محققان نروژی اکسیژن خالص را از مواد باقیمانده تولید می کنند.

با توجه به افزایش تقاضای اکسیژن خالص در میان بخش‌های پزشکی و صنعتی، تامین آن یک چالش مداوم در عصر پایداری است.

 

 

محققان دانشگاه علم و فناوری نروژ (NTNU) اکنون بر این باورند که با استفاده از مواد “ارزان و کثیف باقیمانده” به پیشرفتی دست یافته اند. پروفسور Sverre Magnus Selbach

در دپارتمان علوم و مهندسی مواد NTNU گفت: “ما موادی را شناسایی کرده‌ایم که می‌توانند اکسیژن خالص را بسیار سریع‌تر و در دماهای بسیار پایین‌تری نسبت به مواد شناخته شده‌ای که در حال حاضر برای این منظور استفاده می‌شوند ذخیره و آزاد کنند.”

منگنیت‌های شش ضلعی که آنها تولید کرده‌اند، مواد «آنتروپی بالا» هستند که نه خالص هستند و نه منظم هستند. ناخالصی ها و نقص های کوچک در مواد مشکلی ایجاد نمی کند. این دانشگاه ادعا می کند که چیزها لازم نیست آنقدر دقیق باشند، این روند به هر حال کار می کند و دستیابی به تولید ارزان تر در مقیاس صنعتی را ممکن می کند.

محققان از ۵ تا ۶ فلز مختلف خاکی کمیاب استفاده کردند و نتیجه بسیار بهتر از کار با مواد مرتب، با استفاده از یک یا دو فلز بود. مواد با آنتروپی بالا در واقع پایدارتر از مواد با ترکیب شیمیایی ساده‌تر هستند. دلیل آن آنتروپی است – یعنی بی نظمی – که از وجود عناصر مختلف در ساختار بلوری به جای عناصر کمتر ناشی می شود.

وی افزود که صنعت می تواند از مواد خام ارزان تری مانند اکسیدهای فلزات کمیاب خاکی بازیافتی یا سنگ معدنی با کیفیت پایین استفاده کند. این مواد خام پس از استخراج عناصر گران‌تر مانند نئودیمیم و دیسپروزیم برای استفاده در موتورهای الکتریکی آسیاب‌های بادی و خودروهای الکتریکی باقی می‌مانند.

3 دیدگاه در تولید اکسیژن خالص از مواد باقیمانده
  1. سلام میشه لطف کنید قیمت گاز اکسیژن بفرمایید؟


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *