پایان کمبود هلیوم ۴٫۰: چشم‌انداز بازار در سال ۲۰۲۴

کمبود هلیوم ۴٫۰ به پایان رسیده است. اما ثبات بازار هلیوم در میان عدم قطعیت‌های عرضه همچنان زیر سوال است.

افزایش عرضه هلیوم

فیل کورن‌بلوت از شرکت مشاوره هلیوم کورن‌بلوت در نشست گاز تخصصی اروپا در سال ۲۰۲۴ اعلام کرد: ‘کمبود این گاز به پایان رسیده است.

از اوایل سال ۲۰۲۴، تأمین‌کنندگان هلیوم عرضه را افزایش داده‌اند و این امر تأمین ذخایر جدید را آسان‌تر کرده است. گازپروم (Gazprom) با اضافه کردن ۵۰ کانتینر ۱۱,۰۰۰ گالنی در ماه، عرضه جهانی را ۱۰ درصد افزایش داده است. تأمین‌کنندگان عمده هلیوم نیز به تخصیص خود پایان داده‌اند.

تقاضای هلیوم در بازار

کورن‌بلوت خاطرنشان می‌کند که در حالی که تقاضای این گاز برای تولید نیمه‌رساناها شروع به بهبود می‌کند، این میزان هنوز کمتر از سطح ۲۰۲۲ باقی مانده است. او گفت: “در برخی از بازارها، به ویژه در چین، عرضه مازاد بر تقاضا وجود دارد.

هجوم عرضه ارزان از روسیه و تقاضای ضعیف در بازار لوازم الکترونیکی، به طور قابل توجهی موجب نوسانات و آشفتگی در بازار هلیوم می‌شود. با وجود اینکه چین دومین بازار بزرگ است، در حال حاضر کمترین سود را دارد.

قیمت‌های هلیوم: جریان متقابل

قیمت قرارداد هلیوم در حال تجربه “جریان متقابل” است. در حالی که قیمت‌های قراردادهای موجود نزدیک به سطوح بالای تاریخی باقی می‌مانند و برخی افزایش‌ها به دلیل فشار هزینه بر تأمین‌کنندگان اصلی است.

علل کمبود هلیوم ۴٫۰

پس از ۱۶ سال کمبود مکرر، انتظار می‌رفت سال ۲۰۲۲ سالی باشد که به دلیل راه‌اندازی تأسیسات آمور گازپروم، بازار هلیوم به عرضه فراوان تبدیل شود. اما مجموعه‌ای از رویدادهای پیش‌بینی نشده، از جمله انفجارها، آتش‌سوزی‌ها و قطعی‌ها، به شدت بر روند بهبود تأثیر گذاشت. پس از راه‌اندازی کوتاه تأسیسات آمور، آتش‌سوزی در اکتبر ۲۰۲۱ و سپس انفجاری جدی در ژانویه ۲۰۲۲، ورود تأسیسات آمور به بازار را تا دسامبر ۲۰۲۳ به تأخیر انداخت.

چشم‌انداز سال ۲۰۲۴

کورن‌بلوت پیش‌بینی می‌کند که عرضه کافی در سال ۲۰۲۴، مشروط به عملکرد تأسیسات آمور در روسیه، ادامه یابد. انتظار می‌رود آمور ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون فوت مکعب (MMCF) را وارد بازار کند. آمور هنوز نسبتاً جدید است، بنابراین باید دید آیا می‌توانند به طور قابل‌اعتماد تولید کنند یا خیر. تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا ممکن است با محدود کردن عرضه آمور، بازار را مختل کند. با این حال، انتظار می‌رود افزایش تقاضا در الکترونیک و راه‌اندازی آتی تأسیسات Freeport LNG در تگزاس، که حدود ۲۰۰ فوت مکعب را از طریق توافق‌نامه با Linde به بازار اضافه می‌کند، بازار را شکوفا کند.کورن‌بلوت افزود: “ما پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت‌ها به روند متقاطع ادامه دهند، به طوری که قیمت‌ها برای قراردادهای موجود ثابت بماند، اما برای تجارت جدید و تجدید کاهش یابد.”

نتیجه‌گیری

با وجود عرضه جدید، بازار هلیوم همچنان ضعیف و آسیب‌پذیر در برابر تحریم‌ها، خطرات ژئوپلیتیکی و قطع کارخانه‌ها باقی مانده است.

 

گردآورنده: یاسمین شجاعی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *