گازهای

دسته بندی گازهای

 

گازهای خفه کننده :

گازهای

این گازها که غیرسمی یا کم سمی هستند، سبب رقیق شدن اکسیژن در هوا می شوند که این امر منجر به مرگ در اثر خفگی در صورت تنفس دراز مدت می گردند.

همچنین گازهای خفه کننده در غلظت های کافی و یا زیاد می توانند موجب خفگی و در نهایت مرگ از طریق سایر مکانیسم ها، نظیر تقابل با سیستم تنفسی توسط رقابت با اکسیژن ( نظیر دی اکسید کربن ) یا ایجاد آسیب مستقیم ( نظیر گاز بی رنگ فسژن )، گردند. چون گازهای خفه کننده نسبتاً خنثی هستند، ممکن است حضور آنها در مقادیر زیاد احساس نشود مگر این که سبب افزایش دی اکسید کربن خون شده و تأثیر آن در بدن مشاهده گردد. مثال های قابل توجه از گازهای خفه کننده عبارتند از نیتروژن، آرگون و هلیوم.

 

گازهای خورنده :

اینها گازهایی هستند که مواد یا الیافی را که با آنها در تماس هستند، خورده و یا در حضور آب این کار را انجام می دهند.

همچنین آنها گازهای واکنشی هستند و می توانند سمی، قابل اشتعال و یا یک اکسید کننده باشند. بیشتر آنها با غلظت های کم هم در دراز مدت خطرناک هستند. ضروری است که تجهیزات مورد استفاده برای جابجایی گازهای خورنده، از مواد مناسب ساخته شوند. باید در سیستمی که در آن احتمالی از نشت آب یا سایر مواد غیر ارگانیک به داخل سیلندر وجود دارد، از دریچه ها و گیره های مهارکننده استفاده شود. به علت احتمال وجود ناراحتی و آسیب برای ریه ها، غشاهای مخاطی و شبکه های چشم در اثر تماس با این گازها، باید به شدت به آستانه محدودیت های اندازه تماس با گاز توجه شود. برای به حداقل رساندن تماس با مواد خورنده باید لباس ها و تجهیزات حفاظتی مناسب مورد استفاده قرار بگیرند. باید در محل این مواد، یک جایگاه شستشوی چشم و دوش حمام کامل وجود داشته باشد.

گازهای برودتی :

اینها گازهایی هستند که در فشار جوی، دارای یک نقطه جوش -۱۳۰ درجه فارنهایت و یا ۹۰- درجه سانتی گراد می باشند. آنها به شدت سرد هستند و می توانند سوختگی های شدیدی ایجاد کنند. آنها می توانند غیر قابل اشتعال، قابل اشتعال و یا اکسید کننده باشند. مایعات برودتی می توانند فشارهای شدیدی تولید کنند. اجزاء سیستمی در دماهای برودتی می توانند شکننده و قابل ترک خوردن باشند. هیچ وقت یک لوله پر شده با مایع برودتی را مسدود نکنید، زیرا کوچکترین افزایشی در دما می تواند موجب ایجاد فشار بسیار زیاد و خطرناک شده و لوله را بترکاند.

همچنین این سیستم باید مجهز به سوپاپ اطمینان مناسب با توجه به نوع گاز و یک خط لوله تخلیه ( ونت ) طراحی گردد. همیشه باید از دستکش بلند مخصوص برای پوشش دادن دست ها، بازوها و یک پیش بند برودتی برای حفاظت از جلوی بدن استفاده کرد. برای جلوگیری از ریختن مایعات بر روی کفش ها و ممانعت از نفوذ آنها به داخل کفشهایتان، شلوارتان را تا روی آنها پایین بکشید. به دلیل جهش مایعات به هنگام ریختن و سرازیر شدن، از عینک و نقاب صورت ایمنی و مخصوص استفاده کنید.

 

گازهای قابل اشتعال :

اینها گازهایی هستند که در زمان ترکیب با هوا در دما و فشار معمولی جوی، از یک ترکیب قابل اشتعال ۱۳ درصد حجمی یا کمتر به وجود می آیند، یا دارای یک محدوده قابل اشتعال بیشتر از  ۱۲ درصد حجم در هوا، بدون در نظر گرفتن محدوده قابل اشتعال پایین تر هستند.

ممکن است یک تغییر در دما، فشار و یا غلظت اکسید کننده، به طور قابل توجهی محدوده قابل اشتعال را تغییر دهد. تمام منابع احتمالی احتراق باید حذف شوند. باید از یک لوله تهویه ساخته شده از استیل ضد زنگ، که با گاز بی اثر پاکسازی شده و یک Flashback Arrestor استفاده شود. داشتن یک کپسول اطفاء حریق در جایی که گازهای قابل اشتعال استفاده و ذخیره می شوند، مهم و ضروری است. همچنین برای حفاظت در برابر گازهای تولید شده و پیدا کردن نشتی گازها در لوله های گاز، یک گازیاب دستی توصیه می شود.

گازهای خنثی :

اینها گازهایی هستند که در دما و فشار معمولی هوا، با مواد دیگر واکنش نشان نمی دهند.

آنها بی رنگ، بی بو، غیر سمی و غیر قابل اشتعال هستند. گازهای خنثی می توانند با آزاد شدن در محلی محدود شده، برای حفظ حیات و زندگی افراد، جایگزین مقدار اکسیژن لازم شوند. استفاده از تهویه هوای مناسب و نظارت و کنترل مونیتوری بر مقدار اکسیژن در محل های محدود شده، خطر خفگی را به حداقل می رساند.

 

گازهای اکسید کننده :

اینها گازهایی هستند که آتشزا نیستند ولی به احتراق کمک می کنند و می توانند در هوا جایگزین اکسیژن شوند ( به استثنای خود O2 ).

ضروری است که تمام منابع احتمالی احتراق کننده در زمان جابجایی اکسیژن و سایر اکسید کننده ها از محیط حذف شوند، زیرا آنها به شدت و به سرعت واکنش نشان می دهند. مواد قابل اشتعال را با اکسید کننده ها انبار و ذخیره نکنید. اجازه ندهید که روغن، گریس یا سایر مواد به سرعت قابل اشتعال، در نزدیکی یا تماس با یک سیلندر یا تجهیزات مورد استفاده برای سرویس ها و تعمیرات اکسید کننده ها قرار بگیرند. تنها از تجهیزات ساخته شده برای هدف این نوع سرویس ها استفاده کنید. تنها از رگلاتور طراحی و برچسب خورده با عنوان ” فقط برای سرویس O2 ” استفاده کنید.

 

گازهای آتش زا :

گازهایی نظیر سیلان، فسفین، دیبوران، و آرسین معمولاً در صنعت نیمه رسانا مورد استفاده قرار می گیرند و جابجایی آنها به شدت خطرناک است، زیرا آنها برای انفجار یا آتش سوزی نیازی به منبع احتراق کننده ندارند.

گازهای آتش زا در دمای ۱۳۰ درجه فارنهایت یا ۵۴ درجه سانتی گراد یا کمتر، به طور خودبخود محترق خواهند شد. ممکن است گازهای خاص در تمام شرایط آتش نگیرند یا ممکن است به طور قابل انفجار تجزیه و متلاشی شوند. برخی گازها تحت شرایطی معین می توانند با آزاد کردن مقادیر زیادی انرژی در برابر گرما، متحمل پلیمریزه شدن شوند.

 

گازهای سمی یا مسموم کننده :

اینها گازهایی هستند که ممکن است به شکل شیمیایی، اثرات مهلک و کشنده یا سایر تأثیرات را بر روی سلامتی ایجاد کنند.

آنها می توانند دارای فشار بالا، واکنش دهنده، قابل اشتعال و یا غیر قابل اشتعال باشند و یا علاوه بر سمی بودنشان اکسید کننده هم باشند. میزان سمی بودن و تأثیرات آنها با توجه به نوع گاز متفاوت خواهد بود. سطوح مجاز تماس با آنها باید کاملاً رعایت شوند. قبل از استفاده از آنها MSDS را کاملاً مطالعه کنید. هرگز به تنهایی با گازهای سمی کار نکنید. سیستم دارای گاز را بررسی کنید و نشتی های آن را با یک گاز خنثی قبل از استفاده تست کنید. تمام لوله ها را با یک گاز خنثی قبل از باز کردن شیر سیلندر شستشو دهید.

حتماً در یک محیط کاملاً تهویه دار از گازهای سمی استفاده کنید. در زمان استفاده ردیاب های گاز، دستگاه های تنفسی مخصوص و لباس های محافظ باید در دسترس باشند. باید دستگاه های تنفسی در محیطی ایمن نگهداری شوند و درست نزدیک محل کار باشند، تا در مواقع اضطراری، شخص بتواند مستقیماً به سمت محل آنها و نزدیک درب برود و با ایمنی کامل دستگاه را بردارد. دوش های حمام کامل، شستشو دهنده های چشمی، هشدارهای آتش نشانی و تجهیزات اطفاء حریق باید به سهولت در دسترس باشند.

7 دیدگاه در گازهای صنعتی، آزمایشگاهی و خواص شیمیایی آنها
  1. تفاوت گاز صنعتی با گاز آزمایشگاهی و گاز خالص چیست ؟
    شرکت دایان گاز کدام گاز را فروش دارد

  2. آیا بر روی سیلندرهای شما علامت های اختصاری مربوط به خصوصیات گاز وجود دارد؟

    • کلیه سیلندرهای ارائه شده از طرف شرکت دایان گاز دارای لیبل و گواهینامه می باشند که حاوی مشخصات دقیق محتویات داخل سیلندر می باشد.

  3. سلام
    لطف میکنید اسامی گازهای غیرقابل اشتعال نام ببرید؟؟؟؟

  4. سلام گاز کربن در کدام دسته طبقه بندی میشه؟ جزو گازهای ارگانیکه یا نه ؟

    • سلام
      کربن گاز نیست و یک عنصر آلی می باشد. کربن در ترکیب با عناصر دیگر تولید گاز می کند مثل هیدروکربن ها.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *