این یک واقعیت غم انگیز است که معدن یکی از خطرناک ترین مشاغل غیرنظامی است که از زمان شروع صنعتی شدن وجود داشته است. با این حال، خبر خوب این است که گام های بزرگی برای بهبود ایمنی معدنچیان در سراسر جهان برداشته شده است.

به عنوان مثال: طبق داده های منتشر شده توسط وزارت کار ایالات متحده، تعداد تلفات معدنکاری در صنعت زغال سنگ ایالات متحده در دهه ۱۹۹۰، ۳۲ مورد در هر ۱۰۰،۰۰۰ معدنچی بود. ، در دهه اول این هزاره به ۲۷ کشته کاهش یافته است و در هفت سال کامل این دهه بطور میانگین به ۱۷ کشته در سال به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ معدنچی کاهش یافته است.

 

 

بنابراین، چه چیزی پشت این افزایش فوق العاده در ایمنی معدن وجود دارد؟

یکی از زمینه ها استفاده از دیکتورهای گاز بسیار قابل اعتماد است که معدنچیان هنگام کار در زیرزمین یا سیستم های تشخیص گاز ثابت نصب شده در مکان های استراتژیک در معدن به طور دائم از آنها استفاده می کنند.

گاز مورد استفاده در معدن معمولا شامل طیف وسیعی از حسگرهای گاز مختلف برای متان، H2S، CO2، CO و اکسیژن هستند. تجهیزات الکترونیکی پیشرفته، تکانه‌های حسگرها را به نمایشگر غلظت‌های مختلف گاز تبدیل می‌کنند و در صورت وجود سطوح بالای گازهای سمی و قابل اشتعال یا زمانی که سطوح پایین اکسیژن شناسایی می‌شوند، آلارم‌های قابل شنیدن و قابل مشاهده ایجاد می‌کنند.

قبل از ورود به معدن، می توان لامپ را از نظر عملکرد با یک بررسی بصری آزمایش کرد. اما چگونه می توانیم مطمئن شویم که آشکارسازهای گاز کار می کنند؟ این کار با آزمایش عملکرد با استفاده از مخلوط گاز سیلندر در ابتدای هر روز یا در محیط های سخت در ابتدای هر شیفت کاری انجام می شود.

سیستم های دیتکتور ثابت در زیر زمین در مناطق طبقه بندی شده ای که در آن اتمسفرهای انفجاری یا IDLH (فورا خطرناک برای زندگی و سلامتی) ممکن است تشکیل شود استفاده می شود و لزوماً حضور انسانی برای کنترل ندارند.

همچنین آزمایش دوره ای دیتکتورهای گاز ثابت که در زیر زمین نصب می شوند ضروری است. در این حالت یک سیلندر قابل حمل کوچکتر با ظرفیت ۱ یا ۲ لیتر مخلوط گاز مورد نیاز “تست ضربه” به زیر زمین برده می شود.

هنگام کالیبره کردن دیتکتورهای گاز با سنسورهای متعدد، استفاده از مخلوط گاز با اجزای متعدد راحت‌تر است.
از نقطه نظر مترولوژی، این نیز قوی ترین راه برای کالیبره کردن دیتکتور است، زیرا هر سنسور در معرض گازهایی است که ممکن است در هوای زیرزمینی وجود داشته باشد و در نتیجه هرگونه تداخل متقاطع مشاهده می شود. ترکیب چندین جزء با هم در یک سیلندر گاز واحد باعث صرفه جویی در زمان تعویض بین سیلندرهای متعدد مخلوط های دوتایی برای تکنسین خدمات آزمایشگاهی می شود.

اگر اجزاء در سیلندر منفجر نشوند و واکنش نشان ندهند، آن ها با هم ترکیب می شوند. به عنوان مثال، این مقدار متانی را که می‌توانیم به مخلوط دیتکتورهای گاز اضافه کنیم محدود می‌کند و معمولاً تا ۵۰ درصد از حد پایین انفجاری (LEL) متان را شامل می‌شود.

غلظت های بالاتر نیز ممکن است، اما نیاز به تکنیک های بسیار تخصصی آماده سازی مخلوط گاز دارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *