گاز هلیوم

گاز هلیوم

خلاصه نشست سالانه انجمن توزیع‌کنندگان گاز و تجهیزات جوش و برش:

کارشناس هلیوم، فیل کورنبلوث، در نشست سالانه GAWDA (انجمن توزیع کنندگان گاز و تجهیزات جوش) در سال ۲۰۱۹ اذعان کرد که نگرانی‌ها از بابت کمبود کنونی گاز هلیوم از سال آینده‌ی میلادی کاهش خواهد یافت.

کورنبلوث، مدیر‌عامل «شرکت مشاور هلیوم کورنبلوث» و عضو هیئت تحریریه‌ی نشریه «گاز‌وُرلد»، ۹۰۳ شرکت کننده‌ای را که به قصد حضور در نشست سالانه در هتل ماریوت مارکی در واشنگتن گرد هم آمده بودند، از آخرین وضعیت معضل کمبود هلیوم در جهان موسوم به کمبود هلیوم ۳/۰  آگاه کرد.

کورنبلوث خطاب به حاضران گفت: «اطمینان دارم که تقریباً از بحران هلیوم عبور کرده‌ایم و دیگر سانحه‌ای نظیر قطع سراسری برق در قطر رخ نخواهد داد.»

وی در ادامه اظهار کرد: «می‌توان گفت شرایط بحرانی را پشت سر گذاشته‌ایم و اکنون تنها با کمبود حدوداً ۱۰ درصدی مواجه هستیم. معضل کمبود هلیوم تا پایان سال جاری میلادی و نیز در تمام یا بیشتر سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت اما میزان وخامت این کمبود رو به کاهش خواهد رفت.»

نظر به پروژه‌هایی مبتنی بر افزایش سقف تولید گاز هلیوم در شهر ارزیو در الجزایر (۴۲۵ میلیون فوت مکعب در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰)، پروژه‌ی شرکت «گاز‌پروم» در آمورِ روسیه (۷۰۰ میلیون فوت مکعب در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱) و نیز پروژه‌ی همین شرکت در قطر (۴۲۵ میلیون فوت مکعب در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰) انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ کمبود هلیوم تا حد زیادی جبران شود.

کورنبلوث پیش‌تر گفته بود که کمبود کنونی گاز هلیوم زمانی شروع شد که در فوریه سال ۲۰۱۸، دو تا از پنج تولید کننده برتر گاز هلیوم در جهان، راه تخصیص عرضه را در پیش گرفتند. او بر این باور است که کاهش رشد اقتصاد جهانی قادر خواهد بود روند خروج از معضل کنونی هلیوم را تسریع ببخشد.

وی در این خصوص گفت: «در شرایط رکود اقتصادی، جبران کمبود گاز هلیوم با سرعت بیشتری رخ خواهد داد.»

«فکر می‌کنم بحران را پشت سر گذاشته‌ایم. کمبود هلیوم تا پایان سال آینده به حد میانه یا خفیف خواهد رسید. در دراز مدت، نتایج مثبت‌تری مد نظر ما است. با تجاری شدن پروژه‌های گاز‌پروم، احتمال عرضه‌ی بیش از نیاز گاز هلیوم قویتر از کمبود آن خواهد بود. شرکت گاز‌پروم پتانسیل تولید ۷٫۹ میلیارد فوت مکعب هلیوم از توان ظرفیت خط لوله‌ی سیبری را دارا است. ادعای کسانی که می‌گویند هلیوم به زودی تمام خواهد شد، پشتوانه‌ای قوی ندارد.»

سپس افزود: «تولیدات حاصل از پروژه‌ی گازپروم در آمور در نهایت منجر به رفع معضل کمبود هلیوم در سال ۲۰۲۱ خواهد گشت. سهم ایالات متحده از عرضه‌ی جهانی همچنان تقلیل خواهد یافت و درصد روز‌افزونی از عرضه‌ی جهانی با خطرات سیاسی همراه خواهد بود.»

کورنبلوث ضمن تأکید بر این مسأله که کمبود گاز هلیوم ناشی از افزایش تقاضا نیست، خاطر توزیع‌کنندگان را از بابت تمام نشدن ذخایر آسوده کرد: «تقاضای هلیوم در جهان از سال ۲۰۱۱ کمتر است.»

او در ادامه اذعان کرد: «پس از آخرین فاز بحران هلیوم در سال ۲۰۱۲، حداقل ۱۰% از میزان تقاضای این گاز در جهان کاسته شد. در صنعت ام آر آی به بازیافت هلیوم موجود در دستگاه‌های ام آر آی روی آورده‌اند و این دستگاه‌ها نسبت به قبل کارآمد‌ترند. در جوشکاری نیز از گاز جانشین استفاده می‌شود. بنابراین کمبود هلیوم ارتباطی با افزایش تقاضا ندارد.»

افزون بر این، در جلسه‌ی روز سه‌شنبه اول اکتبر، اَبیدی باتلر مور، مدیر‌عامل شرکت تولیدی گاز باتلر، رسماً به عنوان مدیرعامل جدید GAWDA برای دوره‌ی یک ساله‌ی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ معرفی شد. در مراسم معارفه‌ی وی، همسرش رایان به همراه دختر دو ساله‌شان آیوی نیز حضور یافتند.

ابیدی باتلر مور، دختر جک باتلر مدیر عامل پیشین GAWDA، به شرح «افق ۲۰۲۰» انجمن پرداخت و از اقدامات لازم در راستای ایجاد برخی تغییرات در ساز‌و‌کار همایش بهاره مدیریت (از پنجم تا هفتم آوریل در هتل جی دبلیو ماریوت آستین در تگزاس) و نشست سالانه GAWDA (از بیست و پنجم تا بیست و هشتم سپتامبر در هتل تفریحگاه و آبگرم دیزرت ریج جی دبلیو ماریوت فینیکس در آریزونا) سخن گفت.

او در جمع حاضرین در نشست سالانه GAWDA گفت: «صنعت گاز بخشی جدا‌نشدنی از وجود من است. GAWDA با شما معنا پیدا می‌کند و تعهد هرچه بیشترتان را می‌طلبد. بنده نیز احترام بسیاری برای ارزش‌های انجمن قائلم. اما ما موظفیم با ابتکار عمل و ایجاد تغییر، در پیشرفت صنعت گاز سهیم باشیم. از جمله تغییراتی که در دستور کار ما قرار گرفته است به تشکیلات کمیته‌هایمان مربوط می‌شود. تحول بزرگ دیگر این است که از این پس، چهار فرصت تبادل نظر خواهیم داشت.»

جف دکرو نائب رئیس «هایپر‌ترم» در سال ۲۰۱۹ به پاس تلاش فراوان در مسیر پیشرفت صنعت گاز و نیز نقشی که در راه اعتلای سازمان‌هایی چون GAWDA ایفا کرده است، نائل به کسب بالاترین جایزه‌ی این انجمن گشت. از سال ۲۰۱۳ به این سو، نخستین بار است که این جایزه به شخصی اعطا می‌شود.

طبق اعلام رسمی انجمن گاز فشرده امریکا، شرکت سهامی ویلیارد سی استارچر و شرکت سهامی با مسئولیت محدود اس جی اسمیت، برنده‌ی جوایز ایمنی توزیع‌کننده از سوی CGA و GAWDA شدند. همچنین انجمن جوشکاری آمریکا، شرکت کوستال ولدینگ را برنده‌ی بالاترین جایزه‌ی جوشکاری اعلام کرد.

به علاوه، جزئیات همایش بهاره مدیریت در سال ۲۰۲۲ (از سوم تا پنجم آوریل در هتل جی دبلیو ماریوت ایندیانا‌پولیس در ایندیانا‌پولیس) و نیز نشست سالانه GAWDA در سال ۲۰۲۲ (از پنجم تا هشتم اکتبر در هتل ماریوت مارکی در سان دیگو، کالیفرنیا) به تأیید رسید.

دان مک‌میلان، کمدین، در طی جلسه‌ی صبح سه‌شنبه حضار را سرگرم کرد.

۲۰۸ توزیع‌کننده از ۸۸ شرکت عضو و ۳۶۵ عرضه‌کننده از ۱۶۹ شرکت عضو در این نشست سالانه حضور به هم رسانیدند. پس از اتمام نشست، عصر سه‌شنبه مراسم تودیع در موزه ساختمان ملی واشنگتن که محل برگزاری مراسم معارفه‌ی بسیاری از رئیس جمهوران آمریکا می‌باشد برگزار شد.

ترجمه: دایان گاز

6 دیدگاه در گاز هلیوم و کاهش نگرانی‌ها از بابت کمبود در سال ۲۰۲۰
  1. چه زمانی این کمبود از بین می رود؟

  2. سلام روز بخیر
    ممنون از اطلاعات خوبی که در رابطه با هلیوم در اختیار ما قرار می دهید.

  3. سلام روز خوش. در ایران انجمنی برای گاز وجود دارد؟


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *