گاز هلیوم

فراز و نشیب صنعت گاز هلیوم و آینده آن

می گویند “یکسال در سیاست زمان زیادی است”، اما یکسال در صنعت هلیوم چه قدر است؟

۱۲ ماه پر فراز و نشیب دیگربرای صنعت هلیوم گذشت…

کمبود هلیوم ۴٫۰ چه شد ؟ شرایط حال حاضر چیست ؟ و اما آینده این گاز چه می شود ؟

همه اینها، مواردی بودند که در وبینار جمعه ، ۲۲ام تیرماه Gasworld

فیل کورنبلوت (مدیرعامل شرکت مشاوره هلیوم کورنبلوت) میهمان  و توماس دی (خبرنگار Gasworld)، میزبان این وبینار بوده است.

این رویداد اولین وبینار Gasworld درباره هلیوم نبود و مورد استقبال زیادی از مخاطبان در سراسر دنیا قرار گرفت. در ابتدا کورنبلوت شرایط گذشته و حال صنعت گاز هلیوم را بررسی کرد و در نهایت پیش بینی های خودش را درباره آینده آن بیان کرد.

در پایان این وبینار توماس سوالات برخی از مخاطبان را بررسی کرد، و به کمک کورنبلوت پاسخ داد.

به گفته کورنبولت: فعلا مشکل کمبود گاز هلیوم تمام شده و در حال حاضر ذخایر هلیوم مایع و گاز هلیوم به وفور در سراسر جهان وجود دارد.

اما اینکه آینده گاز هلیوم چگونه خواهد بود قابل بحث است:

به طور مثال گازپروم، که قبلا اعلام کرده بود پتانسیل راه اندازی سه کارخانه هلیوم را دارد، در حال راه اندازی اولین مورد از این سه مور می باشد. علاوه براین قطر نیز برنامه هایی را برای راه اندازی یک کارخانه هلیوم دیگر در حدود سال ۲۰۲۷ اعلام کرده است، که بعد از گازپروم این دومین کارخانه هلیوم خواهد بود که احتمالا در سال آینده راه اندازی خواهد شد.

اما چه مشکلاتی می تواند بر سر راه قرار بگیرد؟

درصورت رخ دادن انفجاری مانند انفجار پروژه گازپروم،و یا نیاز به تعمیرات و نگه داری طولانی مدت پالایشگاه های گاز هلیوم ممکن است راه اندازی و به جریان انداختن هر پروژه ای به تعویق بیفتد. حال با توجه به این که قطر حدود یک سوم  گازهلیوم جهان را تولید می کند، رخ دادن چنین اتفاقی می تواند گران تمام شود. شرایط منطقه هم بی تاثیر نیست. مثلا در صورت وقوع جنگ و تنش های بیشتر میان ایران و اسرائیل (که طبق پیش بینی های کورنبلوت بعید نیست!)، تاثیر چشمگیری بر روی تولید ال.ان.جی (LNG)

خواهیم دید، که این مسئله قطعا به علت مشکلات حمل دریایی در خلیج فارس بر تولید گاز هلیوم در قطر نیز تاثیرگذار خواهد بود.

تحریم ها هم در این صنعت بی تاثیر نیستند. روسیه را در نظر بگیرید : لینده و سایر شرکت های اروپایی و آمریکایی بزرگ در تلاش هستند تا از ارسال ایزو تانک های خود به روسیه جلوگیری کنند.

درنتیجه تحریم های روسیه، مشکلات زیادی برای زنجیره تامین هلیوم در روسیه به وجود آمده که باعث شده روسیه به دنبال بازار هلیوم خاورمیانه و آسیا برای فروش خود باشد.

اما یک خبر خوب هم وجود دارد: کشور چین با داشتن سه شرکت، که در حال ساخت تعداد زیادی کانتینر هستند، شروع به توسعه اکوسیستم هلیوم خود کرده است.

در پایان این وبینار کورنبلوت پیش بینی درباره قیمت هلیوم انجام داد: به گفته او افزایش قیمت هلیوم دور از انتظار نیست و به مروردر ابتدای سال آینده میلادی اتفاق خواهد افتاد. البته که این افزایش قیمت ها ها ناشی از توافقاتی است که در خلال کمبود هلیوم ۴٫۰ تنظیم شده است.

 

منبع : Gasworld

مترجم و گردآورنده، یاسمین شجاعی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *