تصفیه آب

فناوری جدید برای تصفیه آب

شرکت Evonic از دوپ کردن باکتری به عنوان فناوری جدید برای تصفیه آب استفاده می نماید.

شرکت تخصصی مواد شیمیایی Evonic برای حمایت از صنعت تصفیه آب، از فناوری غشایی خود به روش دوپ کردن میکرو ارگانیسم هایی که واکنش های مهم تبدیل مواد در تصفیه بیولوژیکی فاضلاب با اکسیژن را به عهده می گیرند، استفاده می کند.

چیزی که تا به امروز مشخص شده این استکه Evonik قصد دارد یافته های خود را که با استفاده از غشاهای الیاف توخالی SEPURAN N2 هوای غنی از اکسیژن تولید می شود در نمایشگاه تجاری فناوری‌های زیست‌محیطی IFAT که از تاریخ ۳۰ ماه می تا ۳ ژوئن در مونیخ برگزار می‌شود؛ ارائه کند.

در حالی که قرار بود این غشاها برای جداسازی موثر گاز مورد استفاده قرارگیرند، این متخصص غشاء اتریشی قصد دارد تا فناوری خود برای حمایت از تصفیه آب به صورت پایدار را به خدمت گیرد، خصوصاً ‌که نرخ‌ رشد جمعیت در مناطق شهری همچنان رو به افزایش است.

رویکرد این شرکت به تسریع فرآیند طبیعی بیولوژیکی که توسط میکرو ارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها و قارچ ها از طریق مراحل مختلف تصفیه انجام می‌گیرد، می باشد.

دکتر جرج بالستر، رئیس بخش گازهای فرایندی SEPURAN، اوونیک در این خصوص می گوید:

“ما قادریم با بهینه‌سازی شرایط زندگی میکروارگانیسم‌ها، به این فرآیندها شتاب دهیم. این کار به آنها این اجازه را می‌دهد که رشد سریع‌تری داشته باشند و به شکلی موثرتر کار کنند”.

“ما باکتری‌ها را با اکسیژن دوپ کردیم، بنابراین می‌توان گفت که ما به شکل محلی و با استفاده از فناوری غشایی خود و خوراک دهی گزینشی به این موفقیت دست پیدا کردیم”.

اوونیک برای توانمندسازی ارگانیسم‌ها برای جذب مواد مغذی بیشتر در حین فرآیند، ازافزودن نیتروژن در بالادست بخش جداسازی جامدات استفاده کرده و به این صورت سرعت رشد میکروارگانیسم ها را کاهش داده است.

دفاتر مرکزی Evonic

دکتر بالستر اضافه کرد: “ما با استفاده از غشاهای خود می‌توانیم شرایط مرزی بیوشیمیایی را در هر مرحله از تصفیه پساب دقیقاً تعیین کنیم”

“به این صورت، اپراتورهای کارخانه می‌توانند فرآیندی با بازدهی بیشتر را راهبری کنند و ظرفیت های کارخانه را بدون نیاز به ساخت و سازهای بزرگ، گسترش دهند”.

زمانی که از فناوری‌های جداسازی غشایی اوونیک برای اهداف صنعتی گازی استفاده می‌شود، این غشاها به عنوان فیلتری عمل می‌کنند که به گازهای خاصی اجازه عبور داده و از عبور برخی از آنها ممانعت می‌کنند.

یکی از مزایای غشاهای نوع SEPURAN این است که فاقد بخش های متحرک است و نسبت به فناوری‌هایی مانند جذب با تغییر فشار( PSA )پیچیدگی کمتری دارد.

بالستردر اوایل سال جاری در گفتگو با gasworld نظر خود را در مورد این فناوری اینگونه بیان کرد: “شما به هیچ روش کمکی، ماده شیمیایی، یا هر چیز دیگری نیاز ندارید.”

“در صورتی که شما یک جریان هوای فشرده شده و یک غشا داشته باشید، می‌توانید به صورت خودکار هوای غنی از اکسیژن با نیتروژن تولید کنید. این فرایند ساده به شما این امکان را می دهد تا برای تولیدات غیرمتمرکز زیادی از آن استفاده کنید.”

واحد تصفیه پساب

فناوری‌های افزایش کارایی تصفیه پساب نیز می توانند در تکمیل دسترسی به آب آشامیدنی پاک در کشورهای محروم مانند لبنان و مناطق خاصی از غرب آفریقا بسیار ارزشمند باشند.

کمبود آب

در مقاله‌ای که در نوامبر گذشته به چاپ رسید، gasworld به بررسی water nexus و اینکه چگونه بخش صنایع گازی می‌تواند به کاهش کمبود آب در مناطق کم آب کمک کند، پرداخته است.

در هشداری که توسط مدیر اجرایی UNISEF خانم هنریا فور در ماه آگوست داده شد، اعلام شد “بیش از چهار میلیون انسان در لبنان، که عمدتاً بچه ها و خانواده‌های آسیب‌پذیر هستند، در روزهای آتی با کمبود بحرانی آب یا قطع کامل آب سالم موجه خواهند شد.” که باید “اقدام اضطراری” انجام شود.

او همچنین اضافه نمود که “در ماه گذشته، یونیسف این هشدار را داده بود که بیش از ۷۱% از جمعیت لبنان تابستان امسال آب نخواهند داشت”

در شرایطی که وضعیت آب و خدمات بهداشتی “تحت فشار شدید” قرار دارد، ممکن است میلیون‌ها نفر به منابع آب ناسالم رو بیاورند

و این امر باعث افزایش بیماری‌های ناشی از آب و همچنین کووید-۱۹ خواهد شد.

علاوه بر تلاشهایی که منجر به افزایش ایمنی آب می‌شود، مانند اقداماتی که توسط اوونیک انجام شده است، شرکت‌های درگیر در حوزه جذب و ذخیره‌سازی کربن که مصرف بالای آب جذب دارند( CCS )می‌توانند مصرف آب را با اجرای فناوری‌های به روز CCS کاهش دهند. به این ترتیب که CO2 را با استفاده از جذب روی مواد جامد یا عبور گاز دودکش از درون غشاها، از گاز دودکش جداسازی نمود.

در ادامه این بخش از مفهوم اقتصاد چرخشی، اوونیک از محصولات بازه SEPURAN برای تصفیه بیوگازی که در حین فرایند تصفیه آب و فاضلاب تولید می‌شود، استفاده می کند. بنابراین گاز طبیعیCO2 را می توان یا به شبکه گاز طبیعی تزریق نمود یا اینکه آن را به عنوان سوخت سبز برای وسایل نقلیه شهری مورد استفاده قرار داد.

با بیان اینکه فناوری غشایی این کارخانه چالش‌های اساسی پیش روی شهرهای امروزی را حل می کند، ولکلار وبر، رئیس بخش SEPURAN سبز، اوونیک افزود که “ما باور داریم که محصولات ما می‌توانند نقش مهمی در سیستم‌های تصفیه پساب هوشمند، انرژی و قابلیت انتقال آن‌ها ایفا کنند. “

 

منبع: https://www.gasworld.com

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *