دی اکسید کربن

دی اکسید کربن

گروه “به یافت کربن UCLA” از دانشکده مهندسی UCLA رسماً تأیید کردند که در زمینه فناوری جذب کربن، به فناوری جدیدی دست یافتند که اولین فناوری از نوع خود است. وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا با یک کمک هزینه ۹/۱ میلیون دلاری از این پروژه حمایت کرده است.

هدف سیستم طراحی شده توسط این پژوهشگران کاهش انتشار دی‌ اکسید کربن (‎CO2) یک نیروگاه‌ ذغال‌سنگی از طریق تبدیل ضایعات گازی به مصالح ساختمانی بتنی است.

در فناوری تبدیل کربن به بتن، گاز دی اکسید کربن قبل از خروج از نیروگاه به دام انداخته می‌شود و در نتیجه انتشار آلاینده‌ها به جو کاهش می‌یابد.

این فناوری همچنین استفاده از سیمان معمولی، که نقش چسب در بتن دارد را کاهش می‌دهد. طبق گزارش آژانس ارزیابی زیست‌محیطی هلند، بیش از ۸ درصد آلاینده‌های دی اکسید کربنتولید‌شده توسط انسان در نتیجه تولید سیمان به وجود می‌آید.

هدف گروه “به‌یافت کربن UCLA” تبدیل دی اکسید کربن خروجی دودکش‌ها به بلوک‌های بتنی پیش‌ساخته‌ای است که «بتن دی اکسید کربن» خوانده می‌شود؛ نامی که این گروه پژوهشی آن را به ثبت تجاری رسانده است.

گوراو سانت، استاد مهندسی عمران و محیط زیست و مهندسی علم مواد در دانشکده مهندسی ساموئلی UCLA می‌گوید: «دیدگاه ما این است که بتن دی اکسید کربن در مرکز یک زیست‌بوم عمرانی بسیار پایدارتر و با مسؤلیت بیشتر نسبت به ‌محیط زیست قرار خواهد گرفت».

«باور داریم که فرایند و محصولی انقلابی در اختیار داریم. نه تنها به دلیل فناوری استفاده از کربن، که به تنهایی نیز واقعاً مهیّج است، بلکه محصول نهایی ما برای کاهش چشمگیر انتشار دی‌ اکسید کربن، مطلوب شرکت‌های انرژی و ساختمانی است.»

به گفته آقای سانت، اثر کربن محصول نهایی این فناوری حداقل ۵۰ درصد کمتر از مصالح ساختمانی مشابه در بازار است.

در فوریه ۲۰۲۰، این گروه پژوهشی برای نمایش سیستم خود در مقیاس صنعتی به مرکز جامع آزمون ویومینگ خواهند رفت.

گروه “به‌یافت کربن UCLA ” برای دور نهایی دریافت جایزه «NRG کوزیا کربن ایکس‌پرایز» برگزیده شده است. در این رقابت، دو جایزه به مبلغ ۵/۷ میلیون دلار به گروه‌هایی تعلق می‌گیرد که پایا ترین فناوری برای تبدیل آلاینده دی اکسید کربن به محصولات با ارزش را ارائه کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *