محققان دانشگاه کمبریج از یک «اسفنج الکتریکی» جدید برای جذب کربن دی‌ اکساید رونمایی کرده‌اند.
این روش کم‌هزینه به ساخت موادی می‌پردازد که قادرند کربن دی‌ اکساید (CO2) را به‌طور مستقیم از هوا جذب کنند. این ایده که در دوران قرنطینه کووید شکل گرفت، مشابه فرآیند شارژ باتری است. اما به جای باتری، زغال فعال را شارژ می‌کند که معمولاً در فیلترهای آب خانگی استفاده می‌شود. با شارژ زغال سنگ با یون‌هایی که پیوندهای برگشت‌پذیر با کربن دی‌ اکساید ایجاد می‌کنند، محققان دریافتند که این ماده باردار می‌تواند به‌طور مؤثر CO2 را از هوا جذب کند.
  • اسفنج زغالی شارژ شده:

اسفنج زغالی شارژ شده همچنین انرژی کمتری نسبت به روش‌های جذب کربن فعلی مصرف می‌کند، زیرا برای حذف کربن دی‌اکسید جذب شده به دماهای پایین‌تری نیاز دارد.

محققان این تحقیق را در مجله Nature منتشر کردند. دکتر الکساندر فورس، رهبر این تحقیق از دپارتمان شیمی یوسف حمید، تأکید کرد که جلوگیری از انتشار کربن از جو یک راه‌حل نهایی است. اما با توجه به بحران آب و هوا، باید به آن توجه کنیم.

  • کاهش انتشار کربن:

او گفت: «کاهش انتشار کربن در سطح جهانی اولین و فوری‌ترین اقدام است. اما حذف گازهای گلخانه‌ای نیز برای محدود کردن بدترین اثرات تغییرات آب و هوایی ضروری است.»جذب مستقیم هوا با استفاده از مواد اسفنجی یکی از روش‌های بالقوه برای کاهش CO2 است، اما روش‌های فعلی معمولاً گران و نیازمند دماهای بالا هستند.

  • تحقیقات جدید:

فورس افزود: «تحقیقات امیدوارکننده‌ای در استفاده از مواد متخلخل برای جذب کربن انجام داده‌ایم و خواستیم ببینیم آیا زغال چوب فعال گزینه مناسبی است زیرا ارزان و پایدار است.»
زغال چوب فعال معمولاً در تصفیه آب استفاده می‌شود، اما نمی‌تواند CO2 را به‌طور مؤثر از هوا جذب کند. محققان پیشنهاد کردند که اگر زغال چوب فعال مانند باتری شارژ شود، می‌تواند ماده مناسبی برای جذب کربن باشد.در این فرآیند، یون‌های هیدروکسید به زغال چوب فعال اضافه می‌شوند تا پیوندهای برگشت‌پذیر با CO2 ایجاد کنند. تیم تحقیقاتی از یک فرآیند مشابه شارژ باتری برای شارژ پارچه زغال فعال ارزان قیمت استفاده کردند. در این فرآیند، پارچه مانند یک الکترود عمل کرده و یون‌های هیدروکسید در منافذ ریز زغال چوب جمع می‌شوند.پس از اتمام فرآیند شارژ، محققان زغال چوب را می‌شویند و خشک می‌کنند.
منبع: Gasworld

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *