این توافقنامه‌ها که توسعه بزرگی هم در صنعت گازهای صنعتی و هم در جامعه هستند مسیری برای دسترسی بیشتر به اکسیژن طبی در کشورهای درآمد کم و متوسط در طول همه‌گیری پیوسته کووید ۱۹ ارائه می‌کنند.

توافقنامه‌ها در قالب تفاهم‌نامه‌های( MoU )غیر الزام‌آور انجام شده‌اند و مبنای غیرانحصاری پیدا کرده‌اند؛ طبق شواهد موجود توافقنامه‌های حاصل با دیگر تأمین‌کنندگان اکسیژن طبی همچنان در حال پیگیری است.

این اعلان بعد از مشارکت گسترده با تأمین‌کنندگان عمده اکسیژن جهان توسط گروه کاری اضطراری اکسیژن کووید ۱۹، که گروهی از شرکاست و توسط یونیتد و ولکام[۴] طبق ارکان ACT-  و یک شتاب‌دهنده درمانیست هدایت می‌شود؛ اعلام گردیده است.

گروه کاری نیز شامل WHO و کنسرسیوم بیوپزشکی تحت هماهنگی آن و هم‌چنین یونیسف، صندوق جهانی، بانک جهانی، UNOPS، ائتلاف هر نفسی اهمیت دارد، CHAI، PATH، کودکان را نجات دهید، موسسه بیل و ملیندا گیتس و دسترسی به موسسه پزشکی می‌شود. مطبوعات گزورلد[۵] و مدیرعامل جان رکت[۶] نیز به خاطر مشارکتشان در این جنبش در پستی ارسالی از رئیس ائتلاف “هر نفسی اهمیت دارد” لیث گرینسلید[۷] به رسمیت شناخته شده‌اند.

این گروه کاری در طول چهار ماه گذشته با هم کار کرده‌اند تا بر اساس سوابق نمایندگی‌های مربوطه به بحران اکسیژن جهانی رسیدگی کنند. هدف این همکاری بی‌سابقه با صنعت غلبه بر مسائل بنیادی مانند تعهدات بودجه ناپایدار و زیرساخت ناکافی است که دسترس‌پذیری اکسیژن طبی را محدود کرده است.

کمبود اکسیژن طبی در سراسر جهان یک ویژگی غم‌انگیز همه‌گیری بوده است و به طرز نامتناسبی بر فقیرترین کشورها تأثیر گذاشته است. این دشواری   در دسترس نبودن، قبل از کووید ۱۹ در بسیاری از مناطق جهان وجود داشت و با همه‌گیری بدتر شده است و فشاری را بر سیستم‌های سلامت شکننده وارد کرده است و منجر به مرگ‌های قابل پیش‌بینی شده است.

برآوردهای حاصل از PATH، یک سازمان غیرانتفاعی جهانی برای بهبود سلامت عمومی نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود یک میلیون بیمار بسیار بحرانی کووید ۱۹ در کشورهای کم‌درآمد و درآمد متوسط به ۲٫۲ میلیون استوانه اکسیژن( ۱۵٫۱ میلیون مترمکعب )در روز نیاز دارند.

«موج‌های جدیدی» در کشورهای متعددی در آفریقا، آمریکای لاتین و جنوب شرق آسیا گزارش‌شده است.

ایر لیکوئید، لیند در توافقنامه‌های «پیشتازانه» به رسمیت شناخته شده‌اند

کارل بیلدت[۸]، نماینده ویژه WHO برای دسترسی به شتاب‌دهنده ابزارهای کووید ۱۹( ACT-A )و نخست‌وزیر سابق سوئد توافقنامه‌ها را «پیشتازانه» توصیف کرد و آن‌ها را فوراً برای نجات زندگی مردم ضروری دانست درحالی‌که هم یونیتد و هم CHAI از تعهدات ایر لیکوئید و لیند استقبال کردند و مشارکت آن‌ها را تحسین کردند.

زاکاری کتز[۹]، معاون رئیس پزشکی اساسی در CHAI، می‌گوید که «این توافقنامه‌ها راه را برای استفاده گسترده‌تر از اکسیژن طبی در زمانی که جهان همچنان دچار کمبودهای حاد می‌شد، هموارتر کردند. ما ایرلیکوئید و لیند را تحسین می‌کنیم و به دنبال همکاری برای به گسترش رساندن اکسیژن به افرادی هستیم که بیشترین نیاز را به آن دارند.

جان-مارک دی رویر[۱۰]، معاون رئیس ارشد و عضو کمیته اجرایی گروه ایر لیکوئید مسئول برنامه‌های اجتماعی بیان کرد که «تلاش برای بهبود دسترسی به اکسیژن در کشورهای کم‌درآمد و درآمد متوسط بخشی ضروری از تعهدات توسعه پایدار ما است که در مارس ۲۰۲۱ اعلام شده است. اعلامیه امروز نیز هم‌راستا با جنبش تیم‌های ایرلیکوئید از ابتدای همه‌گیری در کشورهایی است که این گروه در آن فعالیت دارد.»

«این گروه با استفاده از تخصص و دانش فنی خود با یونیتد و CHAI همکاری خواهد کرد و در راه‌حل‌هایی برای افزایش دسترسی به اکسیژن در کشورهای کم‌درآمد و درآمد متوسط که تقاضا در آن‌ها زیاد است و شرایط عملیاتی چالش‌برانگیز است، مشارکت خواهد کرد.»

سانجیو لامبا[۱۱]، مأمور عملیاتی ارشد در لیند افزود که «همه‌گیری کووید ۱۹ بر اهمیت دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی برای همه تاکید داشت. کارکنان لیند در این دوران خارق‌العاده پا پیش گذاشتند تا اکسیژن طبی را تولید کرده و تحویل دهند و نقشی مهم در حمایت از سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان ایفا کردند. همه این اقدامات در صورتی که نتوانیم برای بهبود دسترسی به اکسیژن طبی در کشورهای کم‌درآمد و درآمد متوسط همکاری کنیم و بر چالش‌های متعددی غلبه کنیم، بیهوده خواهند بود.»

«لیند مفتخر است که با یونیتد و اقدام دسترسی به سلامت کلینتون همکاری می‌کند و ما به دنبال همکاری برای افزایش دسترسی به اکسیژن به صورت برابر و عادلانه هستیم.»

ترجمه دایان


[۱]  Air Liquide

[۲] Linde

[۳] Unitaid

[۴] Wellcome

[۵] gasworld

[۶] John Raquet

[۷]  Leith Greenslade

[۸] Carl Bildt

[۹] Zachary Katz

[۱۰] Jean-Marc de Royere

[۱۱] Sanjiv Lamba

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *