گاز هلیوم

تولید هلیوم مازاد منجر به کف قیمت هلیوم خواهد شد.

کارشناس هلیوم آقای فیل  کورنباث در آخرین ویبینار تلویزیونی  گسورلد که با حمایت Evonik  برگزار شد. توضیح داد که مازاد عرضه هلیوم تا مدتی منجر به کف قیمت هلیوم خواهد شد.

 در بخش دوم سری وبینارهای موسوم به قیمت هلیوم: شناخت بازار در سال ۲۰۲۰، که با میزبانی  gasworld Rob Cockerill سردبیر بخش گلوبال گسورلد برگزار شد. روی تأثیرات کوید ۱۹  بر صنعت  هلیوم جهانی، قیمت هلیوم و آینده این صنعت صحبت شد.

عرضه و تقاضای هلیوم در اثر همه گیری کرونا با مشکلاتی مواجه شد.

 کورنباث ریاست شرکت مشاوره ای هلیوم کرونباث که در ۳۸ سال اخیر باشرکت های اصلی صنعتی گاز در این زمینه همکاری کرده است. نحوه توقف کسری  ۳٫۰ هلیوم را توضیح و در مورد تأمین بیش از اندازه آن در سال ۲۰۲۱ خوش بین است.

او در مصاحبه با تلویزیون گسورلد اذعان نمود که: ” کسری ها در مدتی معین می تواند پایان یابد به شرط این که عرضه جدید در بازار انجام شود.

 من نمی خواهم احتمال وقوع مجدد کسری را  در صورت تأخیر در عرضه نوین منکر شوم. اما عرضه مازاد محتمل تر از کسری است. اگر شرکت آمور متعلق به گازپروم روسیه وارد بازارمی شود. قیمت هلیوم درفاز ثبات است. افزایش شدید قیمت هلیوم دراین دوره پایان می یابد. وقتی عرضه جدید در بازار انجام شود به باور من این قیمت ها مجدداً بخاطر زمان بندی عرضه جدید کاهش می یابند . “

کرونباث اضافه نمود : “سناریوی محتمل در صورت عدم عدم قطع روند، این است که انتظار عرضه مازاد را در بازار نداشته باشید. وقتی کسری وجود دارد،  قیمت بالا می رود و وقتی عرضه زیاد است، قیمت هلیوم افت می کند. 

بنابراین انتظار دارم که در صورت افزایش عرضه قیمت هلیوم افت کنند. ما در یک ثبات قیمتی به سر می بریم و  این روند می تواند مدتی به طول انجامد “.

  طبق اظهارات کورنباث تقاضا برای هلیوم هنوز وجود دارد:

”  تقاضا هنوز کمتر از زمان قبل از کرونا است. به باور من برگشت تقاضای هلیوم به آن دوران به حداقل یک یا چند سال زمان نیاز دارد “.

 شرکای اصلی بازار معمولاً افزایش عرضه فعلی در بازار را کم اهمیت جلو می دهند اما در مورد وقایع آینده شاهد نوعی ابهام هستیم. بازار در وضعیت  انتظار است. مازاد با احیای اقتصادها بعد از پاندمی کمتر شد و تقاضا برای هلیوم در حال افزایش است. به همین دلیل مازاد عرضه کاهش خواهد یافت اما انتظار داریم که ظرفیت های جدیدی در سال آینده وارد بازار شوند “.

کرونبات در مورد منابع جدید هلیوم در قطر و روسیه نیز صحبت کرد که به باور او به ترتیب در بهار ۲۰۲۱  و نیمه دوم ۲۰۲۱ وارد بازار می شوند.

 کرونباث اظهار نمود: ” من این روند را سناریوی نخ کردن سوزن می نامم که ما به دوران کمبود برنمی گردیم و با وجود کاهش مازاد، کسری برنخواهد گشت و من آن را سناریوی ۷۰-۶۰ درصد می نامم. اما اگر در عرضه منابع جدید تأخیری رخ دهد، شاهد خواهیم بود که بازار به روال قبل برمی گردد. دربلند مدت و بعد از سال ۲۰۲۱  چشم انداز  بازار برای مصرف کننده های هلیوم بسیار مثبت است. روند پروژه های جدید بسیار قدرتمند است “.

کرونباث اذعان نمود که با آغاز بهره برداری از منابع  جدید در سال ۲۰۲۱،  کمبود هلیوم  احتمالاً دیگر رخ نخواهد داد”.

 بعد از  ورود امور( روسی )به بازار، احتمال  افزایش و مازاد عرضه بیشتر از کسری است و وقتی به اواسط  دهه ۲۰۲۰ می نگرم، دلیلی برای این کسری ها نمی بینم و به نظر  باید برعکس می بود.

 صنعت نیمه رساناها نیروی محرکه تقاضای آینده برای هلیوم

مایک بات شریک شرکت مشاوره ای لینکس که روی مواد شیمیایی الکترونیکی و مواد و فرایندهای مربوط به فیلم های نازک متمرکزاست اعلام نمود که تقاضای هلیوم درآینده به کارهای هایتک مانند صنعت نیمه رساناها وابسته است.

 صنعت نیمه رساناها هم مانند عرضه هلیوم به صورت عجیبی بهبود بخاطر روند پاندمی بهبود یافته است.

کوربات به تلویزیون گسورلد گفت: آثار کرونا بر روی صنعت نیمه رساناها بسیار مثبت و غیرمنتظره بوده است.

 کرونا به لحاظ اقتصادی مضر بود. معمولاً  آنچه در رکودها رخ می دهد آن است که مصرف کنندها هزینه کمتری برای اقلامی مانند  اقلام فناوری می کنند. کسب و کارها سرمایه گذاری زیادی در این اقلام نمی کنند. امادرهمه گیری اخیر شاهد رفتارهای جدیدی مانند کار درخانه و یا آموزش راه دور بودیم که منجر به رشد اقتصادی در بخش های فناوری شد “.

کوربت  افزود: با  توجه  به این موارد رکود امسال برای  صنعت نمیه رساناها  زیر ۱۰ درصد است. امسال سال خوبی برای این صنعت است و  بخش های مصرف کننده  هلیوم آن هم خوب بودند. ما شاهد نوسان تقاضا برای نیمه رساناها هستیم. و قویترین رشد در بخش تراشه های پیشرفته بود. هلیوم گازی مهم  است که در اغلب فرایندهای نیمه رساناها و فعالیت های آن استفاده دارد و برای فراوری وافر به کار می رود. هلیوم به فرایندهای خلاء زیادی مرتبط است و شماری از  کاربردهای کلیدی به آن وابسته اند که از آن جمله گازهای حامل، مانند ترکیبات گازی و تست نشتی هستند.

 کوربت با اطمینان اعلام کرد که شاهد رشد شدید تقاضا برای هلیوم در سال پیش رو خواهیم بود که موتور محرکه آن صنعت نیمه رسانا است . کوربت افزود ” انتظار داریم که  به خاظر رشد کارخانه ها و دستگاه های نیمه رسانا  تقاضا برای هلیوم  بیشتر شود. تقاضا برای دستگاه های نیمه رسانای پیشرفته  به  مقیاس بندی عمودی بستگی دارد که به این معنی است که ما دستگاه های کوچکتر می سازیم و وقتی این کار را می کنید از فرایندهای خلاء بیشتری استفاده می کنید. “

کوربت افزود :”  در  چند سال آتی و با رشد بازار نیمه رساناها انتظار داریم که تقاضا در چهار یا پنج سال آینده ۵۰ درصد افزایش یابد. و این به ادامه تولید و تقاضا برای نیمه رساناها در بخش های فناوری پیشرفته و ادامه سرمایه گذاری و تقویت صنعت نیمه رسانا بستگی دارد. در حال حاضر، حدود ۲۰۰  شرکت  بسیار پیشرفته نیمه رساناها از وافرهای ۳۰۰ میلیمتری به عنوان نقطه آغازین استفاده می کنند، و همین شرکت ها مصرف کننده های اصلی هلیوم می باشند. 

ترجمه دایان گاز

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *