره بودن این گاز در بخش‌های صنعتی، مسکونی، حمل‌ونقل، و همین‌طور در بخش ذخیره‌سازی انبوه انرژی‌های ادواری تجدید‌پذیر نقش مهمی دارد، که باعث می‌شود هیدروژن راه‌حلی امید بخش برای غلبه بر چالش‌های مرتبط با انتقال انرژی باشد.

ترجمه: دایان گاز

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *