هلیوم

دانشمندان میدان گازی وسیعی از هلیوم را در تانزانیا کشف کرده اند.

هلیوم

زمین شناسان در دانشگاه های دورهام و آکسفورد بیان کرده اند که  با کاهش و اتمام منابع جهانی، شرایط نسبت به وضعیت کنونی تغییر خواهد کرد.

در بیمارستانها هلیوم در تجهیزات عکسبرداری MRI و  همچنین در فضاپیماها و تلسکوپها و مانیتورهای تابش کاربرد دارد. تا اکنون گازهای گرانبها در حجم و مقدار کمی در طی حفاری نفت و گاز شناخته شده اند . پژوهشگران با استفاده از روشی جدید اکتشافی، مقدار وسیعی از هلیوم را در درون دره ریفت واقع در شرق تانزانیا  در آفریقا کشف کرده اند. پژوهشگران بر این عقیده اند که منابع تنها بخشی از دره ریفت پاسخگوی نیاز بیش از یک میلیون تجهیزات عکسبرداری MRI به گاز هلیوم است.

پروفسور کریس بالنتین یکی از اعضای دپارتمان علوم زمین در دانشگاه آکسفورد اینگونه بیان کرده است که تغییر وضعیت و شرایط یا به عبارتی تغییر قاعده بازی برای امنیت آینده نیازهای جامعه هلیوم و یافته های مشابه در آینده ممکن است خیلی دور از انتظار نباشد. دکتر پت باری همکار بالتین نیز این نکته را افزود که میتوانیم راهبرد مشابه را برای دیگر بخشهای جهان دارای تاریخچه جغرافیایی مشابه برای یافتن منابع هلیوم به کار برد.

کاربردهای هلیوم چیست

این گاز در صنعت فضا برای حفظ و خنک سازی تجهیزات ماهواره ها و برای تمیز کردن موتورهای موشک و برای خنک کردن اکسیژن مایع و هیدروژن مورد استفاده در وسایل نقلیه فضایی آپلو مورد استفاده قرار میگیرد.

هلیوم را میتوان همچون رسانه ای خنک کننده در برخورددهنده هادرونی بزرگ (LHC) و آهنربای ابر رسانای تجهیزات عکسبرداری پزشکی MRI به کار برد.

برای پر کردن بالنها ، بالنهای مخصوص هواشناسی و کشتی های هوایی  نیز می توان از مقداری هلیوم آن هم بخاطر چگالی پایین آن استفاده کرد.

در غواصانی که در اعماق دریا شنا می کنند و سایر افرادی در شرایط پر فشار  کار می کنند  نیز از ترکیب ۸۰ درصدی از این گاز و ۲۰ درصدی اکسیژن استفاده می کنند.

در فروشگاها از لیزرهای گاز هلیوم نئون در اسکن بارکدها  استفاده می کنند.

هلیوم حاصل واپاشی آرام و پیوسته رادیواکتیوی سنگهای  زیر زمینی است. با این حال، منابع جهانی رو به کاهش و اتمام هستند و این هشدار را می دهند که  تامین منابع در طی دراز مدت را نمیتوان تضمین کرد.

پروفسور جان گلویاس عضو دپارتمان علوم زمین در دانشگاه دورهام  و یکی از افراد مشارکت کننده در این طرح معتقد است که قیمت گاز هلیوم در ۱۵ سال اخیر ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی همچنین به بی بی سی گفته است که این گاز دومین عنصر از لحاظ فراوانی در جهان محسوب می شود اما به شکل افزاینده ای بر روی زمین نادر و کمیاب است.

وی افزود، بعلاوه هر مقدار هلیومی که بتوان کشف کرد و نسبت به آن بی توجه بود، آن مقدار از بین می رود و به عبارتی فرار است، درست همانند بخشی از گاز پر کننده بالن که آن را در جو زمین بلند کرده و به بالا می برد و در نهایت از دسترس جاذبه زمین خارج می شود.

وی نظرات خود را اینگونه ادامه داد که این گاز همچون ابزاری کلیدی است و نقش بسزایی در تجهیزات بویژه تجهیزات عکسبرداری پزشکی MRI و سایر موارد ایفا می کند و در نتیجه باید هر چه بیشتر از آن اکتشاف نمود.

سرنخ های آتشفشانی

پژوهشگران اعلام کرده اند که فعالیت های آتشفشانی در دره ریفت هلیوم موجود در سنگهای قدیمی را آزاد کرده و این مقدار گاز بالا آمده و در میدان گازی کم عمق جمع شده است.

مقدار گاز هلیوم را می توان بیش از ۵۴ میلیارد فوت مکعب تخمین زد و این مقدار پتانسیل برآورده ساختن تقاضای جهانی را برای سالهای زیادی دارد.

مرحله بعدی یافتن بهترین منطقه برای حفر و  اکتشاف گاز و استخراج آن بر روی سطح زمین است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *