سیلندر گاز لاکسفر

سیلندر گاز لاکسفر

اریک ساونیتو، یکی از مدیران توسعه‌ی کسب و کار اروپای غربی است. وی که برای ۱۵ سال عضوی از تیم تولید سیلندر گاز لاکسفر (Luxfer) بوده است درباره‌ی مؤلفه‌های مؤثر در ذخیره‌ی گازهای باکیفیت، کوله‌باری از دانش به‌همراه دارد. در این مقاله اریک به تأثیر تغییرات جهانی به‌وجود آمده در صنایع می پردازد. همچنین به قطع زنجیره‌ی توزیع و افزایش هزینه‌های عملیاتی و چگونگی دست و پنجه نرم‌کردن شرکت لاکسفر با چالش‌های کنونی نگاهی می‌اندازد.

رویدادهای بین‌المللی از جمله برگزیت ( جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا )، پاندمی کرونا، بی‌ثباتی اقتصادی، افزایش قیمت انرژی و جنگ اوکراین و روسیه عواقبی را به همراه داشته‌اند که فقط عده‌ی محدودی از صنایع توانسته‌اند از گزند آن‌ها در امان بمانند.

با این وجود، شرکت لاکسفر به‌عنوان یک عرضه‌کننده‌ی جهانی کپسول‌های آلومینیومی و کامپوزیتی مخصوص ذخیره‌ی گازهای با فشار بالا در تعهدش نسبت به حفظ کیفیت، عملکرد و ایمنی همواره ثابت‌قدم بوده است.

شرکت ما که در بازارهای مختلف و در حوزه‌های پزشکی و سلامت، دستگاه‌های تنفسی SCBA و مراقبت از بیماران تا حوزه‌ی سیستم‌های جایگزین سوخت‌های فسیلی فعالیت کرده است، خود را در قبال پیشرفت دائمی و تقویت تیم تولیدی خود به‌منظور دستیابی به بهترین فناوری در زمینه‌ی ساخت کپسول‌های گاز و عرضه‌ی آن‌ها به پیشرفته‌ترین شرکت‌های گاز جهان، متعهد می‌دانیم.

بازاری که به‌سرعت دچار تغییر می‌شود

بحران جهانی انرژی باعث توسعه‌ی روزافزون قدرت هسته‌ای شده است. با افزایش نگرانی‌ها درباره‌ی تغییرات آب و هوایی و آلودگی هوا مناطق، کشور‌ها و شهرهای مختلف برای کنترل شرایط اتمسفر به سیستم‌های شناسایی گاز و گازهای مخصوص نیاز دارند.

تقاضا برای گازهای مخصوص در کشور چین که یکی از مهره‌های کلیدی تولید وسایل الکترونیکی است، بسیار بالا است. همچنین، کشورهای منطقه‌ی آمریکای جنوبی از جمله مکزیک و برزیل نیز مانند کشورهای آسیایی هند و اندونزی از دیگر متقاضیان این نوع گازها هستند.

از سال ۲۰۲۰، اقتصادهای جهانی متزلزل شده‌اند و صنایع مختلف همچنان با عواقب این تغییرات دست و پنجه نرم‌ می‌کنند. شرکت لاکسفر به‌عنوان یک شریک تجاری مطمئن در زمینه‌ی عرضه‌ی مخازن ذخیره‌ی گازی که بهترین عملکرد ممکن را دارند و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شوند، اکنون در موقعیت مناسبی قرار دارد و می‌تواند از مشتریانش حمایت کند.

تضمین کیفیت و راندمان کپسول‌های گاز

به‌منظور ذخیره‌ی گاز به‌ شیوه‌ای مؤثر و برای حفظ کیفیت و راندمان آن در گذر زمان، مشتریان ما می‌توانند از استحکام و بی‌نقص‌بودن کپسول‌های ما اطمینان داشته باشند. مشخصات سطح داخلی کپسول، وجود یک لایه‌ی اکسید و جلوگیری از ورود ناخالصی ( مانند رطوبت ) از جمله مواردی هستند که کپسول‌های لاکسفر را به گزینه‌ی مناسبی برای ذخیره‌ی محصولات گازی با خلوص بالا تبدیل می‌کنند.

چگونه توانستیم این صنعت پیشرو را به چنین جایگاهی برسانیم؟ به لطف مجموعه‌ای از عوامل مختلف: دانش و مهارت متخصصان، مدیریت فرایند و پیشرفت دائمی.

لاکسفر ابزار لازم برای تولید محصولات با چنین کیفیت بالایی را در اختیار دارد و برای این کار از فرایند کنترل‌شده‌ای استفاده می‌کند که کوچک‌ترین جزئیات را نیز بررسی می‌کند.

به‌عنوان مثال، ما در هر فرایند تولیدی موارد زیر را بررسی می‌کنیم:

– مواد تشکیل‌دهنده‌ی روان‌کننده‌های مورد استفاده
– سرعت دستگاه پرس در هنگام سوراخ‌کردن هر شمش و تبدیل آن به یک کپسول
– خلوص آب مورد استفاده در فرایند شستشو که پس از هر پخت تعویض می‌شود
– جنس برس‌هایی که با دیواره‌های داخلی کپسول در تماس‌اند

هریک از این عناصر می‌توانند فرایند تولید را تحت تأثیر قرار دهند و یکی از عواملی که لاکسفر را از سایر شرکت‌ها متمایز می‌کند، توجه به جزئیات به‌منظور بهینه‌سازی عملکرد است.

قابلیت ردیابی بدون نقص هر یک از کپسول‌ها

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده‌ در کیفیت بالای محصولات لاکسفر قابلیت ردیابی بدون نقص آن است. با توجه به مواد مورد استفاده در فرایند ساخت، می‌توان هر یک از کپسول‌های تولید‌ شده را ردیابی کرد.

در بررسی‌های داخلی، اگر کپسولی شناسایی شود که با استانداردهای ما همخوانی نداشته باشد، می‌توانیم قالب استفاده شده برای تولید محصول، نوع دقیق آلیاژی که در تولید آن به‌کار رفته و همچنین تأمین‌کنندگان مواد اولیه را شناسایی و آن محصول را از سایر محصولات جدا کنیم.

برخی از شرکت‌های گاز مراکز آزمایشی مختص به خود را دارند و از لاکسفر به‌عنوان یکی از تأمین‌کنندگان خود می‌خواهند که محصولاتشان مطابق با استانداردهای جهانی تولید شود. اگر کپسول‌های ما نتوانند این نیاز‌ها را برطرف کنند، نمی‌توانیم آن‌ها را به‌ فروش برسانیم.

ما از عملکرد محصولات خود اطمینان داریم و به همین علت از این بررسی‌های سخت‌گیرانه استقبال می‌کنیم و در فرایند تولید محصولات از این موارد پیروی می‌کنیم.

برای ما امری حیاتی است که بدانیم به‌سبب داشتن چنین قابلیت ردیابی مطمئنی می‌توانیم به‌سادگی هر مشکلی را شناسایی کنیم.

دستورالعمل سری لوکسفر

ممکن است بسیاری از تولیدکنندگان سیلندرهای گاز ادعا کنند که دستورالعملی سری دارند، اما شرکت لاکسفر مفتخر است که یکی از پیشروترین تولیدکنندگان سیلندرهای گازی قابل‌ حمل باشد؛ کپسول‌هایی که پایداری گاز را به‌طور بی‌نظیر و برای مدت زمانی طولانی حفظ می‌کنند.

ما از طریق ترکیب مهارت‌های اختصاصی خود در زمینه‌ی علم متالورژی با یک فرایند تولید پیچیده که در طول دهه‌ها بهبود یافته است، به این مهم دست پیدا کرده‌ایم.

یکی از خواسته‌های شرکت‌های گاز حفظ پایداری خورنده‌ترین، فعال‌ترین و ناپایدارترین ترکیبات گازی به مدت سه سال است. به لطف فرایندهای پیشرفته‌ی ما، شرکت لاکسفر می‌تواند کپسول‌هایی را عرضه کند که سطح داخلی آن‌ها عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. این امر برای ایجاد محیطی که بتواند پایداری گاز را برای مدت زمان طولانی حفظ کند، ضروری است.

این امر از مهم‌ترین عوامل مؤثر در صنعت گاز‌های مخصوص است؛ صنعتی که در آن ترکیب‌های گازی پیچیده‌ای وجود دارند که ممکن است از شصت جزء مختلف تشکیل شده باشند و خلوص آن‌ها باید چیزی نزدیک به ۹۹٫۹۹۹% باشد. در چنین مواردی هیچ جایی برای خطرکردن وجود ندارد، مخصوصاً زمانی که ارزش یک کپسول دو لیتری پرشده از گاز می‌تواند چندین هزار دلار باشد. کپسول باید عملکرد مناسبی داشته باشد تا از سرمایه‌ی مشتری محافظت کند.

هزینه‌ها

جنگ اوکراین صادرات آلومینیوم از کشور روسیه را تحت تأثیر قرار داده و این امر موجب افزایش قیمت‌ها شده است. با این وجود، این روند صعودی در ۱۸ تا ۲۴ ماه گذشته نیز وجود داشته است. قیمت‌ها نسبت به پایان سال ۲۰۱۹ بیش از دو برابر افزایش یافته‌اند. جنگ باعث نایاب‌ترشدن آلومینیوم خواهد شد و اوضاع را وخیم‌تر خواهد کرد. قیمت محصولات شرکت لاکسفر بر اساس بازار بورس فلزات لندن و چند شاخص‌ دیگر تعیین می‌شود. پس با این که هیچ کسب و کاری از افزایش قیمت استقبال نمی‌کند، وجود این مدل قیمت‌گذاریِ دارای شفافیت بدان معنا است که هیچ‌چیز از چشم مشتریان دور نخواهد ماند و آن‌ها می‌توانند در صورت نیاز بودجه‌ی خود را مطابق با شرایط تنظیم کنند. افزایش قیمت‌ها یکی از چالش‌های همه‌گیر در میان صنایع است، اما زمانی که بحث ارزش به میان بیاید، مشتریان ما می‌دانند باکیفیت‌ترین محصولات ممکن را از لاکسفر دریافت خواهند کرد.

تضمین خلوص

با این که تا چند سال پیش مخلوط‌ های گازی را با واحد قسمت در میلیون (ppm) می‌سنجیدند، اما امروزه از واحد قسمت در میلیارد (ppb) و حتی قسمت در تریلیون (ppt) استفاده می‌شود که اختلاف ناچیزی دارند.

پس با این که سرمایه‌گذاری به‌صورت محافظه‌کارانه انجام می‌شود، اما تقاضا برای کپسول‌هایی که می‌توانند خلوص گاز را حفظ کنند بیش‌تر از همیشه احساس می‌شود. امروزه ساختار گازها به‌قدری پیچیده شده که ممکن است برای مخلوط‌کردن و تزریق لایه‌های مختلف گاز به‌ داخل کپسول و اطمینان حاصل کردن از رسیدن به یک ترکیب دقیق، نزدیک به ده هفته زمان لازم باشد.

شرکت لاکسفر شاهد افزایش تقاضا برای گازهای مافوق خالص (UHP) بوده است و در سال ۲۰۱۳ در ایالات متحده‌ی آمریکا از کپسول‌های آلومینیومی ممتاز حفظ‌کننده‌ی پایداری گاز (SGS) به‌عنوان یک گزینه‌ی ویژه رونمایی کرد. سطح داخلی این مدل از کپسول‌ها عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند.

از همه مهم‌تر، ما به‌منظور یافتن راهی برای بهبود فرایند تولید، پروژه‌ی تحقیقاتی انجام دادیم تا در بازار محصولات ویژه‌ی ذخیره‌سازی گازهای مخصوص حرف اول را بزنیم. تا جایی که من می‌دانم، ما اولین شرکتی هستیم که چنین فرایندی را راه‌اندازی کرده‌ایم.

تنها راه موجود برای ارزیابی بهبود کیفیت استفاده از تحلیل مبتنی بر Micrographic analysis پس از پایان مراحل تولید است و نمی‌توان میزان نزدیک‌شدن کیفیت کپسول‌ها به توقعات مشتریان و نقش فرایند تولیدی ما در بهبود کیفیت را به‌سادگی و با متر و معیارهای مشخصی معین کرد. به همین علت است که استفاده از یک مدل بهینه‌سازی دائمی در کنار کنترل هر فاز تولید از اهمیت بالایی برخوردار است. این بدان معنا است که ما بهترینِ بهترین‌ها را در اختیار مشتریان گازهای مخصوص قرار می‌دهیم.

مهارت ما در علم متالورژی

نوآوری در علم متالورژی ـ علم مواد و مهندسی ـ یکی از بخش‌ها و اجزای فلسفه‌ی شرکت لاکسفر است. آن دسته از مشتریان ما از جمله تولیدکنندگان نیمه‌رساناها و سایر محصولات الکترونیکی که قصد ذخیره‌ی گاز‌های نجیب، ناپایدار و با خلوص بالا را دارند، به‌سبب وجود آلیاژ L6X آلومینیوم می‌توانند از مزایای استفاده از یک مدل ویژه‌ی کپسول‌های نوع یک ما بهره‌مند شوند.

آلیاژ L6X عضوی از سری ۶۰۰۰ است و خرده آلیاژ ۶۰۶۱ به‌خاطر ساختار منحصربه‌فردش کاربردهای صنعتی فراوانی دارد. در ساخت خرده آلیاژ ۶۰۶۱ از مقادیر ناچیزی از منیزیم، کلسیم یا مس استفاده می‌شود و آن را تبدیل به آلیاژی می‌کند که برای استفاده در این بازار مناسب باشد. تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌ها می‌توانند مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای دستورالعمل ویژه‌ی ما را تأمین کنند. فرمول ساخت کپسول‌های L6X در دهه‌ی نود میلادی و به‌منظور رسیدن به ماندگاری و مقاومت شکست بهینه و بهبود آن در برابر پارگی ساخته شد و امروزه بیش از ۴۰ میلیون از این کپسول‌ها در بیش از پنجاه کشور سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شرکت دایان گاز وارد کننده گازهای استاندارد از برند CALGAZ می باشد. شرکت CALGAZ برای نگهداری گازهای خود از سیلندر گاز لاکسفر استفاده می نماید. لازم به ذکر است، یکی از راه های تشخیص اصل بودن محصولات برند CALGAZ در ایران، همین سیلندر گاز لاکسفر است. اگر گاز استانداردی به نام برند CALGAZ خریداری نمودید حتماً سیلندر آن را چک نمایید تا از برند لاکسفر(Luxfer) باشد.

 

منبع: https://www.luxfercylinders.com

 

 

9 دیدگاه در سیلندر گاز لاکسفر
  1. دیدگاه *
    تینا
    سیلندر گاز هلیوم چه رنگ است؟

  2. دیدگاه *
    بابک
    آیا رنگ سیلندر گاز نیتروژن آزمایشگاهی و صنعتی به یک رنگ است؟

  3. دیدگاه *
    سیما
    رنگ سیلندر گاز استیلن زرد است؟

    • طبق استاندارد رنگ سیلندر استیلن می بایست جگری باشد ولی در عرف ایران استیلن صنعتی به رنگ زرد می باشد.

  4. دیدگاه *
    سحر
    آیا رنگ سیلندر گاز اکسیژن مشکی می باشد؟


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *