شرکت بلواستار

سایت های گالاکتیکا و پگاسوس، سایت های جدید شرکت بلواستار برای استخراج هلیوم

 

کمیسیون حفاظت از نفت و گاز کلرادو برای تصمیم‌گیری در مورد تأیید یا عدم تأیید حفاری چهار چاه توسعه‌ی هلیوم در پروژه‌های اکتشافی شرکت بلو استار در سایت های گالاکتیکا[۱] و پگاسوس[۲]  در تاریخ چهارشنبه چهاردهم سپتامبر جلسه‌ ای برگزار کرد.

چهار منطقه‌ی (۰۹، ۱۶، ۳۵ و ۳۶) واقع در شهرستان لاس‌آنیماس[۴] اولین نقاط در این سری اکتشافات هستند که در آنها غلظت مورد انتظار هلیوم تا ۳٫۱۴ درصد تخمین زده شده است. شرکت بلواستار قصد دارد پس از اخذ مجوز سایت در جلسه‌، مجوزهای نهایی برای حفاری را تسلیم کند.

در این برنامه‌ی توسعه، احتمال دارد که ابتدا برای تحلیل فشار و جریان افزوده یکی از چهار چاه زودتر از سایرین حفر شود. و حفاری سه حلقه چاه دیگر تا راه‌اندازی تأسیسات فراوری به پایان برسد. در نتیجه‌ی این اقدام، پیش از اتصال چاه به تأسیسات فراوری، فرایند حفاری، سرگشایی چشمه‌ی هلیوم و سپس بستن چاه آن در مدت زمان کوتاهی انجام خواهد شد.

همچنین شرکت بلواستار هلیوم آخرین گزارش‌های مربوط به حفاری یکی از چهار چاه هلیوم مورد تأیید یعنی چاه Sammons 315310C را منتشر کرده است. گفتنی است که این چاه از سوی شرکت نفت و گاز وکتا[۵] ( سرمایه‌گذار مشترک و مجری AMI ) تحت حفاری قرار دارد.

طبق توصیه‌ی شرکت وکتا در گزارش‌های واصله، در عمق ۳۸۷٫۰۹۶ متری لایه‌ سنگ‌های رسی پوششی نصب شده است که ماسه‌سنگ‌های لیونی فوقانی و تحتانی را از هم جدا می‌کند.

این امر اجازه می‌دهد تا پس از مشخص‌شدن نرخ‌های بالا و فزاینده‌ی جریان، طی فرایند آزمایش ماسه‌سنگ‌های لیونی فوقانی جهت تکمیل حفاری در آینده دست‌نخورده باقی بمانند. درحالی‌که ماسه‌سنگ‌های تحتانی را می‌توان به‌صورت مجزا برای بررسی دقیق فشار، جریان و تحلیل ترکیبی ماسه‌سنگ‌های زیرین‌تر مورد آزمایش قرار داد.

طبق مستندات همبندی سیمان مربوط به عملیات سیمان‌کاری، در پوشاندن عمق ۲۲۲٫۵۰۴ متری تا سطح سیمان کافی به‌کارنرفته است. ازآنجایی‌که احتمال دارد این چاه در ماسه‌سنگ‌های لیونی زیرین‌تر با گاز مواجه شود، جهت اطمینان از همبندی کافی در قسمت کم‌عمق چاه سیمان بیشتری به‌کاررفته است.

در این مرحله، قرار بر این است که با اجرای مستندات همبندی از وجود پوشش سیمانی کافی اطمینان حاصل گردد. سپس سیمان باقیمانده در پوشش تا جایی حفاری شود که بتوان به ماسه‌سنگ‌های لیونی زیرین‌تر دست‌یافت.

پس از رسیدن به ماسه‌سنگ‌های لیونی زیرین‌تر، برنامه ازاین‌قرار است که با حفاری ۶٫۰۹۶ متر اولیه‌ی ماسه‌سنگ‌ها فشار و نرخ جریان چاه بررسی شود و سپس با نمونه‌برداری از گاز ترکیبات آن مشخص گردد.

در این پروژه، سود غیرعملیاتی شرکت بلواستار ۵۰ درصد، سود غیرعملیاتی شرکت نفت و گاز پروس پرو[۶] ۲۵ درصد و سود عملیاتی شرکت نفت و گاز وکتا ۲۵ درصد است.

پس از انتشار گزارش کسر مالیاتی نیم‌سال منتهی به ۳۰ ژوئن توسط بلواستار آن هم به مبلغ ۲,۷۰۷,۶۸۱ دلار (با زیان ۱,۱۳۱,۸۴۴ دلاری در سال ۲۰۲۱)، هفته‌ی گذشته اسکات فنوگلیو به‌عنوان مدیر ارشد مالی منصوب شد.

[۱] Galactica

[۲] Pegasus

[۳] Blue Star Helium

[۴] Las Animas County

[۵] Vecta Oil & Gas

[۶] Prospero Oil and Gas

 

منبع: gasworld.com

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *